Skip to content

Aiotko Kiinan markkinoille? Viisi vinkkiä lähtijälle

26.09.2018

26.9.2018

Liiketoiminnan onnistunut laajentaminen Kiinaan ei suju ilman asiantuntevaa IPR-tietoa ja -tukea. Yhteistyö Kolsterin kanssa tarjoaa merkittävän kilpailuedun uuden markkinan tavoittelijoille. Lue toimitusjohtajamme Timo Helosuon tärkeimmät tärpit.

1. Toimi IPR-asioissa ajoissa

Suojaa tavaramerkkisi Kiinassa hyvissä ajoin ennen kuin aloitat liiketoiminnan . Siellä tavaraluokitukset eroavat eurooppalaisesta, joten asiantunteva apu auttaa oikeaan lopputulokseen. Varmista, että Kiinassa kukaan muu ei jo omista yrityksesi tai tuotteidesi nimeä. Hajauta esimerkiksi yrityksesi osaamista ja alihankintoja, kehitä tuotetta ja sen automaatioastetta ja pidä huoli siitä, että kaikki tieto pysyy omissa käsissäsi.

Yksi suurimmista käytännön haasteista on luvaton tuotteiden kopiointi, joka kukoistaa Kiinassa järjestelmällisistä kitkemisyrityksistä huolimatta. Markkinoilla on sekä laadukkaiden alkuperäistuotteiden kopioita että heikkolaatuisten kopioiden kopioita. Niihin kompuroinnin ehkäiset parhaiten, kun hoidat IPR-strategian ja suojauksen ajoissa kuntoon.

2. Varmista viralliset kuviot

Tytäryhtiön perustaminen on yhä suositumpi tapa lähteä Kiinan markkinoille. Se on ajanut niin sanotun yhteisyritysmallin eli joint-venturen ohi. Tytäryhtiön perustamiseen liittyy sataprosenttinen kontrolli ja mahdollisuus valvoa tarkasti sekä tuotekehitystä että tietovirtoja. Melko pitkällä, noin neljän kuukauden rekisteröitymisprosessilla paikalliset viranomaiset varmistuvat perustettavan yrityksen tarkoitusperistä, omistajasta sekä aiotusta liiketoiminnasta. Muista myös lokalisoida brändisi ja tuotteesi paikallisille kuluttajille sopiviksi.

Jos sinulla on Kiinassa tavarantoimittajia, he saattavat olla innokkaita hoitamaan IP-paperinsa ja -dokumenttinsa itse. Kiinan hallitus nimittäin tukee nykyisin sikäläisiä yrityksiä rahallisesti IP-oikeuksien hankinnassa. Tämä voi olla hyvä tai huono asia: usein vastaan tulee tapauksia, joissa tavarantoimittaja yhtäkkiä väittää omistavansa yrityksen tavaramerkin ja pyrkii hyötymään siitä. Tee siis tavarantoimittajan kanssa tarkka sopimus siitä, kuka omistaa tuotteet ja tavaramerkin, kenellä on oikeudet teknologiaan ja patenttihakemuksiin, ja kuka omistaa oikeudet tapauksissa, jolloin toiminnassa tai tuotteissa tapahtuu parannuksia tai merkittävää kehitystä.

3. Satsaa paikallistuntemukseen

Tarvitset avuksesi Kiinan markkinat tuntevan juristin, joka hoitaa siellä yrityksellesi tärkeät käytännön asiat. Hän edustaa yritystäsi ja on vastuussa lakien, kuten ympäristö- ja verolakien, noudattamisesta. Hän myös solmii sitovia sopimuksia yrityksen puolesta, tekee tarvittavat viralliset raportit ja allekirjoittaa yrityksesi sopimuksia. Hänen roolinsa on hyvin vastuullinen ja näkyvä.

Tämä henkilö voi olla ulkomaalainen tai Kiinan kansalainen, ja molemmissa vaihtoehdoissa on puolensa. Ulkomaalainen on vahva linkki kansainvälisen ja kiinalaisen yrityshallinnon välillä, jos suurin osa yrityksen liiketoiminnasta sijoittuu Kiinan ulkopuolelle. Ulkomaalaiselle taas kielimuuri on iso haaste. Jos asioidesi hoitaja ei hallitse kiinan kieltä, siitä voi tulla merkittävä hidaste, joka jopa estää yritystoimintaa. Puutteellinen ymmärrys tai tieto paikallisista laeista taas saattaa johtaa tahattomiin rikkomuksiin, joista voi joutua maksamaan sakkoja tai jopa vankilaan.

4. Verkostoidu ja perehdy kulttuuriin

Oman toimialasi sikäläisiin bisnesverkostoihin liittyminen on olennainen osa Kiinaan menoa ja edellytys siellä menestymiselle. Esimerkiksi sikäläisessä kauppakamarissa tutustut muihin Kiinan markkinoille pyrkiviin ja siinä onnistuneisiin. Vieraile Kiinassa, tapaa paikallisia potentiaalisia kumppaneita ja asiakkaita, rakenna suhteita sikäläisten yritysten kanssa, investoi toimintaan aikaasi ja vaivaasi ja pidä Kiina tärkeysjärjestyksesi kärjessä.

Henkilösuhteiden luomiseen kannattaa keskittyä erityisen hyvin. On myös tärkeää, että yrityksen korkein johto sitoutuu olemaan aktiivisesti mukana. Toimitusjohtajan on matkustettava tapaamaan sikäläisiä kumppaneita ja viranomaisia henkilökohtaisesti, ja mielellään melko usein. Yksi tapaaminen ei riitä, vaan suhdetoimintaa kannattaa hoitaa jatkuvasti. Yhteistyöyrityksen valinnassa voi painaa toisen osapuolen henkilökohtainen tunteminen, varsinkin jos kilpailevien tuotteiden väliset erot ovat pieniä.

Kulttuurin tuntemus on tarpeen alusta lähtien, kun alat toimia Kiinassa. IPR:n, lakipykälien ja liiketoiminnan yksityiskohtien lisäksi huomiota on kiinnitettävä käytöstapoihin, uskontoon ja perinteisiin sekä yrityskulttuuriin, johon kuuluu muun muassa guanx, vastavuoroisuuteen perustuva liikelahjakäytäntö.

5. Panosta rekrytointiin

Kiinalaisten paikallinen osaaminen kasvaa, ja palkkataso on suurkaupungeissa jo eurooppalaisella tasolla. Ilmiö näkyy suoraan esimerkiksi expat-sopimusten vähentymisenä, kun paikallista osaamista on tarjolla. Yritykselle suurin rekrytointihaaste onkin löytää oikeanlainen yhdistelmä teknistä osaamista, kielitaitoa sekä sopivaa persoonaa.

Kiinalaisten palkkaaminen takaa vaivattoman kommunikoinnin paikallisten työntekijöiden ja asiakkaiden kanssa sekä paremman paikallisten markkinoiden tuntemuksen. Sikäläisillä työntekijöillä on lisäksi valmiita sosiaalisia verkostoja ja kulttuurin ymmärrys. Houkuttelet heitä erityisesti kansainvälisellä tunnettuudella, kiinnostavalla ja isolla brändillä sekä uralla etenemisen mahdollisuuksilla.

Kolsterin tuella Kiinan markkinoille

• Suomen ja Euroopan parhaat Kiina-palvelut IPR-asioissa
• Kolster China Desk™ ja sen kattavat palvelut alkaen IPR-strategiasta
• Kiinankieliset verkkosivut
• Palvelu myös mandariinikiinaksi
• Testimarkkinointia Kiinan markkinoille
• Kymmenien vuosien kokemus yhteistyöstä Kiinan IPR-viranomaisten ja -asiantuntijoiden kanssa
• Palvelut kaikenkokoisille yrityksille startupeista suuryrityksiin
• Tarkista tarjouksemme ja hintamme!

Lue lisää: Kolster China Desk™

Ota yhteyttä

CEO Timo Helosuo
timo.helosuo@kolster.fi
040 576 1659