Black Fridayn huimat alennukset houkuttelevat ostamaan, mutta silmät kannattaa pitää auki esimerkiksi tuoteväärennösten ja huijausten varalta. Kolsterin IP-juristi Jussi Ilvonen antaa vinkit turvalliseen Black Friday -shoppailuun ja verkko-ostamiseen.
Black Fridaysta on vuosien varrella kasvanut ostosjuhla, jonka alennuskampanjat alkavat hyvissä ajoin ennen varsinaista päivää ja jatkuvat pitkälle sen yli.
Niin kuluttajan kuin yrittäjän kannattaa noudattaa verkko-ostoksilla varovaisuutta. Sen avulla voi välttää ikävät ja joskus kalliiksikin käyvät yllätykset. Jussi Ilvonen kokosi muistilistan verkko-ostamisen kaikkiin vaiheisiin, kaupan luotettavuuden arvioinnista tuotteen palauttamiseen.
1. Varmista, että verkkokauppa on luotettava
Nyrkkisääntö kuuluu: jos tarjous vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, kannattaa olla korostetun skeptinen. Silloin voi olla kyse huijauksesta tai tuoteväärennöksestä, joka saattaa pysähtyä tulliin tai olla jopa terveydelle vaarallinen. Huijausverkkosivustolla taas esimerkiksi omat pankkikorttitiedot saattavat päätyä vääriin käsiin.
Euroopan unionin teollisoikeusvirasto EUIPO:n tuoreen selvityksen mukaan lähes joka kymmenes eurooppalainen on erehtynyt ostamaan tuoteväärennöksiä. Kyse on siis mittavasta ilmiöstä.
Varminta on tehdä ostoksia vain tunnetuilta palveluntarjoajilta. Jos kuitenkin harkitset ostamista vieraammasta verkkokaupasta, käy läpi tämä muistilista:
Ajan tasalla oleva palomuuriohjelmisto ja virustorjuntaohjelma tuovat turvaa verkko-ostamiseen. Päivitä myös tietokoneesi käyttöjärjestelmä ja verkkoselain uusimpiin versioihin.
Heinäkuussa 2021 voimaan tulleen lakimuutoksen myötä myös pienistä alle 22 euron arvoisista lähetyksistä tulee jatkossa maksaa arvonlisävero ja lähetykset tulee tullata, jos tavara on tilattu EU:n ulkopuolelta. Lakimuutoksen tarkoitus on muun muassa suojata EU:ssa toimivien yritysten kilpailukykyä.
EU:n ulkopuolinen verkkokauppamyyjä saa nykyisin myös itse sisällyttää alv:n enintään 150 euron tilauksen loppusummaan, jos hän on rekisteröitynyt EU:ssa alv-velvolliseksi uuden nk. IOSS-järjestelmän kautta. Ostajan kannattaa pyrkiä tarkistamaan tilanne ennen tilausta esimerkiksi myyjän sivuilta, jotta vältetään riski kaksinkertaisesta alv-maksusta. Tarpeen tullen myös kuljetuspalvelu voi maksaa ja ilmoittaa alvin ostajan puolesta myyjän sijaan.
Jos olet kuluttajana epävarma verkkokaupan lainsäädännöstä, lisätietoa antavat Kilpailu- ja kuluttajavirasto ja ECC eli Euroopan kuluttajakeskus Suomessa. Suositeltavaa on myös tutustua Tullin ja Verohallinnon tietoiskuihin.
Luottokortti on edelleen turvallisimpia maksuvälineitä verkossa. Jos tavaraa ei toimiteta tai se on viallinen, voit kuluttajana vaatia luottokorttiyhtiöltä rahojasi takaisin kuluttajansuojalakiin vedoten.
Tarkista aina, että maksaminen on suojattua: verkko-osoite alkaa https- eikä http-muodossa ja osoiterivin alussa on lukkosymboli. Älä koskaan kerro luottokorttisi tietoja puhelimessa tai sähköpostissa.
Pidä tallessa tekemäsi tilaus, saamasi tilausvahvistus ja toimitusehdot sekä tuotekuvaus tai tuotteen mainos. Ne auttavat mahdollisten ongelmatilanteiden selvittämisessä. Varo huijareiden lähettämiä valelaskuja: niissä voidaan vaatia maksamaan tuote, jota et ole tilannut tai saanut.
Entä jos ostosta ei toimiteta tai tuote on saapuessaan rikki tai epäsopiva ja haluat vaihtaa sen? Kuluttajana turvanasi EU:n sisällä tapahtuvassa verkkokaupassa on kuluttajansuojalainsäädäntö, esimerkiksi vähintään 14 vuorokauden pituinen lakisääteinen palautusoikeus.
Jos teet ostoksia yrittäjänä tai elinkeinonharjoittajana, kuluttajansuojalainsäädäntö ei kuitenkaan turvaa selustaasi. Siksi yritysten välisessä verkkokaupassa on erittäin tärkeää tuntea sopimusehdot kuten se, millä ehdoin kaupan voi purkaa tai palauttaa viallisen tuotteen. Myös kauppaan liittyvässä verotuksessa yrittäjiä koskevat eri säännöt kuin kuluttajia.
Blogi on julkaistu alun perin 23.11.2021.
Lisätietoja: