Samppa Vilkunan perustama yritys hioo kansainvälistyvien yritysten brändit kuntoon, ja hän kannustaa yrityksiä laajentumaan naapuria kauemmas. Samalla hän muistuttaa kattavan IPR:n merkityksestä.
Menestyneenä kasvuyrittäjänä tunnettu Samppa Vilkuna perusti ensimmäisen yrityksensä jo 19-vuotiaana. Vuonna 2012 hän perusti Superson-markkinointitoimiston, jolla on nyt toimisto sekä Helsingissä että Singaporessa. Superson toimii alustamallilla eli sen luovien tiimien jäsenet kerätään yli 600 osaajan globaalista verkostosta.
Kansainvälinen yrittäminen on Vilkunalle tuttua, sillä hän on ollut mukana viemässä aiempien yritystensä tytäryhtiöitä esimerkiksi Norjaan ja Baltian maihin. Vilkunan mielestä kansainvälistyminen onkin markkinointiviestinnän ytimessä. Siinä luodaan brändejä, joilla pyritään valloittamaan suuria markkinoita. Brändi kattaa niin tavaramerkit kuin designin, logon, domainit, tuotteet, palvelut, konseptit ja mielikuvatkin.
”Brändikokonaisuuden pitää toimia kansainvälisesti. Sen on tehtävä vaikutus ja herätettävä myönteisiä tunteita kaikissa kulttuureissa, joissa yritys toimii. Brändien nimeämiseen liittyykin laaja tarkistuskierros, jotta nimi ja logo varmasti toimivat kohdeympäristössä eivätkä aiheuta riskejä”, Vilkuna sanoo.
Luotettava ja vahva brändi on hänen mukaansa pääsylippu kansainvälisille markkinoille ja menestykseen maailmalla. Sen luomiseen ja riittävään suojaamiseen on tärkeää satsata hyvissä ajoin, jotta tuotteita tai vaikkapa logoa ei kohdella väärin missään maailman kolkassa. Aineeton omaisuus on suojattava tavaramerkeillä, mallisuojalla, verkkotunnusoikeudella ja patenteilla.
Suomen hyvä maine kantaa Aasiassa
Vilkuna johtaa brändityötä omassa kasvuyrityksessään ja sparraa myös muita yrittäjiä. Hän puhuu mielellään esimerkiksi kohdemaan valinnasta.
”Kun yritys on laajentamassa, aina ei ole viisainta valita lähintä markkinaa. Monessa suomalaisyrityksessä ajatellaan, että kansainvälistyminen kannattaa aloittaa avaamalla ovet Ruotsiin. Se voi kuitenkin osoittautua vaikeaksi. Ruotsissa on tietyt, kielteisetkin, oletukset suomalaisyrityksistä, ja maineesta voi tulla rasite”, Vilkuna sanoo.
Kun Superson kartoitti uusia markkinoita, kohteeksi valikoitui Singapore vuonna 2019.
”Laajensimme sinne, missä suomalaisuudesta on hyötyä. Kun kerromme Singaporessa, että olemme Suomesta, se on pelkästään etu. Sikäläisille Suomi edustaa digitaalisuutta, hyvinvointia, koulutusta, puhtautta ja teknologioita. Siksi teemme juuri siellä markkinointiviestintää kansainvälisille yrityksille.”
Markkinaosuudet jaetaan nyt
Yrityksen toiminnan siirtäminen Singaporeen onnistui Vilkunan mielestä yllättävän hyvin. Hänen mielestään se osoittaa, että kansainvälistyminen ei ole vain suuryritysten ja perinteisten teollisuusalojen yksinoikeus.
”Esimerkiksi meidän alallamme maailmalla on otettavissa isoja markkinaosuuksia pienellä riskillä. On tärkeää nostaa rimaa ja päästä kilpailemaan kansainvälisten toimijoiden kanssa. Olennaista on löytää työntekijöiksi oikeat paikalliset ihmiset.”
Juuri nyt Vilkuna ei jäisi surkuttelemaan energiakriisiä, inflaatiota tai geopoliittista tilannetta ja odottelemaan käännettä parempaan.
”Tämä on paras mahdollinen hetki tehdä siirtoja, sillä nyt jaetaan tulevien vuosien markkinaosuuksia. Meidän yritystämme kiinnostaa laajeneminen Aasiassa, jossa markkina kasvaa kovaa vauhtia. Viime aikoina olemme tehneet töitä esimerkiksi Indonesiassa. Koronan jälkeen avautuneessa Kiinassakin on paljon potentiaalia. Riskejä ja kriisejä on kaikkialla, mutta niitä ei pidä pelätä.”
Samppa Vilkuna on helsinkiläisen markkinointiviestintätoimisto Superson Oy:n perustaja ja hallituksen puheenjohtaja. Yhtiön liikevaihto on 5,5 miljoonaa euroa. Vilkuna kuuluu kasvuyrittäjien osaamisverkosto Boardman Grow’n hallitukseen ja on kirjoittanut kirjan Päätös yhdessä Katja Boxbergin kanssa.