1.3.2018
Suomalaisten yritysten IPR-haasteet olivat vahvasti agendalla oikeusministeri Antti Häkkäsen tapaamisissa Pekingissä suomalaisten yritysten edustajien ja Kiinan oikeusviranomaisten kanssa. Tarkemmin asiaan perehdyttiin 2.2.2018 ministeri Häkkäsen johdolla ja Kolsterin tekemän katsauksen pohjalta.
Kiinan IPR-lainsäädäntö on kehittynyt nopeasti kansainväliselle tasolle. Lakien soveltamisessa on edelleen kuitenkin merkittäviä haasteita ja käytännön ongelmat liittyvätkin yleensä niihin.
”Yritysten lähtiessä Kiinaan on perusasioiden oltava kunnossa. Näitä ovat mm. oman nimen ja tuotemerkkien suojaaminen”, toteaa Kolsterin toimitusjohtaja Timo Helosuo.
Hänen mukaansa systemaattinen vilpillisessä mielessä tehty yritysten nimien ja tuotemerkkien rekisteröiminen on yleistä. Tässä hyödynnetään mm. messuilla kerättyä tietoa yrityksistä ja tuotteista.
Lainsäädännön soveltamisen kannalta haasteellisia ovat riitatilanteissa lopputulosten ennakoimattomuus, pitkät käsittelyajat sekä kansainvälisesti katsottuna alhaiset korvaustasot. Oikeuskäsittelyssä Kiinan ulkopuolista merkin käyttöä ei välttämättä tunnusteta. Tämä vaikeuttaa oikeuskäsittelyjä oman tuotemerkin palauttamisessa oikealle omistajalle.
Kopiotuotteiden valmistus ja myynti ovat edelleen jatkuva ongelma. Internetin kiinalaisilla markkinapaikoilla tapahtuva väärennösten myynti voi taloudellisten menetysten lisäksi aiheuttaa vahinkoa yritysten brändille, kun laadultaan heikot kopiot päätyvät kuluttajien käsiin. Työkalut ja käytännöt näiden estämiseksi ovat onneksi kehittyneet.
Valtiollisella tasolla Suomella on hyvä keskusteluyhteys Kiinan viranomaisten kanssa. Ministeri Häkkänen näki hyvän mahdollisuuden Suomelle vauhdittaa IPR:iin liittyvien ongelmien ratkaisemista. Tätä voidaan tehdä hyödyntäen olemassa olevia kanavia ja suomalaista IPR- sekä lainsäädäntötyön osaamista.
Kolster China Desk™ auttaa yrityksiä hallitusti Kiinan markkinoille:
Timo Helosuo
CEO
timo.helosuo@kolster.com
040 576 1659
LUE LISÄÄ
Kolster avasi toimiston Kiinan innovaatioalueelle
Kolster valittu jäseneksi Kiinan tavaramerkkiyhdistykseen