11.11.2019
Tiedättekö, millainen on metromatka China International Import Expoon, johon osallistuu päivittäin 250 000 ihmistä? Tiivis. Matkustajamäärät ovat aivan eri sfääreissä meidän metroomme verrattuna – ja sama mittakaavaero pätee talouteen ja kuluttamiseen. Kolsterin toimitusjohtaja Timo Helosuo muistuttaa, että Kiina on nopeasti kehittyvä talous, joka tarjoaa suomalaisyrityksille paljon mahdollisuuksia.
Osallistuin marraskuun ensimmäisellä viikolla Shanghaissa China International Import Expoon, jossa ulkomaiset yritykset esittelivät teknologioitaan, tuotteitaan ja palvelujaan Kiinan markkinoille. Expo vahvisti näkemystäni siitä, että Suomessa puhutaan aivan liian vähän Kiinan kehityksestä ja potentiaalista.
Facebookilla oli oma osastonsa China International Import Expossa. Avaako Kiina ovensa some-jätille?
Kiina on pankki- ja rahoitusalan murroksen pääajuri. Perinteinen pankkitoiminta on suurissa vaikeuksissa, koska ala ei pysy kehityksen mukana ja ote maksujärjestelmiin lipsuu pahasti. Muutos näkyy Shanghain kaduilla kiinalaisten arjessa: esimerkiksi ruokaostokset ja metroliput maksetaan lähes poikkeuksetta mobiilisti. Käteistä tai luottokortteja ei näy missään!
Yksi suosituimmista mobiilisovelluksista on WeChat, joka on yhdistelmä erilaisia sosiaalisen median ja verkkokaupan ominaisuuksia. WeChat-palveluun voi ladata rahaa tai luottokortin tiedot, ja marraskuun alussa sovellus avautui myös länsimaisille luottokorteille. WeChatin avulla perinteinen valuutanvaihto voidaan ohittaa, ja Kiinassa toimimattomien länsimaisten luottokorttien kanssa säätäminen on historiaa. Konkreettinen, pieni asia lisää yllättävästi työmatkalaisen asioinnin tehokkuutta.
Vaikka WeChatin kaltaisiin sovelluksiin ladataan vain pieniä rahasummia, sovellusyritysten kassavarat kasvavat valtavasti, koska käyttäjäjoukko on laaja.
Kun miljardi käyttäjää lataa palveluun sata euroa, kassaan kertyy mukava summa. Tukevan kassan turvin yritykset pystyvät investoimaan ja rahoittamaan toimintojaan. Perinteisten pankkien on äärimmäisen haastavaa toimia tässä ympäristössä, ja esimerkiksi Handelsbanken onkin vetäytymässä Aasiasta.
Suomalainen ja eurooppalainen pankkisektori on siis kovan paineen alla, kun rahan lainaajia ja luotottajia löytyy muualtakin kuin perinteisistä pankkikonttoreista. Kaiken kaikkiaan suomalaisten yritysten tulisi huomioida niin Kiinan kuin muunkin maailman digitalisaatiokehitys: muutaman vuoden päästä luottokortit ovat todennäköisesti historiaa myös meillä.
Kiina on digitalisaation edelläkävijä. Katukuvassa digitalisaatio konkretisoituu muun muassa mobiilimaksamisena. Käteistä tai luottokortteja ei juuri näy.
Kiinalaista ja suomalaista kansantaloutta ei voi verrata, liikumme aivan eri mittaluokissa. Suomi on volyymiltään höyhensarjalainen Kiinaan verrattuna.
Kiina on nostanut satoja miljoonia ihmisiä pois köyhyysrajan alapuolelta vain muutamassa vuosikymmenessä. Kiinalaisten ostovoima kasvaa koko ajan, ja vaikka se ei ole vielä Yhdysvaltojen tasoa, ostovolyymi tekee siitä erittäin merkittävän. Singles’ Day:n, kiinalaislähtöisen marraskuisen 24 tunnin ostosfestivaalin (11.11.), vähittäismyynti oli Alibaba-verkkokaupassa viime vuonna lähes 31 miljardia dollaria, joka on enemmän kuin Blackfridayn, Cybermondayn ja kiitospäivän myynnit yhteensä.
Single's Day on kiinalaislähtöinen 24 tunnin ostosfestivaali, joka päihittää myynnissä niin Blackfridayn kuin Cybermondaynkin.
Kehittyvä Kiina on ennen kaikkea mahdollisuus suomalaisille yrityksille. Omista immateriaalioikeuksista on kuitenkin pidettävä tarkasti huolta, kun markkinaa lähtee valloittamaan. Kiinan IP-ympäristö on ollut olemassa vasta noin 40 vuotta, mutta se kehittyy sekä tulee koko ajan lähemmäksi länsimaita. Kiina pyrkii puuttumaan yhä vahvemmin erilaisiin IP-loukkauksiin.
Julkisuuteen on noussut muun muassa Lego-tapaus, jossa kiinalaiset viranomaiset ratsasivat laittoman Lego-kopioita valmistavan tuotantolaitoksen. Kuvaavaa on, että tuhottavia kopioita oli 120 täysperävaunurekan verran. Intressit immateriaalioikeuksien rikkomiseen ovat valtavia, ja kiinalaisilla viranomaisilla riittää työsarkaa.
Suomella on Kiinassa hyvä maine ja asema liike-elämässä. Tämä on selkeä vahvuutemme ja avaa meille ovia, kun haluamme viedä sinne tuotteitamme ja palvelujemme. Kiinan talouskasvu on hidastunut, mutta markkinoiden volyymit ovat niin isot, että suomalaisyritysten kannattaa pyrkiä samaan siivunsa kakusta.
Kiinalaisten investoinneissa Eurooppaan on menossa niin sanottu toinen aalto. Ensimmäisessä aallossa Kiina keskittyi Euroopan perinteisiin isoihin talouksiin, kuten Isoon-Britannian, Ranskaan ja Saksaan. Toinen aalto pyyhkäisee Pohjois-Euroopan yli, ja tämä näkyy jo nyt muun muassa siinä, että kiinalaiset pankit perustavat konttoreitaan Pohjoismaihin.
Suomalaisten yritysten kannattaa olla valppaana, koska investointirahaa on nyt liikkeellä. Suomalaiselle teknologialle on kysyntää.
Timo Helosuo
timo.helosuo@kolster.fi
040 576 1659
LUE MYÖS
Viisi vinkkiä, miten valmistaudut Kiinan markkinoille
Kiinan IPR-markkinat pähkinänkuoressa