Tavaramerkit, brändi, sopimukset ja yrityksen koko IPR-strategia ovat Kolster Brand Protection -palvelujemme ydintä. Mietimme yhdessä asiakkaan kanssa kattavan IPR-kokonaisuuden, joka siivittää yrityksen tuloksen kasvuun.
Kolster Brand Protection -palvelu toimii osana Kolsterin Legal-tiimiä ja keskittyy yritysten olennaisen kilpailuedun eli tavaramerkkien ja brändin suojaamiseen ja hallintaan. Yrityksen IPR:ää tarkastellaan aina kokonaisuutena.
”Yrityksen markkinointi tiivistyy tuotteen tai palvelun nimeen, ja tavaramerkin rekisteröinti on ainoa keino saada lain suojaa markkinointi-investoinneille. Tavaramerkki on siis liiketoiminnan keskiössä. Se ei ole vain yksittäinen rekisteröinti vaan kannattaa ottaa osaksi laajempaa IPR-strategiaa. IPR kuuluu yrityksen johtoryhmän ja hallituksen työlistalle”, Kolsterilta kerrotaan.
Yrityksen brändi sisältää tavaramerkin lisäksi muun muassa designin, logon, domainit, tuotteet, palvelut, konseptit ja mielikuvat. Se on suojattava kokonaisuutena, jotta tavaramerkin lisäksi muukin IPR on kunnossa.
”Brändi tunnetaan, ja se vetoaa ihmisiin myös tunnetasolla. Vetovoimainen brändi on tärkeä yrityksen strategian ja tuloksen tekemisen näkökulmasta”, Kolsterin asiantuntija sanoo.
Suomalaiset yritykset hoitavat Airaksisen mukaan brändiasioitaan entistä huolellisemmin. Ne ymmärtävät myös, että pelkkä tavaramerkin rekisteröinti tai innovaation patentointi eivät riitä, vaan niiden loukkauksiinkin on puututtava. Tämä vaatii jatkuvaa kilpailijoiden ja esimerkiksi verkkosivujen ja sosiaalisen median seurantaa.
”Kilpailu kansainvälisillä markkinoilla kovenee, ja tavaramerkkiloukkausten määrä kasvaa. Kattavan IPR:n merkitys korostuu. Kun hoidat hyvin yrityksesi IPR-salkkua, heität samalla kapuloita kilpailijoiden rattaisiin ja estät loukkauksia tehokkaasti. Siksi yhä useampi yritys käyttää tukenaan ammattilaisia.”
Tuoteväärennökset ovat myös muuttaneet muotoaan. Kun ennen rekkakontillinen väärennettyjä tavaroita pysähtyi tullin haaviin ja määrättiin tuhottaviksi, nyt sekä kuluttajat että yritykset käyvät kauppaa yhä enemmän verkossa ja altistuvat siellä väärennösten ostamiselle. Lisäksi myös muut verkossa tapahtuvat väärinkäytökset, kuten tietojenkalastelu yrityksen nimissä, ovat yleistyneet huomattavasti. Tämä kaikki korostaa tavaramerkkisuojan tärkeyttä.
Kolsterin asiantuntija korostaa, että tavaramerkki on suojattava riittävän kattavasti.
”Suojaamisen laajuus määritellään sen mukaan, millä markkinoilla asiakas aikoo tavaramerkkiään käyttää. Suojaaminen on erityisen tärkeää esimerkiksi Kiinan markkinoilla, jossa väärennöksiä tapahtuu paljon”, Kolsterin asiantuntija sanoo.
Tavaramerkkejä käytetään sosiaalisessa mediassa luvattomasti yhä enemmän ja entistä moninaisemmin.
”Kun neuvottelen asiakkaideni kanssa tavaramerkkien suojaamisesta, otan tämän aina esille. Somealustoilla on helppo esimerkiksi kaapata tuotteen tai yrityksen nimi omaksi käyttäjätunnukseksi. Jos alkuperäinen omistaja ei ole suojannut niitä kattavasti, väärinkäytöksiin puuttuminen voi olla vaikeaa”, Kolsterin asiantuntija sanoo.
Hän kannustaa yrityksiä varaamaan omille tavaramerkeilleen sosiaalisen median tilit kaikilla tärkeillä somealustoilla ja muistuttaa, että somessa nimet on tärkeää suojata jo ennen tavaramerkkirekisteröintejä. Lisäksi merkkien käyttöä tulee valvoa jatkuvasti. Kolsterin asiantuntijan mukaan erityisesti Instagram on merkittävä tavaramerkkiloukkauksien alusta kuvapainotteisuutensa ja aihetunnisteiden eli häshtägien käytön vuoksi.
”Muotivaatteita valmistava asiakkaani huomasi itse, että eräs kiinalainen yritys käytti Instagram-kuvissaan häshtäginä hänen tavaramerkkiään. Lähetimme yritykselle varoituskirjeen, jossa kehotimme lopettamaan tavaramerkin luvattoman käytön. Annoimme myös määräajan, johon mennessä käyttö on lopetettava. Varoituskirje tehosi, ja niin käy usein. Vakavammissa tapauksissa asiat voidaan viedä markkinaoikeuden käsiteltäviksi tavaramerkkiloukkauksina.”
Kolster Brand Protection -palvelun asiantuntijoiden päivittäiseen työhön kuuluu yhteydenpito kollegoihin eri puolille maailmaa. Kolsterin asiantuntija kertoo, että Kolsterilla on 165 maata kattava kansainvälinen kumppanuusverkosto, jonka avulla asiakkaiden brändin suojauksesta pystytään huolehtimaan globaalisti.
”Verkoston ansiosta pystymme reagoimaan heti, jos eri maiden lainsäädäntö tai IPR-käytännöt muuttuvat ja vaikuttavat asiakkaidemme tilanteeseen”, Kolsterin asiantuntija sanoo.
Brändin suojaamisessa on olennaista olla liikkeellä riittävän aikaisin. Etenkin kansainvälisesti toimivien yritysten hakemusprosessien kestoa on vaikea ennakoida jo siksi, että eri maiden virastokäytännöt poikkeavat toisistaan.
Brändinhallinta edellyttää IPR-asiantuntijoilta kokonaisvaltaista asiakkaan liiketoiminnan ymmärtämistä, tiivistä yhteistyötä ja molemminpuolista luottamusta. Kolster Brand Protection -palvelujen tavoitteena on tukea yrityksen liiketoimintaa ja kasvattaa sen markkina-arvoa.
”IPR:stä säästäminen saattaa tulla pidemmän päälle kalliiksi. Jos palvelunsa tai tuotteensa nimeä ei rekisteröi tavaramerkiksi, joku toinen voi ottaa brändin käyttöönsä. Maine- ja rahalliset vahingot saattavat kasvaa hyvin suuriksi, ja pahimmassa tapauksessa brändi on rakennettava alusta alkaen uudelleen”, Kolsterin asiantuntija sanoo.
Brändinhallinta on myös konfliktien ehkäisemistä. Yrityksen IPR-asioiden hallinta vähentää aineettomaan omaisuuteen liittyviä riitoja ja takaa siten työrauhaa.
Artikkelia päivitetty 24.5.2024