Näin toimii Kolsterin kumppaniverkosto – huomioi nämä 5 asiaa, kun tarvitset kansainvälistä IPR-palvelua
15.11.201915.11.2019
Kun asiakas haluaa patenttinsa voimaan toisella puolella maapalloa, Kolsterin kumppaniasiamies kyseisessä maassa varmistaa, että kaikki sujuu hyvin. Maailmanlaajuinen kumppanuusverkosto erottelee jyvät akanoista IPR-alalla, eurooppapatenttiasiamies Ossi Huhtanen muistuttaa.
Vahva kansainvälisyys on leimannut Kolsterin toimintaa sen perustamisesta lähtien. Kun yhä useampi suomalaisyritys tavoittelee maailman markkinoita, patentteja haetaan yhä useampiin maihin. Jotta tämä onnistuu, IPR-alan yritys tarvitsee luottokumppaneita joka puolelle maailmaa. Kohdemaassa palvelun laadun viimeistelee aina paikallinen asiamies, joka tunnetaan henkilökohtaisesti ja jonka asiantuntemukseen ja etiikkaan voidaan luottaa.
Eikä ainutlaatuinen kumppaniverkosto pysy iskussa itsestään. Siksi sitä seurataan ja kehitetään jatkuvasti. Kolsterin partner, eurooppapatenttiasiamies Ossi Huhtanen listaa viisi asiaa, jotka asiakkaan on tärkeää tarkistaa, kun hän tarvitsee kansainväliset kentät hallitsevaa IPR-kumppania.
1. Selvitä, kuinka kansainväliset IPR-kumppanit valitaan
Kun joku asiakkaani haluaa vaikkapa patenttinsa voimaan Koreassa, minun on saatava luotettavaa tietoa korealaisista IPR-käytännöistä. Silloin otan täältä Suomesta yhteyttä sikäläiseen kumppaniasiamieheemme, joka hoitaa asiaa kohdemaassa. Kolster on etsinyt eri maista sellaiset IPR-asiantuntijat, joiden työ on luotettavaa ja joiden käsiin voi uskoa asiakkaiden toimeksiannot. Verkostostamme löytyy jokaiseen tarpeeseen asiantuntija. Suurin osa heistä on patenttiasiamiehiä ja juristeja, kuten Kolsterin omassa toimistossakin.
Uusien kumppanien valinnassa painavat referenssit ja osaamisen syvyys. Olennaista on toiminnan luotettavuus, kustannusten minimointi sekä tehokkuus ohjeiden lähettämisessä ja hakemusten tekemisessä.
2. Varmista, että kumppaniverkosto on kattava
Kolsterin luottokumppanien verkosto on maailmanlaajuisesti kattava. Sitä on rakennettu pitkäjänteisesti kaikissa maailman kolkissa, myös kehittyvillä markkinoilla. EU-maat, Yhdysvallat ja Kiina ovat tärkeimpiä kohdemarkkinoita monille globaalisti toimiville yrityksille, mutta paikallista IPR-osaamista tarvitaan erityisesti, kun yritys suuntautuu Etelä-Amerikan maiden, kuten Brasilian tai Chilen, markkinoille sekä muihin Suomesta katsottuna eksoottisempiin maihin.
Afrikan merkitys IPR-alalla on kasvanut jo usean vuoden ajan. Vahvojen Aasian maiden kuten Kiinan, Etelä-Korean ja Japanin lisäksi asiakkaamme hakevat patentteja myös esimerkiksi Pakistanissa, Malesiassa tai Indonesiassa. Tietyille asiakkaille nämäkin markkinat voivat olla merkityksellisiä erityisesti tulevaisuudessa, ja siihen on varauduttava IPR-strategiassa ja suojauksissa.
3. Tarkista, kuinka puolustat verkoston avulla IPR-oikeuksiasi
Kumppaniasiantuntijoita tarvitaan esimerkiksi, kun asiakas haluaa saada patentin tai tavaramerkin voimaan maassa, jossa Kolsterilla ei ole omaa toimistoa.
Myös IPR-riita-asiat käsitellään aina kansallisesti. Jos asiakas siis joutuu käymään oikeutta muualla maailmassa, hänen apunaan on kohdemaan käytännöt hyvin tunteva IPR-ammattilainen.
Käytännössä yhteistyö toimii yleensä niin, että me suomalaiset patenttiasiamiehet olemme suoraan yhteydessä sen maan kumppaniin, jota kulloinkin tarvitaan asiakkaan IPR-asioiden hoitamisessa. Patenttiasiamiesten ja kumppaniverkoston muodostama tiimi toimii tehokkaasti!
4. Kysy, miten kumppaniasiamiesten työtä seurataan
Käytännössä kumppaniasiamiehet ovat immateriaalialan ammattilaisia, jotka täyttävät tarkat laatuvaatimukset. Rima on korkealla, jotta asiakkaat saavat parhaan palvelun. Kumppaneita valittaessa selvitetään aina tarkasti etenkin heidän substanssi- ja teknologiaosaamisensa.
Verkostoa myös auditoidaan säännöllisesti. Palautetta kerätään asiamiehiltä ja yhteistyökumppaneilta, jotta toimintaa pystytään hiomaan entistä paremmaksi. Yhteydenpitoon osallistuvat asiamiehet ovat arvioinnissa arvokkaita, koska he pitävät suoraan yhteyttä kumppaneihin ja näkevät, miten yhteistyö käytännössä toimii.
Asiakkaat odottavat etenkin kustannustehokkuutta sekä jatkuvaa kehittämistä ja hyviä henkilökohtaisia suhteita. Ne ovatkin kärkitekijöitä verkoston luomisessa ja ylläpitämisessä.
Kolsterilla kumppanuudet ovat poikkeuksetta pitkäaikaisia. Vuosikymmenten aikana valikoituneesta ja jalostuneesta verkostosta löytyy kumppani jokaisen IPR-tarpeen hoitamiseen.
Tutustu kaikkiin palveluihimme täällä.
5. Selvitä, onko FICPI-yhteisö laatua takaamassa
Henkilökohtaiset kontaktit kaukaisissa ja kehittyvissä maissa toimiviin asiamiehiin ovat erityisen tärkeitä. Kun tapaamiset jatkuvat useamman vuoden ajan, keskinäinen luottamus kasvaa ja syntyy hyvä käsitys alan parhaista osaajista eri maissa. Esimerkiksi FICPI (The International Federation of Intellectual Property Attorneys) on hyvä kontaktien ja yhteyksien luontipaikka, jossa pääsee tapaamaan IPR-alan huippuja henkilökohtaisesti.
Itse käyn säännöllisesti FICPIn tilaisuuksissa, jonne sovin aina tapaamisia entisten ja uusien kumppaneidemme kanssa.
Sitä on arvioitava jatkuvasti, tarvitaanko jonnekin päin maailmaa uusia kumppaneita ja vastaako kumppanien osaaminen asiakkaiden tarpeita ja kysyntää.
FICPI on aidosti globaali yhteisö, joka on rakentunut luotettujen asiamieskollegojen yhteenliittymäksi. Se tukee asiamiesten asiantuntija- ja asiakastyötä, ja sen jäseneksi pääsee vain kokemuksen, ammattipätevyyden ja asiamieskollegojen suositusten kautta. Jo FICPI-jäsenyys itsessään kertoo jotakin asiamiehen osaamisen tasosta ja luotettavuudesta alalla.
Viimeksi Ossi Huhtanen osallistui FICPI:n 18th Open Forumiin Wienissä lokakuun lopulla.
Tavoitteletko kansainvälisiä markkinoita? Ota yhteyttä asiantuntijoihimme.