Kun yritys onnistuu muotoilussaan, sillä tehdään varmasti kauppaa. Muotoilun suojauksessa Suomi on kuitenkin jäänyt jälkeen EU-alueen parhaista muotoilumaista. Kolsterin IPR-lakimiehet kannustavat kaikenkokoisia yrityksiä pohtimaan muotoilun suojausta osana uusien tuotteiden suojausstrategiaa. Muotoilussa ja sen suojauksessa on paljon hyödyntämätöntä potentiaalia!
Muotoiluun kiinteästi liittyvien alojen osuus Suomen bruttokansantuotteesta on noussut merkittävästi 1990-luvun puolesta välistä alkaen. Myös yritysten aktiivisuus muotoilun suojauksessa on nousussa. Silti kilpailijamaat EU-alueella hyödyntävät muotoilun voimaa ja suojaavat muotoilunsa järjestelmällisemmin kuin suomalaiset yritykset. Suomi on altavastaajan asemassa, kun verrataan mallisuojien määriä eri EU-maiden välillä väestöön suhteutettuna.
Tanskassa yhteisömallijärjestelmästä osataan ottaa hyöty irti. Vuonna 2019 Tanskassa jätettiin 1 899 yhteisömallihakemusta. Tanskaa suurempi Ruotsi jätti 1 649 yhteisömallihakemusta – ja Suomi vain 761 hakemusta. Vertailun vuoksi mainittakoon, että pikkuruisessa Luxemburgissakin tehtiin 377 yhteisömallihakemusta, joten aihetta tyytyväisyyteen ei meillä ole.
Lue yhteisömallirekisteröintien viimeisimmät tilastot EUIPOn raportista.
Mallisuojausta käytetään Suomessa eniten huonekaluissa, ruokailuvälineissä sekä sähkö-, elektroniikka- ja tietoliikennelaitteissa. Yleisesti ottaen kuluttajatuotteissa muotoilu korostuu. Mielestäni suomalaiset yritykset voisivat käyttää muotoilua ja muotoilun suojausta liiketoiminnassaan vielä paljon nykyistä tehokkaammin. Siellä piilee käyttämättömiä mahdollisuuksia.
Muotoilun suojauksen tulisi olla säännöllistä ja jatkuvaa työtä. On hyvä muistaa, että useimpien yritysten kotimarkkina on Eurooppa. Yhteisömallisuoja on voimassa 25 vuotta, kunhan huolehtii rekisteröinnin uudistamisesta viiden vuoden välein. Mallirekisteröinnit tuottavat satoa pitkään. Tällainen mahdollisuus kannattaa ehdottomasti hyödyntää.”
Yritykset ovat viime vuosina alkaneet ajatella muotoilua osana tuotteidensa brändiä. Muotoilu ja tuotebrändit ovat selkeitä kilpailuvaltteja. Muotoilulla herätetään ostopäätös, joten se on kaupallisesti arvokasta suojattavaa omaisuutta. Ellei suojausta ole, tuote on usein vapaasti kopioitavissa ja muiden hyödynnettävissä. Tuotteita myös kopioidaan kiihtyvällä tahdilla, ja loukkauksiin liittyviä riita-asioita on yhä enemmän.
Kaikenkokoiset yritykset suojaavat nykyisin muotoilua. Isoilla yrityksillä on toki paremmat mahdollisuudet rekisteröidä mallioikeuksia laajasti ja myös puolustaa oikeuksiaan, mutta pienetkin yritykset hyötyvät rekisteröinneistä, sillä jo niiden olemassaolo saattaa estää kopiointia. Mallioikeudella on pelotevaikutus siinä missä patentillakin.
Suojaus myös viestii siitä, että itse arvostaa omaa tuotettaan; lisäksi aineeton omaisuus tuo liikearvoa. Suojaamisen kynnystä ei kannata asettaa liian korkealle. Kaikenlaista muotoilua voi ja kannattaa suojata. Mallisuoja tai tavaramerkki on pienellekin yritykselle kustannustehokas tapa suojata omaa osaamistaan pitkälle tulevaisuuteen.
Verkkosivujen muotoiluun kiinnitetään paljon huomiota. Internet on massiivinen sähköinen kauppapaikka, ja yrityksen 'brand design' houkuttelee ostamaan myös verkossa.
Graafinen design on yrityksille yhä tärkeämpää – ja varmasti myös suojaamisen arvoista. Ei ole myöskään sattumaa, että erilaisten käyttöliittymien ja ikoneiden suojaus mallioikeudella on yleistynyt vauhdilla.
Muotoilu vaatii investointeja. Oikeuksien rekisteröinti on kaikkein tehokkain tapa suojata oman tuotteen erityispiirteet ja niiden tuoma arvo.
Mallisuojauksen etu on se, että sillä voidaan suojata melkein mitä tahansa, kunhan kohde eroaa riittävästi aikaisemmin tunnetuiksi tulleista tuotteista. Suojaus on tapa varmistaa, että asiakas saa alkuperäisen, aidon tuotteen.
Omia tuotteita on mahdollista puolustaa kopiointia ja muita loukkauksia vastaan myös ilman rekisteröityjä oikeuksia. Se on kuitenkin paljon haasteellisempaa, työläämpää ja riskialttiimpaa kuin jos yrityksellä olisi hallussaan rekisteröity oikeus. Jos rekisteröinti puuttuu, markkinaoikeudessa joudutaan vetoamaan sopimattomaan menettelyyn liiketoiminnassa. Tässä prosessissa tarvitaan paljon dokumentaatiota ja todistelua.
On pystyttävä vahvasti osoittamaan, että tuotteeseen liittyy sellaista itseisarvoa, joka tekee siitä kopioimisen arvoisen. Oikeudelle on kerättävä myyntiin ja markkinointiin liittyvää dokumentaatiota mahdollisimman kattavalta aikajaksolta. Jo pelkkä lähtöselvitys vaatii melkoisia ponnisteluja ja laajaa aineiston keräämistä IPR-oikeudenkäyntiin verrattuna.
LUE LISÄÄ
Designmatto ei saanut tekijänoikeussuojaa – onko luova työ suojatonta?
Matalan kynnyksen mallisuoja pysäyttää kilpailijat lähtökuoppiin
Vaihtoehto patentille – näin käytät mallisuojaa ja hyödyllisyysmallia tehokkaasti
Muotoilun monipuolinen suojaus kannattaa
Graafiset käyttöliittymät – mallisuojauksen nouseva sovellusalue