Kolster blogi

Somemarkkinoinnin mullistaja Hookle hakee nyt nopeaa kasvua

Kirjoittanut Kolster | 28.06.2021

Syksyllä 2017 toimintansa käynnistänyt somemarkkinoinnin startup-yritys Hookle hakee siemenrahoitusta toimintansa skaalaamiseen. Kilpaillulla kansainvälisellä markkinalla toimiva yritys on rakentanut kasvun edellytyksiä pitkäjänteisesti Kolsterin tuella.

”Sosiaalinen media on startupeille, pk-yrityksille ja yksinyrittäjille tärkein kanava uusien asiakkaiden löytämiseen. Yrittäjät taistelevat hallitakseen somen peruskanavat”, Hooklen toimitusjohtaja Tero Seppälä sanoo.

Hooklen palvelun avulla yritykset voivat startata someviestinnän pienilläkin resursseilla. Hookle®App on erityisesti pienten yritysten sosiaalisen median markkinointiin kehitetty helppokäyttöinen mobiilisovellus, joka mahdollistaa tehokkaan someviestinnän eri kanaviin.

Hookle eroaa markkinoilla olevista somekanavien hallintapalveluista keskeisellä tavalla: muut nykyratkaisut on suunniteltu somemarkkinoinnin ammattilaisten käyttöön, ja ne ovat liian raskaita ja monimutkaisia ratkaisuja pienille yrityksille tai yksinyrittäjille.

”Meidän tehtävämme on antaa yrittäjien ja pk-yritysten keskittyä omaan ydinliiketoimintaansa. Hooklen johtoajatuksena on pitää palvelu yksinkertaisena, ja se tekee sovelluksestamme uniikin. Yksinkertaisen tekeminen ei ole helppoa”, Seppälä sanoo.

Rahoituskierros käynnistymässä

Hooklen idea syntyi reilut kolme vuotta sitten. Yritys on product market fit -vaiheessa, eli palvelu on todettu toimivaksi ja kysytyksi sekä markkinan koko merkittäväksi.

Hooklen rahoittajina on tällä hetkellä 15 enkelisijoittajaa. Nyt yhtiö valmistelee seed-kierrosta eli ensimmäistä varsinaista rahoituskierrosta.

”Olemme pitäneet tiivistä yhteyttä venture capital -sijoittajiin siitä saakka, kun Hookle®Appin demoversio esiteltiin Slushissa vuoden 2017 lopulla. Nyt haussa on kansainvälinen sijoittaja, jonka kanssa voimme skaalata toimintaa. Sijoittajakierroksen jälkeen keskitymme palvelun ominaisuuksien jatkokehittämiseen käyttäjäpalautteen perusteella”, Seppälä kertoo.

”Sijoittajakierroksen tulokset vaikuttavat liiketoiminnan jatkoetappeihin. Kierros näyttää, miten isoilla muskeleilla voimme laajeta. Olemme jo onnistuneet kasvattamaan liikevaihtoa mukavaa tahtia, ja sekä ensi että sitä seuraavana vuonna tavoitteena on viisinkertaistaa kasvu edelliseen vuoteen nähden.”

IPR-kumppanin tunnettuudella on merkitystä rakennettaessa uskottavuutta sijoittajien silmissä.

”Kolster on hyvin arvostettu IPR-talo. Kumppanoituminen Kolsterin kanssa on tuonut uskottavuutta myös Hooklelle. Olemme rakentaneet IPR-strategiaamme Kolsterin kanssa ja keskustelleet liiketoiminnan painopisteiden vaikutuksista siihen. Google-yhteistyön käynnistymisellekin oli ratkaisevaa, että olimme tehneet taustatyöt kunnolla ja että IP-asiamme ovat kunnossa”, Seppälä sanoo.

Hooklen mobiilisovellus on tehty Googlen uudelle teknologialle ja Hookle oli sen ensimmäisiä hyödyntäjiä. Teknologiavalinta oli myös markkinointistrateginen päätös, Seppälä sanoo. Google-yhteistyö antaa sovellukselle uskottavuutta ja edistää käyttäjähankintaa.

USA on vaativa, mutta lupaava markkina

Hooklella on jo asiakkaita yli 25 maassa ja käyttäjiä yli 60 maassa. Yli puolet liikevaihdosta tulee kuitenkin Yhdysvalloista.

”USA on Hooklelle erityisen merkittävä markkina siksi, että maassa on paljon maksukykyisiä potentiaalisia asiakkaita. USA:ssa pienyrittäjätkin ymmärtävät somen merkittävän roolin liiketoiminnan kasvattamisessa, ja siellä ollaan valmiita kokeilemaan uusia työkaluja”, Seppälä sanoo.

Myös aineettoman omaisuuden ja yhteistyösopimusten näkökulmasta USA on omanlaisensa markkina. Siellä on erityisen tärkeää suojata oma selusta aineettomien oikeuksien osalta.

”Halusimme ennakkotutkimuksen avulla varmistaa, ettei käytössä ole samanlaisia nimiä ja että logomme on riittävän erottuva, jottemme loukkaa kenenkään oikeuksia. Yhteistyömme Kolsterin kanssa toimii erinomaisesti. Meillä on salkussamme tavaramerkkejä ja patentteja, joiden päivitykset Kolster hoitaa. Lisäksi käymme säännöllisesti keskusteluja, joissa käymme läpi liiketoiminnan tilanteen ja jatkosuunnitelmat, ja kolsterilaiset varmistavat, että tehdyt toimenpiteet ja IPR-strategiamme ovat ajan tasalla.”

Hookle avuksi koronapandemian verkkokauppamurroksessa

Hookle®App on toistaiseksi tarjolla suomeksi ja englanniksi, ja sitä voi tarjota sellaisenaan 150 maahan.

Koronapandemian myötä verkkokauppojen liikevaihto on kasvanut räjähdysmäisesti, mikä on lisännyt myös entisestään pk-yritysten painetta tuoda palvelunsa asiakkaiden tietoisuuteen. Sosiaalisella medialla on tässä tärkeä rooli. Hookle haluaa auttaa yrittäjiä ja tarjoaa siksi yhteistyökumppaniensa kautta mahdollisuutta aloittaa palvelunsa/Hookle®Appin käyttö maksutta.

”Suomalaisilla yrittäjillä on nyt kaikki edellytykset olla pioneereja somen haltuunotossa. Pandemia-aika on ollut vaikea, mutta murros on aina myös tilaisuus jakaa markkinaosuuksia uudestaan. Nyt myös haastajilla on mahdollisuus parantaa asemiaan digitaalisen markkinoinnin avulla, ja haluamme auttaa pk-yrityksiä tässä työssä”, Tero Seppälä sanoo.

Ota Hookle®App maksutta käyttöön

Haluatko hallinnoida yrityksesi sometilejä helposti mobiilikäytössä? Hooklen perusversio on ilmainen, ja Kolsterin asiakkaana saat Hookle Premiumin ensimmäiset kolme kuukautta ilmaiseksi vuositilauksen yhteydessä. Lähetä viesti Hooklen asiakaspalveluun support@hookle.net ja kerro että olet Kolsterin asiakas. Asiakaspalvelusta saat alennuskoodin ja linkin, jonka lunastamalla kaikki Premium-toiminteet ovat käytössäsi heti!

>>Tutustu Hookle Premiumiin

Lataa Hookle tästä Android- tai iPhone-puhelimeesi.

Lisätietoja: www.hookle.net