Kiinalaiset verkkokaupat käyvät tiukkaa kisaa keskenään, kirjoittaa Kiinan valtiovierailulta kotiutunut Kolsterin toimitusjohtaja Timo Helosuo blogissaan. Hän uskoo, että kuluttajien ympäristötietoisuus pakottaa yritykset etsimään entistä ekologisempia kuljetusratkaisuja.
Viime viikolla tähän aikaan olimme presidentti Alexander Stubbin valtiovierailulla Kiinassa. Minulla oli kunnia osallistua matkalle ainoana IPR-yritysten edustajana. IPR on edelleen yksi tärkeistä kysymyksistä Kiinaan liittyen, ja Kolster tunnetaan Kiina-asiantuntijana. Kaikkiaan yritysvaltuuskunnassa oli liki 30 suomalaisyritysten edustajaa. Vierailun aikana meillä oli useita tapaamisia johtavien kiinalaisten yritysten kanssa.
Matkalle osallistuneet suomalaisyritykset edustivat neljää eri toimialaa: teknologia, vihreä kasvu, hyvinvointi ja puhdas liikkuminen. Meillä onkin kansainvälisen tason osaamista kaikilla näillä osa-alueilla.
Ympäristön kannalta logistiikkayritysten rooli on merkittävä. Kansainvälisen verkkokaupan kuljetukset kasvattavat niiden hiilijalanjälkeä. Paine kehittää verkkokauppaostosten kuljettamista nykyistä ekologisempaan suuntaan kasvaa nopeasti. Kuluttajat ovat yhä tiedostavampia valitessaan verkko-ostosten toimitustapaa, ja verkkokauppoja vaaditaan raportoimaan omista päästöistään. Suomalaista logistiikka-alaa matkalla edusti Nurminen Logistics.
Kävimme kiinnostavan keskustelun kiinalaisen logistiikkayhtiö Cainiao Smart Logistics Networkin toimitusjohtajan, Lin Wanin kanssa. Yritys vastaa kiinalaisen verkkokauppajätin, Alibaban, logistiikasta. Toimitusjohtaja Wan toi esiin keinoja, joilla Kiinassa on pyritty pienentämään kuljetusten hiilijalanjälkeä.
Verkkokauppojen ja logistiikka-alan kilpailutilanteesta meille kertoi toisen kiinalaisen verkkokauppajätin eli JD.Comin strategiajohtaja Mervin Ye Zhou. Hänen mukaansa logistiikka on Kiinassa keskittynyt muutamalle jättiyrityksille, jotka kilpailevat keskenään jopa verisesti. Luvut puhuvat puolestaan: Yksittäisen paketin kuljetus Kiinassa maksaa tällä hetkellä 0,4 euroa ja kuljetusaika on keskimäärin 2,7 vuorokautta. Varsin kunnioitettava saavutus maassa, jossa on 1,4 miljardia asukasta ja ostaminen on siirtynyt pääosin verkkokauppaan. Tehokkuutta on haettu uusilla toimintamalleilla ja teknologiaa hyödyntämällä.
Tähän asti geopolitiikka ei ole vielä suuresti vaikuttanut verkkokaupan kansainvälisiin toimituksiin, mutta luulen, että pian niin tapahtuu. Jos tariffeja ja tulleja lisätään, kuluttaja voi nähdä muutokset sekä verkkokaupan valikoimissa että postituskuluissa.