Globalisoituvassa maailmassa ei riitä, että IPR-omaisuuttaan suojaa muodon vuoksi. Viisas yritys tarttuu nykymarkkinoiden uuteen kestävyyden kysyntään ajattelemalla asiakasta ja hyödyntämällä IPR:ää, kertoo Kolsterin hallituksen uusi jäsen Thomas Enckell.
Riskien ja tuottojen vertailu ei enää riitä menestykseen digitalisaation ravistelemilla markkinoilla. Liiketalouden ohella nyt keskitytään myös palveluun ja yhteiskunnan kestävyyteen.
”Nyt kehityksen ja kasvun vetureina toimivat IPR-oikeudet ja kyky hyödyntää innovaatioita mahdollisimman nopeasti ja laajasti. Koronarokotteet ja innovaatiot uusiutuvan energian ja biomassojen ympärillä ovat hyviä esimerkkejä keksinnöistä, jotka auttavat kestävän yhteiskunnan rakentamisessa pelkän liikevoiton tavoittelun lisäksi”, sanoo Kolsterin hallituksessa tammikuussa 2021 aloittanut Thomas Enckell.
Enckellillä on 30 vuoden kokemus kuluttajaliiketoimintojen johtamisessa Fiskarsin ja Iittalan kaltaisissa kansainvälisissä yhtiöissä. Se on antanut mahdollisuuden peilata markkinoiden muutoksia. Kestävyyden korostuminen liiketoiminnassa muuttaa tapoja, joilla IPR-oikeuksiin suhtaudutaan joka toimialalla.
”Kiihtyvä innovointitahti ruokkii yritysten IP-omaisuuden suojaustarvetta, mutta enää IPR ei tarkoita pelkkää kielto-oikeutta paperilla. Kyse on tärkeästä riskienhallinnasta maailmassa, jossa kilpailu ja riippuvuussuhteet kasvavat. Jatkossa hallitsemme yhä vähemmän kokonaisia arvoketjuja ja erikoistumme sen tiettyihin osiin. Hyödynnämme erilaista osaamista, ja esimerkiksi lisensoinnin rooli kasvaa merkittävästi”, Enckell sanoo.
Kilpailun kiristyessä IP-omaisuuden arvo mitataan erityisesti riitatilanteissa.
”Jotta yrityksen hampaat pysyvät terävinä ja IPR-portfolio todistaa tosipaikan tullen voimansa, tulee IP-omaisuudesta huolehtia ja auditoida se säännöllisesti. On vanhanaikaista ajatella, ettei IPR-strategialla ole merkitystä siksi, ettei sitä löydä taseesta.”
Uudessa maailmassa perinteisiä IPR-taloja odottaakin siirtymä pelkästä teknisestä ja hallinnollisesta suojaustyöstä kohti asiakaslähtöisyyttä ja tuotteistamista.
”Yksittäisten IPR-suojien rekisteröintien sijaan asiakkaiden kanssa on keskusteltava. Toimintamalliin kuuluu ymmärrys asiakkaiden liiketoimintamalleista ja ansaintalogiikasta. Kun tuotteistetut palvelut vastaavat eri asiakassegmenttien tarpeisiin tehokkaasti ja tarkasti, ne tuottavat aidosti arvoa ja pysyvät kilpailukykyisinä”, Enckell muistuttaa.
Digitalisaation kiihdyttämässä kilpailussa pärjäävät yhtiöt, jotka ymmärtävät asiakasta. Tämä tarkoittaa palveluvalikoiman monipuolistamista, itsensä markkinointia ja jatkuvaa uudistumista. Näitä tavoitteita Enckell haluaa tukea myös Kolsterin hallituksessa. Siinä auttaa kokemus, jota hänellä on sekä pörssiyhtiöiden johdosta että hallitusjäsenyyksistä pk-yhtiöissä.
”IPR-yritysten on muututtava asiakaslähtöisemmiksi ja dynaamisemmiksi. Kolsterilla on loistavat edellytykset vastata tulevaisuuden tarpeisiin, sillä perinteikkäällä yhtiöllä on vahva osaaminen toimialasta, kasvava markkina ja myös halu kehittyä. Autan osaltani hallituksessa tukemalla ja sparraamalla yhtiön kehitystä eri tilanteissa”, Enckell kertoo.
Uudistuminen ei tarkoita yhtiön nyhtämistä juuriltaan. Tulevaisuuden kehitys nojaa vuosikymmenten aikana kerrytettyyn IPR-alan ammattitaitoon. Muutosten on kuitenkin lähdettävä johdon tai hallituksen sijaan koko henkilöstön tahdosta.
”Olennaista on muistaa, että asiakaslähtöisyys ei ole projekti, jolla on alku ja loppu. Kyse on jatkuvasta liikkeestä maailman mukana”, Enckell summaa.
Thomas Enckell
Senior Executive Consultant, Trailmaker Oy
Enckell on tehnyt 30 vuoden uran kuluttajaliiketoimintojen johtamisessa kansainvälisissä yhtiöissä, mm. Fiskarsilla, Hackmanilla ja Iittalalla. Hän on toiminut sekä johtoryhmän jäsenenä pörssiyhtiöissä että hallituksen jäsenenä pk-yhtiöissä. Trailmaker on uudenlainen konsepti strategian tehokkaaseen toteutukseen.