15.8.2018
Kiina on tavoittanut länsimaita tuotesuojauksessa ja piratismin torjunnassa. Kolsterin toimitusjohtaja Timo Helosuo kertoo alan olevan nyt tärkeässä risteyksessä.
Länsimainen yritys voi lähteä valloittamaan Kiinan markkinoita turvallisin mielin – kunhan muistaa yhden asian: tuotesuojauksen. Sama koskee länsimaihin tuotavia kiinalaisia tuotteita. Brändivirta on kääntynyt kaksisuuntaiseksi ja myös Kiinassa halutaan varmistaa, että sikäläiset tuotteet saadaan länsimarkkinoille turvallisesti.
Tuotteiden kopiointipelko on molemminpuolinen, sillä piraattituotteet ovat koko maailman yhteinen ongelma. Piraattien maailmanmarkkinat ovat nyt 640 miljardin dollarin arvoiset ja kasvavat jatkuvasti. Taistelu tuoteväärennöksiä vastaan on nyt myös kiinalaisten intresseissä.
Me immateriaalialan (IPR) toimijat olemmekin tärkeässä tienhaarassa. Olemme siirtymässä aikaan, jolloin meillä ja Kiinassa kunnioitetaan yhteisiä IPR-pelisääntöjä ja etsitään kaikin voimin keinoja niiden kehittämiseksi.
Kolsterlaiset ovat työskennelleet tiiviisti 1980-luvulta lähtien kiinalaisten kanssa sekä patentti- että tavaramerkkiasioissa. Ja tämä on huomattu siellä. Kolster hyväksyttiin maailman ensimmäisenä ulkomaisena IPR-toimijana Kiinan tavaramerkkiyhdistyksen CTA:n eli China Trademark Associationin täysivaltaiseksi jäseneksi vuonna 2017. Järjestön jäseninä ovat sekä merkinhaltijat että tavaramerkkialan keskeiset toimijat. Vasta meidän jälkeemme jäsenyyden sai esimerkiksi kiinalainen verkkokauppajätti Alibaba.
CTA on puolivaltiollinen järjestö, jonka johdon valtio nimeää. Se muun muassa antaa lausuntoja IPR-riidoissa ja on keskeisessä roolissa IPR-käytäntöjen kehittämisessä.
Kumppanuutta on tärkeää rakentaa sekä alan toimijoiden että järjestöjen ja valtioiden kesken, myös lainsäädäntötasolla. Patentti- ja rekisterihallitus tekeekin yhteistyötä Kiinan patenttitoimiston kanssa, meillä kolsterilaisilla taas on perinteikkäät ja vahvat siteet myös tavaramerkkipuolelle.
Kokemuksemme osoittaa, että kiinalaiset eivät valitse kumppaneitaan koon mukaan vaan luotettavuuden perusteella. Me emme ole menneet sinne opettamaan heitä, vaan rakentamaan hyvää vuorovaikutusta. Kun toimimme ketterästi ja luotettavasti, se huomataan.
Virallisissa tapaamisissamme nousee usein esille myös Suomen valtion arvostus. Kiinalaiset muistavat, että Suomi oli vuonna 1950 ensimmäisiä länsimaita, joka tunnusti Kiinan kansantasavallan ja solmi diplomaattisuhteet sen kanssa. Suomi oli myös ensimmäinen länsimaa, joka teki Kiinan kanssa kahdenvälisen kauppasopimuksen. Näissä asioissa muisti on siellä pitkä.
Samalla kun rakennamme Kiinan ja Suomen IPR-kumppanuutta, tasoitamme tietä myös muiden eurooppalaisten sekä yhdysvaltalaisten toimijoiden Kiina-suhteille. Yhtenäiset pelisäännöt ovat kaikkien etu. On tärkeää myös tehdä siellä tiettäväksi, että Suomi on osa Eurooppaa ja reitti Eurooppaan. Tänne voi tulla suoraan menemättä ensin esimerkiksi Saksaan.
On aivan uusi ilmiö, että nyt kiinalaisia brändejä kaapataan Euroopassa. Moni kiinalainen brändi kasvaa hurjaa vauhtia ja pyrkii länsimarkkinoille, jossa piraatteja liikkuu etenkin verkkokaupoissa.
Tämä on osaltaan kannustanut Kiinaa nopeisiin IPR-alan kehittämistoimiin. Vuonna 2017 Kiina puolitti tavaramerkkien viranomaismaksut.
Valmius näin suuriin loikkiin kertoo todellisesta muutoshalusta ja tuo dynamiikkaa koko talouteen. Kun tarve on todellinen, alkaa tapahtua. Siellä on havahduttu siihen, että myös Kiina tarvitsee IPR:ää, kun sitä on aiemmin pidetty paljolti riesana.
IPR-asioita siis rukataan Kiinassa kovaa vauhtia kansainväliselle tasolle. Esimerkiksi oikeudenkäyntien kautta haetut korvaukset lähestyvät jo kansainvälistä tasoa. Jos kiinalainen on kopioinut länsimaisen merkin luvatta ja siitä on seurannut oikeudenkäynti, aiemmin korvaukset ovat olleet pienempiä kuin voittajan oikeudenkäyntikulut. Oikeutta ei siis ole kannattanut hakea. Tämäkin on nyt muuttumassa.
Valtio myös subventoi kovasti kiinalaisia yhtiöitä viemään brändejään muualle maailmaan. Jalansijaa haetaan maailmanmarkkinoilta nyt tosissaan, osittain kauppasodan vuoksi. Valtio myös sijoittaa tiettyihin teknologiayrityksiin entistä suunnitelmallisemmin.
Enää ei siis pidä paikkaansa se, että kaikki Kiinaan pyrkivät brändit kopioidaan siellä heti. Jos niin käy, syy tuskin löytyy Kiinan säädöksistä. Todennäköisesti kyse on siitä, että markkinoille pyrkivät laiminlyövät IPR:n. Jokaisen maailmalle havittelevan yrityksen tsekkauslistan kärjessä onkin oltava merkintä: huolehdi tuotesuojauksesta ja patenteista.
Työmme edistyy askel askeleelta, ja tiedämme, että meitä kuunnellaan Kiinassa tarkalla korvalla. Seuraavan kerran pääsemme kuuntelemaan toisiamme syyskuun lopulla, kun Kolster isännöi CTA:n johdon Suomen-vierailua. Siellä meillä on paljon puhuttavaa.
Timo Helosuo
CEO | Kolster Oy Ab
040 576 1659