Menestyneen Pomenia-brändin luonut satutaiteilija Petronella Grahn on kulkenut urallaan yhden hengen lastenvaateyrityksestä kansainvälisille viihdemarkkinoille. Grahn jakaa merkittävimmät IPR-oivallukset, jotka hän on oppinut matkallaan.
IPR-oikeuksien merkitystä liiketoiminnassa pitäisi opettaa koulussa, painottaa satutaiteilija Petronella Grahn. Hän on onnistunut kaupallistamaan kehittämänsä satumaailman kansainvälisesti. Grahn ja Kolsterin IP-lakimies Jussi Ilvonen nostavat esiin viisi asiaa, jotka jokaisen yrittäjän on hyvä tietää IPR-oikeuksista.
Vuonna 1997 rakennusmestariksi kouluttautuva Grahn leikkeli keittiönpöydän ääressä kaavoja vanhoista Helsingin Sanomista. Siitä käynnistyi ura lastenvaateyrittäjänä.
”Tinttu.comista tuli yksi Suomen ensimmäisistä merkittävistä tekstiilialan verkkokaupoista. Alussa tein kaiken omin käsin, mutta sitten yrityksen suosio räjähti. Jouduin miettimään, kuinka ulkoistan leikkaamisen, ompelemisen ja teollisen tuotannon tietotaitoni muille siten, ettei uniikkia osaamistani varasteta”, Grahn kertoo.
Salassapito-, kilpailurajoitus- ja aliurakointisopimuksista tuli liiketoiminnan kivijalka. Vuoteen 2004 mennessä Grahnilla oli noin 76 aliurakoijaa ja tuotteet liikkuivat läpi koko Suomen. Ensimmäiset ulkomaiset jälleenmyyjät löytyivät Venäjältä, Etelä-Koreasta, Saksasta ja Ranskasta.
”Sopimuksilla luodaan pelisäännöt sopimuskumppaneille. Hyvin laadituilla sopimuksilla voi siksi monistaa työnsä ja siirtää taitonsa menettämättä oikeuksiaan – määrittämällä kuka, missä ja miten saa hyödyntää omaa aineetonta omaisuutta eli IP:tä ”, Jussi Ilvonen kertoo.
Vieraillessaan yrittäjämessuilla Kiinassa Grahn näki t-paitoja, joissa käytettiin hänen piirtämiään satuhahmoja. Grahn oli itse käyttänyt hahmoja lähinnä yrityksensä mallistojen aihemaailmoina ja markkinoinnissa.
”Silloin tajusin, ettei liiketoimintani ydin ollutkaan lastenvaatebrändi, vaan niiden perustana olevat tarinat ja satuhahmot. Ymmärsin, että tärkeintä liiketoiminnassa ei ole se, kuka tekee ja mitä, vaan kuka omistaa oikeudet saada tehdä”, Grahn kertoo.
Pienikin yritys saa nykyään helposti jalansijaa ulkomailla. Kasvu ja kansainvälistyminen ovat myös loistavia motivaattoreita IP-suojan hankkimiseen. Vaikka luovan alan työtä suojaa usein tekijänoikeus, pelkästään sen varaan ei kannata laskea.
”Jos teos ei nautikaan tekijänoikeussuojaa, jäljittelyyn on vaikea puuttua. Erityisesti luovien tuotteiden kaupallistamisessa riittävän aikaisessa vaiheessa hankittu ja tarkkaan harkittu rekisteröitävä IP-oikeus (IPR), kuten tavaramerkki tai mallioikeus, vähentää jo yksistään riskejä merkittävästi. Jokainen yritys toimialasta riippumatta hyötyy brändinsä suojaamisesta. Tyypillinen brändioikeuksien kulmakivi on tavaramerkki, mutta myös muun muassa toiminimi-, verkkotunnus- ja mallioikeuksilla voidaan vahvistaa brändin suojaa”, Ilvonen sanoo.
”Kaikki luova työ on varastettavissa, ja varastetaankin, jos siihen jätetään mahdollisuus. Tieto omasta aineettomasta omaisuudesta ja kyky päättää, kenellä on oikeudet sen käyttöön, ovat kaiken liiketoiminnan pohjana riippumatta siitä, myynkö lastenvaatteita vai satukirjojeni käännösoikeuksia vai suunnittelenko kankaita”, Grahn kertoo.
Ennen kuin Grahn esittelee uusia tuotteitaan julkisesti, hän tarkastelee omaa työtään suhteessa muihin markkinoiden toimijoihin ja suojaa sen tärkeimmät osat. Kaikkea luomaansa ei kuitenkaan kannata rekisteröidä sokkona. Ajankohdan, suojamuodon ja suojan kohteen valinnassa harkinta on tarpeen. Muuten menettää rahansa ja hermonsa.
”Liikkeelle voi lähteä miettimällä, mitkä luovan työn tulokset ovat alttiita jäljittelylle, millä tavoin ja mitä kautta. Kun hahmottaa, mikä yrityksessä on arvokasta ja suojattavaa, voi yhdistää sen yrityksen tuleviin tavoitteisiin. Siitä syntyy pohja IP-strategialle”, Ilvonen kertoo.
IPR kiinnostaa rahoittajia, sijoittajia ja yrityskauppojen osapuolia. Retuperälle jätetty tai puutteellinen IPR on riskitekijä, johon kaupanteko voi nopeasti raueta. Grahnille IPR oli paras valtti neuvottelupöydissä kansainvälisten tuottajamogulien kanssa.
”Kun tiimimme lensi Manchesteriin tapaamaan Star Warsistakin vastanneita tuottajia, he olivat pudota tuoleiltaan kuullessaan, että omistin yhä 100 prosenttia oikeuksista Pomenia-brändiin. Se oli heistä uskomatonta, sillä heidän kokemuksensa mukaan tavallisesti siinä vaiheessa varsinaista IP:tä on jäljellä vain 30 prosenttia. Nyt Pomenia-maailmasta on tekeillä kansainvälinen animaatiosarja”, Grahn kertoo.
Grahn on tehnyt Pomenia-brändistä useita lisenssisopimuksia eli myynyt muille oikeuksia käyttää luomuksiaan.
”Jos on tarkoitus luovuttaa oikeuksia tai antaa lupaa suojatun omaisuuden käyttöön, kannattaa oikeuksia luovuttaa mahdollisimman suppeasti. Mitä laajemmin oikeuksia luovuttaa, sitä parempi kompensaatio siitä pitäisi saada rojaltina tai kertakorvauksena. Vähintään yhtä tärkeää kuitenkin on, että omat vastuut on määritelty lisenssisopimuksessa tarkkaan ja että ne pysyvät kohtuullisissa rajoissa. Sopimuksesta pitäisi päästä kohtuuajassa myös eroon”, Ilvonen ohjeistaa.
Grahn on uransa aikana käynyt läpi kymmeniä yrityksiä löytääkseen avukseen sellaisen, joka toimii myös kansainvälisillä markkinoilla ja pystyy muodostamaan hänelle mahdollisimman kattavan ja luodinkestävän IPR-paketin.
”Suojattavien asioiden ja suojamuotojen valinta yksin on loputon suo, mutta fiksu juristi näkee palaset, joista on eniten hyötyä liiketoiminnalle ja jotka ovat suurimmassa vaarassa tulla vaikkapa kaapatuiksi. Olen osaava sopimusasioissa, mutta se ei riitä. Mukana pitää olla ammattilainen, joka valitsee asiakirjoihin oikeat sanamuodot. Sillä on valtava merkitys lopputuloksessa”, Grahn kertoo.
Kolsterin kanssa Grahn niputti yhteen kaikki 20 vuoden yrittäjyyden aikana tekemänsä sopimukset ja selvitti, mistä yrityksen IP oikeastaan rakentuu.
”Visioideni toteuttaminen tällä mittakaavalla on mahdollista vain siksi, että olen löytänyt Kolsterin kaltaisen yrityksen avukseni. Vuoropuhelumme on selkeää, tehokasta ja ammattitaitoista.”
Haluatko kuulla lisää IPR-suojista, jotka sopisivat juuri sinun yritystoiminnallesi? Varaa aika maksuttomaan konsultaatioon ja keskustellaan tarkemmin!
Jussi Ilvonen
IP Lawyer
jussi.ilvonen@kolster.com
045 7820 1704