Jokaisen yrityspäättäjän kannattaa nyt pysähtyä miettimään hetkeksi, miten uusi maailmantilanne vaikuttaa omaan markkinaan. Nopeasti muuttuvassa maailmassakin joku aina kasvattaa markkinaosuuttaan mutta toinen häviää. Kummassa joukossa sinun yrityksesi on? kysyy toimitusjohtajamme Timo Helosuo.
Maailman nopea muutos koskettaa nyt kaikkia aloja. Kun politiikka vaikuttaa yhä monimutkaisemmin talouden kehitykseen, yritykset joutuvat muuttamaan tuotekehitysstrategiaansa ja toimitusketjujaan. Jokaisen on nyt entistä olennaisempaa miettiä, missä oma bisnes on tulevaisuudessa.
Yrityksen johdon tärkein tehtävä on turvata toiminnan jatkuvuus. Kun kassa on kunnossa ja tuotanto pyörii, myös tulevaisuus näyttää valoisalta.
Mutta mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä, kun toimitusketjut sakkaavat, talous sukeltaa ja politiikka tekee maailmasta yhä epävarmemman paikan monellakin mantereella?
Viisas yrityspäättäjä istuu alas ja katsoo rauhassa tuoteportfoliotaan ja markkinaansa. On tärkeää varmistaa, että immateriaalioikeuksiin tehdyt investoinnit ovat oikeassa korissa. Ei kannata maksaa turhasta, mutta fiksut IPR-valinnat antavat turvaa. Päätöksiä helpottaa, jos asiantunteva kumppani ymmärtää liiketoimintasi ja näkee IPR:n kokonaisuutena Näin saat investoinnillesi
parhaan mahdollisen tuoton.
Maailma on muuttunut, ja myös sinun yrityksesi markkina-alue voi olla muutoksessa. Kannattaa miettiä, minkä verran rahaa laitatte uuteen tekemiseen ja mihin se kohdistetaan. Onko IPR-salkku päivitetty siltä kantilta, missä maissa teette liiketoimintaa? Entä mihin IPR:ää tarvitaan jatkossa?
Maariski näkyy ja tuntuu nyt sanktioiden muodossa monella alalla. Arvoketju voi olla tässä mielessä saastunut, jos yksikin alihankkija tekee sanktioiden alaista toimintaa. Myös tämä vaikuttaa siihen, missä maissa juuri nyt kannattaa operoida – ja kenen kanssa.
Yritysten on juuri nyt hyvin tärkeää pohtia, missä markkinoissa on tulevaisuus, ja suunnata sinne. Kiinnostavien markkinoiden lista ei sinänsä ole muuttunut, mutta toimintaan on tullut lisää kompleksisuutta, joka on pakko ottaa huomioon. Esimerkiksi Kiina on edelleen kolmen kiinnostavimman markkinan joukossa, mutta siellä on aiempaa hankalampaa operoida.
Oma IPR-salkkusi suojaa tuotteitasi, innovaatioitasi ja tavaramerkkejäsi. Salkun sisältö on syytä päivittää aika ajoin. Arvioi, onko salkkusi kohdallaan, onko siellä puutteita, onko jotain turhaa? Asiantuntevan IPR-kumppanin kanssa tehty arvio on juuri nyt kullanarvoista tietoa.
Ei kannata panikoida eikä tehdä päätöksiä pelkän mediatiedon varassa. IPR:n hallinta ohjaa siihen suuntaan, mihin yrityskin on menossa – viileästi ja harkitusti eteenpäin.
Yrityspäättäjän kannattaa miettiä myös IPR:n kaupallistamista. Onko mahdollista vivuttaa IPR:n avulla? Olisiko viisasta lähteä lisensoimaan tuotteita? Miten aineettoman pääoman saisi tuottamaan parhaiten juuri nyt?
Markkinaosuuksien yhteissumma on aina sata prosenttia. Kun kamppaillaan markkinasta, joku aina voittaa ja toinen häviää. Siksi on aika pohtia huolellisesti, miten oma IPR-portfolio vastaa muuttuneeseen maailmantilanteeseen ja yrityksesi tulevaisuuden haasteisiin.