7.5.2020
Koronapandemia myllertää markkinoita, ja yrityskauppojen määrän odotetaan nousevan loppuvuodesta. Heiluvat ja sumuiset markkinat tarkoittavat, että näkemyserot yrityksen arvosta ovat historiallisen suuret. Nyt sekä ostajan että myyjän kannattaa selvittää yhtiön IPR-salkun arvo, sanoo Kolsterin toimitusjohtaja Timo Helosuo.
Nyt jos koskaan kannattaa tietää, mitä oman tai kilpailevan yrityksen IP-salkussa on – ja minkä arvoinen se on.
Koronapandemia järjestelee myös yritysmaailmaa uusiksi. Heikot kaatuvat, mutta vahvoilla yrityksillä on erinomainen mahdollisuus nopeuttaa yrityskaupoilla kasvuaan. Juuri nyt markkinoilla on hiljaista, mutta pinnan alla on jo käynnissä tulevaisuuden suunnittelu.
”Pääomasijoittajat hakevat kumppaneita ja valmistautuvat hyödyntämään mahdollisuudet. Koronapandemian vuoksi loppuvuonna nähdään varmasti enemmän yrityskauppoja kuin viime vuonna – sekä fuusioita että konkurssipesien myyntejä”, sanoo Kolsterin toimitusjohtaja Timo Helosuo.
Etenkin kasvuyrityksille tilanne on houkutteleva.
”Kasvuyritykset ehdottomasti miettivät ostamista. Ne voivat nopeuttaa kasvuaan yritysoston kautta tai laajentaa uusille markkinoille. Onnistuessaan yrityskauppa nopeuttaa kasvustrategian toteutumista merkittävästi”, Helosuo sanoo.
Mitä yrityskauppamarkkinoilla kannattaa muistaa ja tehdä nyt, oli sitten ostaja tai kenties hankalaan tilanteeseen ajautunut myyjä? Ainakin seuraavat kolme asiaa:
Jos tutkimusmatka salkun pohjalle tuntuu turhalta, kannattaa palauttaa mieleen kaksi esimerkkiä: Googlen Motorola-kauppa ja Nokian Microsoft-kauppa. Patentit ovat rahanarvoisia, ja oikein hyödynnettyinä keino loikata kehityksessä nopeasti eteenpäin.
”Google osti Motorolan sen patenttien vuoksi ja loi niiden avulla nopeasti Androidin. Nokia taas ei myynyt patenttejaan Microsoftille, ja ne tuovat yritykselle nyt lähes 1,5 miljardin euron liikevaihdon”, Helosuo muistuttaa ja jatkaa:
”Yrityskaupoissa ulkopuoliset harvoin huomaavat, että osapuolet haluavat nimenomaan IP-salkun tai todella olennaiset patentit.”
Hyvä IP-salkku tarjoaa siis mahdollisuuksia sekä ostajalle että myyjälle. Vertaamalla salkkua kilpailijoiden salkkuihin voi löytyä arvokkaita patenttiyhdistelmiä, joilla houkutella ostajaa.
”Yksi plus yksi on enemmän kuin kaksi: kahta salkkua yhdistämällä kokonaisuus voi olla todella arvokas. Patentit voivat auttaa myös markkinakontrollin saamisessa, sillä patentti on lähtökohtaisesti oikeus kieltää toista tekemästä”, Helosuo sanoo.
Poikkeustilanteessa myytävän yrityksen hinta on hankala määritellä nopeasti.
”Nykyisessä poikkeustilanteessa ostajan ja myyjän väliset näkemyserot yrityksen arvosta ovat historiallisen suuret. Eriävät arviot yrityksen arvosta hidastavat kauppaneuvotteluita”, Helosuo sanoo.
Nyt kannattaakin selvittää yrityksen IPR-salkun sisältö ja etenkin sen arvo, oli sitten ostaja tai myyjä. Näin molemmat saavat olennaista tietoa päätöksenteon ja kaupanhieronnan tueksi.
”Etenkin tässä markkinatilanteessa ulkopuolisen ammattilaisen tekemä valuaatio on kannattava hankinta molempien osapuolten kannalta. Se ei ole mutua, vaan arviot tehdään yleisesti hyväksytyillä menetelmillä.”
Ulkopuolisen tekemä arvio voi paljastaa esimerkiksi konkurssipesästä houkuttelevia patentteja. Se voi vaikeuksiin ajautuneessa yrityksessä pelastaa paljon.
”Me pystymme perustelemaan eri menetelmiä käyttäen, missä IPR-salkun arvo on. Vaikka yritys olisi mennyt konkurssiin, se ei ole arvoton: pesässä voi olla hyvinkin arvokas patenttisalkku. Sekin voi tuoda kiinnostuneita ostajia", Helosuo muistuttaa.
Ostettaessa yritykseen tehdään yleensä perusteellinen due diligence -selvitys, mutta ostajaehdokkaan kannattaa jo markkinaa tutkiskellessaan hankkia kevyt selvitys yrityksen IP-asioista. Asiantuntija selvittää varsin nopeasti, mitä patentteja ja oikeuksia yrityksellä on ja kuinka ne vertautuvat kilpailijoihin.
”Ostokohteen valinnassa kevyt selvitys auttaa rajaamaan kiinnostavia kohteita ja kumppaneita.”
Paperit kannattaa pitää ojennuksessa, jos mielii maksimoida IPR-omistuksensa arvon. IPR-omaisuuden arvo koostuu muustakin kuin patenteista.
”Merkitystä on myös sillä, miten asiat on dokumentoitu. Jos ihmiset lähtevät, jääkö yritykseen tieto asioista? Dokumentaatiolla voi vahvistaa salkun arvoa”, Timo Helosuo sanoo.
Kaupanteossa auttaa myös hyvä IPR-strategia. Ostajan on helppo hahmottaa hankintaansa ja myyjän myydä.
”Strategian myötä investointeihin löytyy selkeä logiikka. Salkkua on rakennettu ja siitä on pidetty huolta harkiten. Jos voi tai pitää myydä, hinnoittelu on helpompaa.”
Vaikka myymistä ei ennakoisi, IPR-strategia kannattaa nyt päivittää.
”IPR-strategia kannattaa päivittää tämän hetken tilanteeseen. Ei kannata kehittää ja suojata mitään koronaa edeltävän tilanteen pohjalta, vaan päivittää strategia tulevaisuutta varten.”
Timo Helosuo
CEO
timo.helosuo@kolster.com
040 576 1659
LUE LISÄÄ