Skip to content

Kasvuyritys,

oletko valmis kasvamaan?

Keksintöjä, muotoilua ja brändejä – tunnista ja suojaa nyt yrityksesi aineeton omaisuus

Kolster-websiteLogo-light-01

Mistä yrityksen arvo muodostuu?

Yrityksen arvo syntyy muun muassa brändistä, innovaatioista ja erilaisista kilpailueduista. Yksi asia on tärkeää muistaa: sen, minkä jätät suojaamatta, saatat yllättäen menettää. 

Moni yrittäjä etenee nopeasti, tekee rohkeita ratkaisuja eikä varaudu liiketoimintariskeihin. Niin kovaa vauhtia ei kannata pitää, että jättää brändin tai innovaation suojaamatta.

Liikevaihtoa ja voittoa saattaa kertyä, mutta yrityksen arvon säilyminen pidemmällä aikavälillä voi vaarantua, mikäli oikeuksia esimerkiksi brändiin, tuotteiden muotoiluun ja keksintöihin ei ole varmistettu.


Millä strategialla aineeton omaisuus suojataan?

Keksintöjä, tuotteiden muotoilua ja bränditunnuksia – onko yrityksesi aineeton omaisuus tunnistettu ja kaikki tarpeellinen suojattu? Löytyykö mahdollisesti jotain, mitä voisi kaupallistaa?

Aineettomat oikeudet ovat monelle yritykselle tärkeintä pääomaa. Ne voivat muodostaa merkittävän osan yrityksen arvosta ja kilpailuedusta. Mutta millainen strategia aineettoman omaisuuden suojaamiseen kannattaa valita?

IPR-strategian laatiminen ei ole tärkeää vain isoille kansainvälisille yrityksille, vaan pienessäkin yrityksessä kannattaa jo varhaisessa vaiheessa kartoittaa, onko oma aineeton omaisuus turvassa. IPR-strategia määrittelee, miten yrityksesi hankkii, suojaa, hoitaa ja hyödyntää aineetonta omaisuuttaan. 


Mitä voi tapahtua, jos et suojaa brändiäsi tai innovaatioitasi?

Häikäilemätön jäljittely, brändäyksen vesittyminen tai yrityksen kassan tyhjentävä oikeustapaus – sinisilmäisyyden hintalappu voi olla kallis. Toimimalla ennakoivasti voit hankkia yrityksellesi suojaa kaikkia kolmea kriisiä vastaan.

Aineettoman omaisuuden suojaus on verrattavissa vakuutukseen. On tärkeää varautua mahdollisiin ongelmiin jo ennakolta. Varsinkin kansainvälisestä bisnesmaailmasta löytyy häikäilemättömiä toimijoita. Seuraukset voivat olla vakavat, jos yrityksen brändin tai innovaation suoja on heikko, tai sitä ei ole ollenkaan.

Jos et suojaa tärkeintä aineetontasi asianmukaisesti, on mahdollinen kriisi vaikeaa selättää. 


Voiko IPR:n avulla ansaita rahaa?

Vahva IPR-suojaus tekee yrityksestäsi houkuttelevamman sijoittajille, nostaa sen arvoa yrityskauppatilanteessa sekä mahdollistaa osaltaan lisensoinnin ja immateriaalioikeuksien myynnin. 

Varsinkin kasvuhakuisen yrityksen kannattaa selvittää, mitä kaikkea suojaus mahdollistaa. Vahva IPR-strategia auttaa brändien ja innovaatioiden suojaamisessa ja kaupallisessa hyödyntämisessä.

Aineettomiin oikeuksiin liittyy useita hyötynäkökohtia. Jos suojausta ei ole tehty riittävän kattavasti, lupaavat mahdollisuudet voivat jäädä hyödyntämättä.


VARAA AIKA KESKUSTELULLE

Ponnista markkinoille suojaamalla yrityksesi brändi, teknologia ja muut tärkeät kilpailuedut. Miksi jättäisit kasvun sattuman varaan?

Yhdessä IPR-strategiassa painotetaan esimerkiksi brändin suojaa ja lisensointia, toisessa patentointia ja liikesalaisuuksia, kolmannessa taas muotoilun suojaa ja tekijänoikeuksia ja neljännessä jotakin näiden väliltä. Mitä aineetonta omaisuutta sinun yritykselläsi on?

Asiantuntijamme auttavat tilanteesi kartoittamisessa. Ensimmäinen kartoitustapaaminen tai -puhelu on maksuton.

VARMISTA SEURAAVAT

 
TUNNISTA ARVOKAS
Yrityksen arvo syntyy muun muassa brändistä, innovaatioista ja erilaisista kilpailueduista. Yksi asia on tärkeää muistaa: sen, minkä jätät suojaamatta, saatat yllättäen menettää. 
 
LAADI STRATEGIA

Sopivan IPR-strategian laatiminen voi olla yllättävänkin kustannustehokas prosessi. Suojausvaihtoehtoja ei ole loputtomasti, ja muutamalla kohdennetulla toimenpiteellä saadaan monissa yrityksissä tärkein tunnistettua ja suojattua.

 
HALLITSE RISKIT

Aineettoman omaisuuden suojaus on verrattavissa vakuutukseen. On tärkeää varautua mahdollisiin ongelmiin jo ennakolta. Seuraukset voivat olla vakavat, jos yrityksen brändin tai innovaation suoja on heikko, tai sitä ei ole ollenkaan. 

 
MAHDOLLISTA ANSAINTA

Vahva IPR-suojaus tekee yrityksestäsi houkuttelevamman sijoittajille, nostaa sen arvoa yrityskauppatilanteessa sekä mahdollistaa osaltaan lisensoinnin ja immateriaalioikeuksien myynnin.

“IPR:ään panostaminen on meille elinehto, sillä se turvaa liiketoimintamme kovan ytimen. On tärkeää, että Kolster tuntee eri markkina-alueiden lakisääteiset vaatimukset.”

Joni Lampinen, ILoq, Yhdysvaltain toimintojen General Manager

”Kun pääsimme yhteistyössä alkuun, selvisi myös hyvin nopeasti, että olemme löytäneet meille oikean yhteistyökumppanin”

Johanna Jansson, Centria, Research & Development Manager

”On tärkeää, että IPR-kumppanimme tuntee meidät ja ymmärtää liiketoimintaamme. Kolsterin kanssa luomallamme IPR-strategialla huolehdimme myös, ettemme riko muiden patentteja.”

Ykä Marjanen, Manna Insect, Toimitusjohtaja

ASIANTUNTIJAMME AUTTAVAT

Jussi Ilvonen

IP Lawyer
+358 45 7820 1704
jussi.ilvonen@kolster.com

Pekka Ristikaarto

EUROPEAN PATENT ATTORNEY
+358 50 487 1525
pekka.ristikaarto@kolster.com

Tilaa uutiskirjeemme ja pysy ajan tasalla

TILAA TÄSTÄ

IPR:N PERUSTEET KUNTOON

Mitä tulee suojata ja miten aineettomasta omaisuudesta saa kehitettyä kilpailuetua? Jussi Ilvonen vastaa neljän videon sarjassaan tärkeisiin kysymyksiin. 

Sijoittajat haluavat nähdä, että yrityksesi on kilpailukykyinen ja että sillä on vahva tulevaisuus. Laadukas IPR-salkku ja yrityksen johdon päätöksentekoa tukeva IPR-strategia ovat tärkeitä tukipilareita. Katso, mistä yrityksen arvo muodostuu.

Rekisteröimällä tavaramerkkisi, suojaamalla innovaatiosi esimerkiksi patentilla tai allekirjoittamalla tarvitut sopimukset yhteistyökumppaniesi kanssa, luot yrityksellesi kasvumahdollisuuksia ja saat suojaa mahdollisia kriisejä vastaan.

Hyviä uutisia – sopivan IPR-strategian laatiminen voi olla yllättävänkin kustannustehokas prosessi. Suojausvaihtoehtoja ei ole loputtomasti, ja muutamalla kohdennetulla toimenpiteellä saadaan monissa yrityksissä tärkein tunnistettua ja suojattua.

Keksintöjen, bränditunnusten ja tuotemallien IPR-suojaamista voi verrata vakuutukseen, mutta suojausta kannattaa miettiä myös bisneshyötyjen kautta. IPR ei ole pelkää riskienhallintaa. Varsinkin kasvuhakuisen yrityksen kannattaa selvittää, mitä kaikkea suojaus mahdollistaa.