Brändin lokalisointi Kiinaan
Tarvitseeko brändisi kiinalaisen nimen ja tunnuksen? Kiinassa on tärkeää luoda ja rekisteröidä tavaramerkit ja verkkotunnukset hyvissä ajoin myös kiinalaisin kirjoitusmerkein. Näin vältytyt siltä, että joku muu ehtii rekisteröidä yrityksesi, tuotteesi tai palvelusi kiinankielisen vastineen omiin nimiinsä.
Annamme arvion tapauskohtaisesti.*
*Perushinta sisältää verkkotunnusrekisteröinnit kiinankielellä kahdella yleisimmällä päätteellä ja tm-hakemus yhdessä luokassa.
Tavaramerkin ja verkkotunnuksen lokalisoinnilla saat brändillesi kaipaamaasi suojaa vilpillisessä mielessä toimivia tahoja vastaan. Lokalisoinnin yhteydessä tehtävällä tutkimuksella varmistetaan myös, ettei kiinankielisen version käytölle ja rekisteröinnille ole olemassa ilmiselvää estettä (joku käyttää jo samaa tai samankaltaista tavaramerkkiä ja/tai on rekisteröinyt sen Kiinassa). Kiinankielinen versio on hyvä luoda tietoisesti heti Kiinan markkinoille tulon yhteydessä, jotta sitä päästään käyttämään yhdessä länsimaisen tavaramerkin kanssa.
Ajankohtaista aiheesta
McDonald’s menetti kanahampurilaisten Big Mac -tavaramerkin EU:ssa
14.06.2024
Kolsterin edustama Apple Inc. puolusti menestyksekkäästi Apple -brändiään markkinaoikeudessa
16.02.2024
"Lokalisoinnilla turvaat yrityksesi selustan Kiinan markkinoilla. Riskien minimoiminen ja oman IPR-salkun kasvattaminen kulkevat käsi kädessä."
NÄITÄ USEIN KYSYTÄÄN
Miten Kiinassa kannattaa lokalisoida verkkotunnukset?
Verkkotunnusten luominen ja rekisteröinti kiinalaisin kirjoitusmerkein on tärkeää, jottei yrityksen tunnuksille synny paikallista vastinetta. Lokalisointi suojaa yrityksen kiinankielisen version väärinkäytöksiltä.
Lokalisoinnin yhteydessä selvitämme, ettei kiinankielisen version käytölle tai rekisteröinnille ole olemassa estettä. Lokalisoinnin hinta on 3 300–5 300 euroa.
Mitä tarkoittaa tavaramerkin lokalisointi?
Tavaramerkki lokalisoidaan luomalla ja rekisteröimällä tavaramerkki paikallisin kirjaimin. Esimerkiksi Kiinan markkinoilla on hyvä rekisteröidä tavaramerkit kiinalaisin kirjoitusmerkein. Näin estetään, ettei markkinoille synny kiinankielistä vastinetta yrityksen, tuotteen tai palvelun nimelle, jonka joku paikallinen rekisteröi omiin nimiinsä.