8.11.2019
Vuosi sitten start-up-yritys Hookle patentoi helppokäyttöisen mobiilisovelluksen pienten yritysten somemarkkinoinnin työkaluksi ja koukutti teknologiakumppanikseen Googlen. Hookle®App kypsyi vuodessa kaupalliseksi tuotteeksi, ja houkuttaa nyt raikkaalla brändillään eri puolilla maailmaa. Kolster jatkaa yrityksen yhteistyökumppanina brändin suojauksessa.
”Olemme edenneet kovaa vauhtia, ja Kolsterin mukanaolo on ollut tärkeä osa ammattimaista etenemistämme kohti kasvua, kannattavaa liiketoimintaa ja kansainvälisiä markkinoita. Vuoden aikana olemme uusineet koko yritysilmeen, ja sen myötä myös Hookle®App -sovellus on kokenut täydellisen muodonmuutoksen”, Hooklen teknologiajohtaja Jere Seppälä kertoo ylpeänä hyvin edenneestä brändityöstä.
Sovelluksen avulla pienikin yritys voi ottaa helposti eri sosiaalisen median kanavat haltuun ja julkaista sisältöä ja kuvia yhdellä napin painalluksella Facebookiin, Twitteriin, LinkedIniin sekä karttapohjaiseen Google My Business -yritysprofiiliin. Seuraavana mukaan integroidaan Instagram, myöhemmin tavoitteena ovat lisäksi Pinterest ja YouTube.
Käyttäjäpalautteen pohjalta jalostunut ja ilmeeltään uudistunut mobiilisovellus on ollut ladattavissa Googlen ja Applen sovelluskaupoista lokakuun viimeiseltä viikolta alkaen.
Ennen kaupallisen tuotteen lanseerausta brändin tärkeimmät elementit suojattiin tavaramerkkirekisteröinneillä.
Tavaramerkkisuojausta hoitava Kolsterin IPR-lakimies kuvaa Hooklen brändityötä oppikirjaesimerkkinä siitä, miten brändiä on lähdetty rakentamaan ja suojaamaan hyvin suunnitelmallisesti ja riskejä ennakoiden.
Ennen lopullisia suojauspäätöksiä ja kansainvälisen suojausprosessin aloittamista selvitettiin, onko uusi logo suojattavissa. Kuvaikoneita on suojattu paljon, joten aina on riski myös siihen, että joku toinen yritys on jo suojannut jotakin hyvin samankaltaista. Ennakkotutkimuksessa esteitä tai riskejä logon rekisteröinnille ei kuitenkaan löytynyt.
Niinpä logosta jätettiin ensimmäisenä EU-tavaramerkkihakemus. Väiteajan kuluessa kilpailijoiden taholta ei myöskään tullut yrityksiä estää merkin rekisteröintiä. Se oli toinen vahva osoitus siitä, että logo todella on uniikki ja siten erottamiskykyinen kaupallinen tunnus kansainvälisillä markkinoilla.
Sekä Hookle-sanamerkille että uudelle logolle on jo EU-tavaramerkki. Suojauksen laajentaminen EU-alueen ulkopuolelle tärkeimmille kohdemarkkinoille, erityisesti Pohjois-Amerikkaan, etenee askel kerrallaan yhdessä mietittävien priorisointien ja resurssien mukaisesti.
”Nyt kun tulemme voimalla näkyviin, kilpailijatkin saattavat tulla koputtelemaan ovia – ja silloin heillä toivottavasti on mielessään yhteistyö tai ostotarjous eikä esimerkiksi loukkaussyyte”, Seppälä kuvaa ennakoivan IPR-riskinhallinnan tärkeyttä.
Tällä hetkellä pääpaino on suojauksessa. Tulevaisuudessa laajempi IPR-strategia, joka sisältää myös oikeuksien puolustamisen ja lisensointimahdollisuuksien puntaroinnin, nousee keskiöön.
Tavaramerkkisuojauksen rinnalla mobiilisovelluksen patenttihakemus on edennyt omassa tahdissaan kansainvälisessä prosessissa.
”Kolsterilla tehtiin noin kaksi vuotta sitten Hooklen ydinteknologian suojaava patenttihakemus lähes mahdottomassa aikataulussa juuri ennen Slushia, ja siitä lähtien meillä on ollut yhteistyöstä vähän sellainen wau-fiilis. Nyt kun Hooklella alkaa olla useita kansainvälisiä IPR-prosesseja yhtä aikaa jo menossa ja suunnitteilla, olemme halunneet keskittää IPR-salkkumme hoidon kokonaisuudessaan Kolsterin hallinnoitavaksi. Näin saamme enemmän aikaa keskittyä itse liiketoiminnan kasvattamiseen”, Seppälä sanoo.
IPR-asioiden ammattimainen ja järjestelmällinen hoito on Seppälän mukaan merkityksellistä myös sijoittajille ja erityisesti yhtiön arvon kasvattamiselle pitkällä tähtäimellä.
”Kun hoidat IPR-asiat alusta lähtien kuntoon ammattilaisten kanssa, se herättää luottamusta sijoittajienkin silmissä. Kolsterin 145-vuotias brändi on uskottava ja luotettava. Se on tärkeä asia myös meille.”
Seppälän mukaan brändi on Hooklen kaltaiselle mobiiliteknologiayritykselle kaikki kaikessa. Patentti on tärkeä, mutta ennen kuin se on voimassa, suojatun brändin arvo nousee korkealle myös sijoittajien silmissä.
”Brändiin ja sen suojaukseen käytetyt investoinnit ovat lopulta pieni raha suhteutettuna siihen, mitä haluamme saavuttaa ja tavoitella: miljoonia käyttäjiä globaaleilla markkinoilla. Uskomme, että se raha tulee moninkertaisena takaisin myöhemmin.”
Teknologiakumppanuutena alkanut Google-yhteistyö on tiivistynyt vuoden aikana. Google My Business -alustan integrointi Hooklen sovellukseen on ensimmäinen konkreettinen askel siihen, että yhteistyö voi laajentua molempia osapuolia hyödyttäväksi mainosyhteistyöksi.
”Meillä on Googlen mainososaston kanssa menossa jo keskusteluja parhaasta käytännön toteutuksesta. Tavoitteena on luoda Hooklen sovelluksen kautta tapahtuvalle Google-mainonnalle kaikille osapuolille läpinäkyvä bisnesmalli, Seppälä kertoo.
Seppälä pitää Google My Business -mainosalustaa erittäin tärkeänä pienille yrityksille. Se tarjoaa ilmaisen yritysprofiilin kartalla, ja Hooklen sovelluksen avulla sinne pystyy jo nyt julkaisemaan sisältöä ja kuvia maksutta. Tulevaisuudessa näkyvyyttä voi tehostaa maksetulla ja paikallisesti kohdennetulla mainonnalla.
”Pieni yrittäjä, esimerkiksi parturi-kampaamo, voi saada isoa näkyvyyttä paikallisesti hyvinkin pienellä mainosbudjetilla. Google tunnistaa, missä ihmiset liikkuvat, ja yrittäjän on mahdollista kohdentaa mobiilimainontaa ja kampanjoita kustannustehokkaasti esimerkiksi vain tietyn kauppakeskuksen alueelle.”
Ennen kaupallisen tuotteen julkistamista Hookle keräsi vuoden ajan aktiivisesti käyttäjäpalautetta kansainvälisillä messuilla ja tapahtumissa.
”Kaiken ideana on helpottaa pienen yrityksen arkea. Tavoitteena oli luoda maailman yksinkertaisin, selkein ja modernein sosiaalisen median hallintatyökalu, jota voi käyttää helposti puhelimella. Se erottaa meidät kilpailijoistamme, joiden työkalut on suunnattu isoille yrityksille ja desktop-käyttöön”, Seppälä kuvaa keskeisimpiä kilpailuetuja.
Sovelluksen visuaalinen palloelementti, Social Splash, kertoo muuttuvalla koollaan havainnollisesti, miten paljon sosiaalista painovoimaa julkaisut synnyttävät. Myöhemmin julkaistava tekoälyyn perustuva Taikasauva on valjastettu yrittäjän apuriksi. Se kertoo, mistä jatkotoimenpiteestä yrittäjä saa bisnekselleen isoimman hyödyn. Taikasauva voi esimerkiksi ehdottaa erityisen hyvin menestyneen sisällön uudelleenjulkaisua tai mainostamista, ja ehdotukseen voi vastata yhdellä napin painalluksella ’kyllä’ tai ’ei’. Tekoäly seuloo esiin myös toimialakohtaista tietoa ja kiinnostusta herättäneitä artikkeleita, joita yrittäjä voi jakaa kommentillaan eteenpäin.
Maailman merkittävillä mainostulojen kerääjillä kuten Googlella ja Facebookilla on tähän saakka ollut asiakkainaan lähinnä ison kokoluokan yrityksiä. Niiden omat mainostyökalut ovat pienten yritysten käyttöön aivan liian monimutkaisia, eikä niitä ole suunniteltu mobiilikäyttöön. Sen vuoksi Googlen ja Facebookin kaltaiset jätitkin tarvitsevat kumppaneikseen kolmansia osapuolia ja helppoja mobiiliapplikaatioita, jotka mahdollistavat mainonnan yhdellä työkalulla useissa kanavissa.
Kaikista maailman pienistä yrityksistä syntyy ’pitkä häntä’, jota kukaan ei ole vielä onnistunut saamaan haltuun.
”Keskitymme nyt rakentamaan Hooklelle kannattavaa liiketoimintaa pitkän hännän haltuun ottamiseksi. Siinä onnistuminen edellyttää, että pieni yritys oikeasti kokee saavansa Hookle®App -sovelluksesta lisäarvoa.”
Lisätietoja Hooklesta: www.hookle.net
LUE LISÄÄ TAVARAMERKEISTÄ