Skip to content

Näin lakeista lifestyleen loikannut Tella suojasi brändinsä innovaatiosetelin avulla

04.03.2020

4.3.2020

Perinteikäs lakkibrändi TELLA® teki hattutempun ja laajentui vastuulliseksi lifestylebrändiksi. Nyt lippa on kohti maailmaa, ja uusia aluevaltauksia tukee innovaatiosetelillä kuntoon laitettu brändin suojaus.

Tella Oy:n toimitusjohtajalla Liina-Maaria Lönnrothilla on design ja kaupanteko veressään. TELLA®-lakkien valmistus alkoi vuonna 1935 Lönnrothin isoisoisän Aarne Saksan perustamalla Teuvan Lakkitehtaalla ja jatkui isoisän Antero Saksan johdolla. Liiketoiminta ja tavaramerkki siirtyivät tyttärentyttärelle sukupolvenvaihdoksessa, ja vuonna 2016 syntyi ”uusi Tella”: vastuullinen elämäntapabrändi, joka laajenee nyt lakeista vaatteisiin, asusteisiin, koruihin ja sisustustuotteisiin.

Jo lähitulevaisuudessa Tellan päämarkkinat ovat Suomen rajojen ulkopuolella. Sitä ennen piti kuitenkin suojata brändi.

Tella_Keisari_Cap_black_Liina-Maaria-Lönnroth

Innovaatioseteli auttoi kasvuloikassa

TELLA® on Suomessa 90-luvulla rekisteröity tavaramerkki päähineille. Kansainvälinen lifestylebrändi ei kuitenkaan voi kasvaa ja kehittyä pelkästään sen varassa. 

”Päättäessämme laajentaa brändin tuotevalikoimaa pidin erittäin tärkeänä strategisena päätöksenä, että brändin suojausta parannetaan merkittävästi”, Lönnroth sanoo.

Lönnroth päätti hakea apua. Hän kertoo kuulleensa sekä mediasta että Kolsterilta Business Finlandin myöntämästä innovaatiosetelirahoituksesta kasvunälkäisille yrityksille. Hän mietti pitkään, miten sen tehokkaimmin käyttäisi. Suojausstrategia kypsyi liiketoimintastrategian rinnalla uusia tuotteita ideoitaessa. 

”Harkitsin tosi tarkkaan setelin kohdentamista ja mietin, millainen ulkopuolinen asiantuntija-apu auttaisi yritystämme parhaiten eteenpäin. Olen todella tyytyväinen, että kohdensin innovaatiosetelin Kolsterin palveluun ja TELLA®-brändin kansainväliseen suojaukseen. Sain Kolsterilta hyvin tukea myös innovaatiosetelin hakuun”, Lönnroth kertoo.

Jo ennen myönteistä innovaatiosetelipäätöstä brändin suojausstrategiaa oli hiottu yhteistyössä Kolsterin tavaramerkkijuristin kanssa. TELLA®-brändin maailmanvalloitus oli sekin jo aloitettu lakkimallistolla ja EU-tavaramerkkirekisteröinnillä. Kun innovaatioseteli saatiin, rahoitus kohdennettiin lifestylebrändin suojaamiseen ja kansainvälisiin jatkohakemuksiin strategisesti tärkeimmille kasvumarkkinoille EU-alueen ulkopuolella: ensimmäisenä Japaniin, Norjaan, Kanadaan, Sveitsiin ja Venäjälle.

”Minua kihelmöi, että pääsen toteuttamaan uutta TELLA® Life -konseptia. Nyt kun brändi on suojattu, voimme lähteä turvallisesti ja näkyvämmin viemään sitä maailmalle ja saada kasvu tapahtumaan”, Liina-Maaria Lönnroth sanoo.

Liina-Maaria-Lönnroth_Tella

Tella Oy:n toimitusjohtaja ja muotoilujohtaja Liina-Maaria Lönnroth. Kuvat Tella │Kati Saari

Haluatko keskustella brändisi suojauksesta kansainvälisillä markkinoilla?

OTA YHTEYTTÄ

Lakista lifestylebrändiksi! Tella ponnistaa Kurikasta kansainvälisille markkinoille

Lue lisää innovaatiosetelistä