Uraauurtaviin digitaalisiin lukitus- ja kulunhallintaratkaisuihin erikoistuneella iLOQilla on jo vankka jalansija Euroopassa, Lähi-Idässä ja Kanadassa. Yhtiön huima kasvutarina saa nyt jatkoa Yhdysvalloissa, missä vahva IPR-salkku on menestymisen edellytys ja liiketoiminnan paras turva.
Älykkäiden lukitus- ja kulunhallintaratkaisujen pioneerilla iLOQilla on selkeä missio: vapauttaa yritykset, organisaatiot ja ihmiset mekaanisiin lukkoihin liittyvistä ongelmista, kuten turvallisuusriskeistä. Yhtiö on vahvassa kasvussa. Liikevaihto on tuplaantunut kolmessa vuodessa, ja vuonna 2021 se oli lähes 103 miljoonaa euroa. Samassa ajassa liikevoitto on noussut 6,5 miljoonasta 10,6 miljoonaan euroon. Tavoitteena on olla digitaalisen pääsynhallinnan markkina- ja teknologiajohtaja – kaikilla mantereilla.
Nyt yhtiö on avaamassa liiketoimintaa Yhdysvalloissa. Työt itärannikolla alkavat vuoden 2022 aikana. Itärannikolta on tarkoitus laajentua Kaliforniaan ja Texasiin. Suunnitelmissa on, että vuoden 2024 lopussa iLOQin Yhdysvaltain toiminnoissa työskentelee noin 20 ihmistä.
iLOQin ratkaisut mahdollistavat niin fyysisten älyavainten kuin älypuhelimiin pohjautuvien ratkaisujen käytön. Yhtiön kehittämät lukitusjärjestelmät ovat paristottomia ja johdottomia.
”Perinteinen mekaaninen lukitus on Yhdysvalloissa edelleen vahvoilla. Teknologiamme tarjoaa sille modernin, turvallisen ja elinkaarikustannuksia säästävän vaihtoehdon. USA:ssa on paljon kasvavia miljoonakaupunkeja, ja lainsäädännön muutokset tukevat siirtymää mekaanisesta elektroniseen lukitukseen”, iLOQin Yhdysvaltain toimintojen General Manager Joni Lampinen kertoo.
Hän viittaa esimerkiksi rakentamisen tueksi laadittuun valtiolliseen FICAM-ohjeistukseen (Federal Identity, Credential, and Access Management Architecture), joka painottaa digitaalista ja automatisoitua kulunvalvontaa.
Kasvavissa suurkaupungeissa on bisnespotentiaalia
iLOQ tarjoaa lukitus- ja kulunhallintaratkaisuja erityisesti vuokrakerrostaloihin, hallinnollisiin ja kunnallisiin rakennuksiin, kouluihin ja yliopistoihin, terveydenhuoltoon ja pelastustoimeen sekä kriittiseen infrastruktuuriin, kuten datakeskuksiin. Niinpä Yhdysvaltojen voimakkaasti kasvavissa suurkaupungeissa on yritykselle paljon liiketoimintapotentiaalia.
Isolla markkina-alueella on runsaasti otettavaa, mutta jalansijan saaminen USA:ssa vaatii myös paljon resursseja. Moni asia on siellä yksinkertaisesti kalliimpaa kuin Euroopassa: yleinen hintataso, palkat, toimistovuokrat, markkinointi ja brändinrakennus. Myös pitkät maantieteelliset etäisyydet nostavat kustannuksia.
Maan oma ANSI-lukkosylinteristandardi (American National Standards Institute) asettaa omat haasteensa: yhdysvaltalaisten lukkojen koko, muotoilu ja malli poikkeavat eurooppalaisista. Liiketoiminnan käynnistäminen Yhdysvalloissa onkin Lampisen mukaan monin verroin suurempi investointi ja isompi projekti kuin yksittäisen maayhtiön avaaminen Euroopassa.
”Panostus kannattaa, sillä iLOQ erottuu edukseen USA:n markkinoilla. Innovatiivinen teknologiamme haastaa toimialamme vakiintuneita käytäntöjä. Kilpailijoidemme digitaaliset ratkaisut ovat paristokäyttöisiä tai vaativat ulkoisen virtalähteen. Meidän lukoissamme sitä ei tarvita, joten teemme kulunvalvonnasta helpompaa ja turvallisempaa. Samalla tuomme asiakkaalle aitoa lisäarvoa: ylläpitokustannukset pienenevät ja paristojätteen määrä vähenee”, Lampinen sanoo.
Hän pitää iLOQin valtteina myös yrityskulttuuria ja palveluasennetta.
”Suomalaista tapaa tehdä bisnestä ja hoitaa asiakassuhteita arvostetaan Yhdysvalloissa. Me teemme asiat laadukkaasti ja pidämme sen, mitä lupaamme.”
iLOQin Yhdysvaltain toimintojen General Manager Joni Lampinen.
Hyvin hoidettu IPR on liiketoiminnan edellytys
Uraauurtavalle keksinnölle rakentuvassa yhtiössä on alusta asti ymmärretty innovaatioiden suojaamisen tärkeys ja IPR-omaisuuden merkitys. Yhdessä Kolsterin kanssa rakennettu IPR-salkku on osa iLOQin kansainvälistä kasvustrategiaa. Salkku muodostuu patenteista, tavaramerkeistä ja mallisuojista.
”IPR:ään panostaminen on meille elinehto, sillä se turvaa liiketoimintamme kovan ytimen: teknologiset innovaatiot ja kehitystyön. Se myös viestii, että olemme kannattava investointikohde ja yhteistyökumppani. On tärkeää, että Kolster tuntee eri markkina-alueiden lakisääteiset vaatimukset. Toimimme turvallisuusbisneksessä, jossa markkinakohtaisilla sertifikaateilla, rekisteröinneillä ja hyväksynnöillä on keskeinen rooli. Niiden täytyy olla kunnossa, jotta meidät mielletään luotettavaksi toimijaksi”, Lampinen tähdentää.
Kolsterin eurooppapatenttiasiamies, iLOQin patenttisalkkua rakentanut Pertti Brockman on seurannut yhtiön kasvutarinaa jo vuodesta 2007. Hän muistuttaa, että hyvin hoidettu IPR-salkku turvaa Yhdysvaltain markkinoilla tehokkaasti yrityksen selustaa.
”Yhdysvalloissa myös oikeudenkäyntikulut voivat nousta huimiksi, ja laaja patenttisalkku antaa vipuvartta neuvotteluihin mahdollisessa kiistatilanteessa. Silloin voidaan sopia esimerkiksi patenttien ristiinlisensoinnista, mikä tarkoittaa teknologian vaihtamista toisen yrityksen kanssa”, Brockman sanoo.
Liikkeellä kannattaa myös olla hyvissä ajoin. Jos yritys on suuntaamassa kansainvälisille markkinoille, patenttihakemuksille kannattaa varata aikaa. Brockmanin mukaan esimerkiksi Yhdysvalloissa hakemuksen käsittely voi kestää useita vuosia.
Lue lisää: iLOQ toi lukot digiaikaan patenttien turvin
Kimi Räikkönen antoi brändille lentävän lähdön
iLOQin ainutlaatuisen teknologian maailmanvalloitusta vauhdittaa yksi kaikkien aikojen tunnetuimmista suomalaisista, Kimi Räikkönen. Hän on toiminut yhtiön brändilähettiläänä vuodesta 2019 lähtien. Kun Räikkönen ajoi USA:ssa huippusuositussa Nascar-sarjassa elokuussa 2022, hän näkyi kymmenille miljoonille tv-katsojille päiväkausia. Se tarkoitti valtavaa medianäkyvyyttä ja huomioarvoa iLOQin brändille.
”Räikkönen auttaa meitä erottautumaan kilpailijoistamme. Yhteistyömme on luontevaa, meissä on paljon samaa. Räikkösen lailla iLOQ on aina tehnyt asiat omalla tavallaan ja luonut menestyksensä omilla vahvuuksillaan, menemättä valtavirran mukana. Hän on jälleen mukana, kun esittelemme päivitettyä liiketoimintastrategiaamme sekä uudistunutta brändiämme ja asiakaslupaustamme vuosien 2022–2023 taitteessa”, Lampinen hahmottelee lähitulevaisuuden yhteistyökuvioita.
Kunnianhimoinen kasvuyritys pyrkii ottamaan haltuun yhdestä kahteen uutta maata kalenterivuosittain. Amerikan mantereen jälkeen vuorossa on Kaakkois-Aasia, jonne iLOQ aikoo suunnata seuraavaksi. Siellä Jäämies Räikkösellä on kenties vielä myyttisempi maine kuin USA:ssa.