5.12.2019
Langh Group kasvaa ja ratkaisee asiakkaidensa ongelmia ja pyrkimyksiä ympäristöystävällisempään merenkulkuun patentoimalla clean tech -innovaatioitaan. Pesupalveluista ja varustamosta alkanut bisnes on koko historian ajan rakentunut käytännönläheisten keksintöjen ympärille. Perheyhtiön salkussa on yli 200 patenttia.
Langh Shipissä ei aikailtu, kun kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO sekä EU alkoivat suunnitella laivojen rikkipäästöihin tiukennuksia jo noin kymmenen vuotta sitten. Ensimmäinen rikkipesuri oman varustamon laivaan asennettiin vuonna 2013. Muutama vuosi myöhemmin patentoituja ja kaupalliseksi tuotteeksi hiottuja ratkaisuja alettiin myydä muillekin varustamoille.
”Nyt olemme vahvasti cleantech-yhtiö, ja laivojen rikkipesurit ovat Langh-yhtiöiden nopeasti kasvava ydinliiketoiminta-alue. Rikkipesureissa liikevaihtomme on suunnilleen kaksikymmenkertaistunut muutamassa vuodessa ja kasvu jatkuu”, sanoo Langh Groupin toimitusjohtaja Laura Langh-Lagerlöf.
Hän on yksi rikkipesuri-innovaation, hybridiskrubberin, kehittäjistä. Moottorin savukaasuja puhdistava pesuri yhdistettynä yhtiön kehittämään vedenkäsittely-yksikköön mahdollistaa sen, että likainen pesuvesi saadaan puhdistettua laivassa suljetussa kierrossa ja jäte toimittua kiinteässä muodossa maihin ongelmajätelaitoksiin.
”Alkusysäys keksintöön lähti minulta ja tuotekehitystä tehtiin tiimissä, mutta Lauran sisukkuudella projekti saatiin vietyä maaliin asti ja jatkokehitettyä uusi teknologia kannattavaksi liiketoiminnaksi”, sanoo yhtiöiden perustaja, hallituksen puheenjohtaja ja monista keksinnöistään palkittu merenkulkuneuvos Hans Langh.
Vuoden 2020 alusta laivojen polttoaineen rikkipitoisuus saa olla korkeintaan 0,5 prosenttia kaikilla maailman vesillä. EU:n rikkidirektiivin mukaan raja Itämerellä on tiukempi: 0,1 prosenttia. Laivojen on siis siirryttävä kalliiseen matalarikkiseen polttoaineeseen tai puhdistettava edullisen, mutta korkearikkisen, raskaan polttoöljyn savukaasut vaatimukset täyttävillä rikkipesureilla.
Varustamoissa lasketaankin nyt tarkasti investointien kannattavuutta suhteessa ajomääriin ja laivojen ikään. Kannattavuuslaskelmat olivat alkusysäys myös Langh-yhtiöiden kehittämälle teknologialle.
”Etsimme ensin rikkipesureita ostettaviksi omiin aluksiimme, mutta ratkaisut erityisesti ympäristötehokkaaseen suljettuun kiertoon eivät olleet loppuun asti mietittyjä. Lisäksi rikkipesureiden hinnat olivat huikeita laivojemme arvoon verrattuina. Koska meillä oli pesupalveluyrityksemme kautta jo entuudestaan vahvaa osaamista prosessivesien puhdistuksesta, aloimme testata myös savukaasujen puhdistusta ja kehitimme oman pesutornilaitteiston siihen ympärille”, Langh-Lagerlöf kuvaa vedenkäsittelyominaisuuksiltaan ainutlaatuisen rikkipesurin syntyä noin kaksi vuotta kestäneessä pilottiprojektissa.
Kilpailukykyisen teknologian myötä Langh Ship on kääntänyt rikkidirektiivin voitokseen ja kilpailijat asiakkaikseen. Varustamot ympäri maailmaa käyvät nyt rikkipesuriostoksilla Langhin perheyrityksessä. Tilauskapasiteetti on myyty pariksi vuodeksi eteenpäin.
”Prosessivesien puhdistusosaamisemme ansiosta myös muut rikkepesureiden valmistajat ovat nyt asiakkaitamme”, Langh-Lagerlöf kertoo.
Langh-yhtiöissä on läpi historian ratkottu ongelmia kehittämällä työmenetelmiä ja teknologiaa. Maanläheiset keksinnöt maatalouteen, merenkulkuun, kuljettamiseen ja teollisuuden puhdistustarpeisiin ovat syntyneet Langhin perheen 350 peltohehtaarin maatilalla Varsinais-Suomessa Piikkiössä, missä sijaitsee myös Langh-yhtiöiden päätoimipaikka.
”Hans Langh on uskonut käytännöllisten ratkaisujen patentointiin ja osoittanut, että myös tuoteparannuksia patentoimalla voi saada merkittävää hyötyä liiketoimintaan. Hän on todellinen ongelmanratkaisija, joka on ollut aikaansa edellä erityisesti merenkulun turvallisuus- ja ympäristökysymyksissä”, sanoo 2000-luvun alusta Langh-yhtiöiden patentointia hoitanut Kolsterin patenttiasiamies Klaus Roitto.
Hans Langhin ja Langh-yhtiöiden merkittävimpiä patentoituja keksintöjä ovat rikkipesureiden lisäksi rahtilaivojen kehtovälikannet ja erikoiskontit. Myös ensimmäinen patentoitu keksintö 80-luvulta, pesuauto ja sen korkeapainepesun ja suurtehoimun yhdistävä pesulaitteisto, edustaa vielä tänäkin päivänä edistyksellistä teknologiaa.
”Kolster oli tunnettu ja sillä oli hyvä maine patenttialalla. Siksi otin ensimmäisen keksintöni kanssa yhteyttä Kolsteriin. Roitolta olen oppinut, miten patentteja haetaan ja ymmärtänyt sen, että ilman taitavia patenttiammattilaisia ei tässä pelissä pärjää”, Hans Langh sanoo.
Hans Langhin kehittämää kehtovälikansiratkaisua merikuljetusten turvallisuuden parantamiseksi voi kuvata legendaariseksi logistiikka-alalla.
Langh Ship on jo parikymmentä vuotta kuljettanut erikoisrahtina raskaita ja helposti vaurioituvia teräskeloja. Ruuman pohjalle lastattaessa ne tekevät laivasta ylivakaan, mikä johtaa aluksen rajuun ja nopealiikkeiseen heilumiseen kovassa tuulessa ja aallokossa. Laivan keinumista merenkäynnissä kuvataan gm-arvolla (g=gravity, m=metacentric height), johon vaikuttaa lastin massa sekä se, millä korkeudella lasti sijaitsee laivassa. Mitä suurempi gm, sitä voimakkaammin laiva pyrkii keinuessaan palautumaan pystyasentoon ja laivan keinumisliikkeet myös nopeutuvat ja saavat lastin helposti liikkeelle.
”Olin ollut laivanvarustajana jo pitkään, ja usein laivoilla käydessäni kapteenit kertoivat, että olipas taas hirveä ’gm’. Ajattelin ensin, että se oli jotakin merimiesten höpinää, kunnes ymmärsin, mitä he tarkoittivat ja miten paljon se vaikuttaa lastin ja henkilöstön turvallisuuteen. Olin havainnut saman ilmiön jo lapsena, kun menimme saaristolaisveneellä kalaan ja paatin pohja täyttyi silakoista”, Langh muistelee.
Laivan vakauden parantamiseksi kehitetty kehtovälikansi mahdollistaa aluksen painopisteen siirtämisen korkeammalle. Sen käyttö vähentää huomattavasti laivan heilumista myrskyssä, ja heilahdusaika puolelta toiselle pitenee merkittävästi. Lastaus välikannen ’kehtoihin’ estää lisäksi lastin liikkumisen ja vahingoittumisen, nopeuttaa lastausta ja purkua satamissa sekä vähentää polttoaineen kulutusta.
Idean meri-, maa- ja rautatiekuljetusten turvallisuutta lisääviin erikoiskontteihin Langh puolestaan sai maatilan töissä viljankuivurin viljaluukun aukaisumekanismista.
”Erikoiskontissa lasti kiristetään paikoilleen tolppia vasten samanlaisella mekanismilla kuin alun perin isoisäni kanssa yhdessä rakentamassamme viljankuivurissa”, Hans Langh kertoo.
Kehtovälikansikeksintö nosti merikuljetusten turvallisuuden uudelle tasolle, ja siihen liittyvä patentti on ollut varustamon liiketoiminnalle erittäin merkittävä. Patenttiin liittyy Suomen oloissa myös hyvin poikkeuksellinen patenttiriita, jossa kaksi kilpailevaa hollantilaista varustamoa yritti 2000-luvulla kumota Langh Shipin patentin.
Patentinloukkausta käsiteltiin Helsingin käräjäoikeudessa ja patentin kumoamiseen tähtääviä prosesseja sekä korkeimmassa hallinto-oikeudessa että käräjäoikeudessa yhteensä yli kymmenen vuoden ajan. Korkein hallinto-oikeus hylkäsi hollantilaisvarustamojen valitukset vuonna 2009, ja myös käräjäoikeuden tuomio vuonna 2011 oli Langh Shipille myönteinen. Patenttia loukanneet hollantilaisvarustamot tuomittiin vahingonkorvauksiin ja oikeudenkäyntikulujen korvaamiseen. Riitaa ei haluttu jatkaa enää ylemmissä oikeusasteissa vaan se sinetöitiin sovintosopimuksella.
”Meille oli tärkeää, että saimme patenttimme pysymään voimassa. Saimme korvaukset ja patentin turvin varustamon rahtiliiketoiminnan takaisin vauhtiin. Oikeuksiemme puolustaminen oikeudessa on toiminut varoituksena muille, eikä patenttiemme kumoamisyrityksiä ole sen jälkeen tullut”, Hans Langh sanoo.
”Monivaiheisessa patenttiriidassa Kolsterin ja Klaus Roiton panos teknisenä asiantuntijana ja IPR-tukena oli Langh Shipille todella suuri”, sanoo Laura Langh-Lagerlöf.
Hän otti operatiivisen vastuun rahtauksista isänsä Hansin keskittyessä vaativaan patenttioikeudenkäyntiin.
Langh-Lagerlöf on tyytyväinen siihen, että resurssit on nyt voinut suunnata uuden cleantech-liiketoiminnan eteenpäin viemiseen patenttiriitelyn sijaan. Maailman laivaliikenteessä riittää puhdistettavaa: The Economist kertoo, että pelkästään 15 suurinta rahtilaivaa tuottavat enemmän rikki- ja typpioksidipäästöjä kuin kaikki maailman autot yhteensä.
”Cleantech on tulevaisuuden ala. Rikkipesureiden lisäksi meillä on käynnistynyt tuotekehitysyhteistyö saksalaisen MAN-yhtiön kanssa laivojen typpipäästöjen vähentämiseksi. On hienoa olla mukana kehittämässä uutta ympäristöteknologiaa”, Langh-Lagerlöf kertoo.
Langh Shipin viisi rahtilaivaa m/s Laura, m/s Linda, m/s Aila, m/s Marjatta ja m/s Hjördis kuljettavat terästä, kontteja ja bulk-lasteja. Kaikkiin laivoihin on asennettu yhtiön kehittämät suljetun kierron rikkipesurit vuosien 2013-2014 aikana.
Hans Langh kertoo oivaltaneensa vuosien mittaan, miten tärkeää on saada keksinnölle laaja suojapiiri, joka kestää myös kilpailijoiden hyökkäykset. Se edellyttää, että patenttihakemukseen on osattava kirjoittaa muutakin kuin tarkasti rajattu keksintö.
”Tässä Klaus Roitto on taitava. Samanlaisella logiikalla olemme rakentaneet patentoinnin strategiaa yleisemminkin. Olemme hakeneet patentteja myös pienemmille keksinnöille pääpatentin ympärille suojaamaan ydinkeksintöä mahdollisimman laajasti. Vähän kuin jääkiekossa: yksi hyökkää ja toiset pelaajat puolustavat sivuilta”, Langh kuvaa pk-yritykselle merkittävän kokoisen patenttisalkun sisältöä.
Laura Langh-Lagerlöf kertoo puolestaan oivaltaneensa, miten silmiä avaavaa kilpailijoiden patenttien läpikäynti patenttiammattilaisen kanssa voi olla omallekin tuotekehitykselle.
”Palavereissa olen saanut ideoita jatkokehitykseen, kun olemme käyneet läpi, mitä muut ovat jo patentoineet samalla kun olemme miettineet omia suojauspäätöksiämme. On arvokasta tietää, että ei loukkaa toisten patentteja – ja toteuttaa sitten omat ratkaisut paremmin.”
Langh-yhtiöihin kuuluvat rahtilaivavarustamo Langh Ship, erikoiskonttiliiketoimintaan keskittynyt Langh Cargo Solutions, laivojen rikkipesureita ja niihin liittyviä prosessiveden käsittely-yksiköitä valmistava Langh Tech sekä puhdistuspalveluita merenkulun, teollisuuden ja rakennusalan toimijoille tuottava Pesupalvelu Hans Langh.
Kauppalehti: Sukupolvenvaihdoksen tehnyt varustamoyhtiö löysi bisneksen uudesta EU-direktiivistä