23.11.2018
Toyotan sisukas taistelu tuoteväärennöksiä ja brändin loukkauksia vastaan on tuottanut erityisen hyviä tuloksia Suomen markkinoilla. Tiivis yhteistyö tullin ja IPR-kumppani Kolsterin kanssa pitää tuoteväärentäjät ja maineen norkkijat kurissa.
Toyotan ja Kolsterin yhteinen automatka alkoi vuonna 1966, kun Kolster rekisteröi TOYOTA®-tavaramerkin Suomessa. Samana vuonna yhtiö toi markkinoille kaikkien aikojen myydyimmän automallinsa, Toyota Corollan. Se on jäänyt historiaan autona, joka motorisoi maailman ja auttoi Toyotaa saavuttamaan markkinajohtajan aseman niin Suomessa kuin maailmanlaajuisestikin.
Suosion kääntöpuolena on ollut se, että Toyotasta on tullut yhä kiinnostavampi kohde tuoteväärentäjille. Markkinoille on ilmestynyt myös Toyota-brändiä luvattomasti hyödyntäviä yrityksiä ja verkkokauppoja, jotka pyrkivät keräämään taloudellista etua suositun automerkin siivellä.
”Kiitos Kolsterin, olemme saaneet kitkettyä Suomen markkinoilta väärennettyjä ja turvallisuusriskejä sisältäviä varaosia ja lisävarusteita tehokkaasti ja päässeet puuttumaan aktiivisesti logomme luvattomaan käyttöön”, Toyota Auto Finlandin huoltoliiketoiminnan ja jälkimarkkinoinnin projektipäällikkö Arto Toivonen summaa pitkän yhteistyön tuloksia.
Arto Toivonen on yksi Suomen antipiratismityön pioneereista. Hänen työtään Toyotan huolto- ja varaosaliiketoiminnan tiimissä jatkaa Senior Manager Jyrki Mäkelä Arton jäädessä eläkkeelle ensi vuoden alussa.
”Tuoteväärennökset ja tavaramerkkimme loukkaukset tuskin loppuvat koskaan täysin ja taistelu jatkuu, mutta olemme ylpeitä siitä, että hyvällä yhteistyöllä olemme saaneet ongelman kuriin Suomessa muuta Eurooppaa tehokkaammin. Tämä näkyy konkreettisesti myös verkkosivustoilla, joissa Toyota-logon väärinkäyttöä ei enää juuri esiinny aktiivisen puuttumisemme ansiosta”, Jyrki Mäkelä kertoo.
Toyota Corona vuosimallia 1966. Samana vuonna tuli myyntiin myös yhtiön kautta aikojen suosituin automalli Toyota Corolla, ja Kolster rekisteröi TOYOTA®-tavaramerkin Suomessa, mikä aloitti vuosikymmenten läpi jatkuneen yhteistyön.
Toyota otti käyttöön tehostetun tavaramerkkinsä suojausohjelman vuonna 2008. Ohjelman peruskivenä on nollatoleranssi kaikille tuoteväärennöksille, tekijänoikeusrikkomuksille, harhaanjohtaville kylteille ja logon luvattomalle käytölle. Tämä on tiivistänyt myös Toyotan ja Kolsterin välistä yhteistyötä.
Arto Toivosen mukaan Toyotalla on kaikista autojen maahantuojista Suomen paras ja aktiivisin omakin verkosto markkinavalvontaan sekä yhtymän tuella parhaat resurssit myös puuttua väärinkäytöksiin.
”Lähetämme Kolsterille kuukausittain raportin, mitä loukkauksia tulli, jälleenmyynti- ja huoltoverkostomme tai globaalin verkkovalvontamme yhteistyökumppani on löytänyt markkinoilta. Kolsterin lakimiehet tekevät sen jälkeen tarvittavat lisäselvitykset ja ovat yhteydessä loukkaajiin”, Arto Toivonen kuvaa tehokasta yhteistyötä monella rintamalla.
Pääosa Toyotan brändiloukkauksista, noin 90 prosenttia, liittyy Toivosen mukaan logoa luvatta hyödyntävään ja harhaanjohtavaan mainontaan sekä monenlaiseen tuotemyyntiin verkossa ja autotarvikeliikkeissä.
”Kun lähetämme varoituskirjeen, logon luvaton käyttö ratkeaa yleensä sillä. Hankalat tapaukset, joihin liittyy myös fyysisten tuotteiden hävittämistä, vievät enemmän aikaa. Toistaiseksi olemme kuitenkin onnistuneet ratkaisemaan kaikki tavaramerkkiloukkaukset sovinnollista tietä”, Kolsterin edustaja kertoo.
Hänen mukaan monet pienet korjaamo- ja verkkokauppayrittäjät loukkaavat Toyotan tavaramerkkioikeuksia osin myös tietämättömyyttään, mutta usein kyse on piittaamattomuudesta toisen brändiomaisuutta kohtaan.
Toyotan kannalta yksi ikävimmistä tapauksista on ollut useilla paikkakunnilla ja verkossakin toimiva autotarvikeliike, joka myi varaosia ja lisävarusteita Toyotan tuotepakkauksia jäljittelevissä pakkauksissa.
”Neuvottelut kestivät pitkään, mutta Kolsterin tuella asia saatiin lopulta ratkaistua ja loukkaava toiminta loppumaan”, Arto Toivonen muistelee tapausta, jossa Toyotan mainetta hyödynnettiin erityisen röyhkeästi.
Vakavimmat loukkaustapaukset, ne loput 10 prosenttia, ovat Toivosen mukaan auton suorituskykyyn tai turvallisuuteen liittyvien varaosien heikkolaatuisia tuoteväärennöksiä, kuten jarrupaloja, kytkinlevyjä tai öljynsuodattimia.
Autoteollisuus onkin yksi niistä aloista, jotka kärsivät tuoteväärennöksistä ja tekijänoikeusrikkomuksista kaikkein eniten. Autoteollisuus menettää rikollisen toiminnan vuoksi vuosittain arviolta yli 9 miljardia euroa. Euroopan komission arvion mukaan jopa kymmenen prosenttia kaikista myynnissä olevista autojen varaosista ja lisävarusteista on väärennettyjä.
”Yksi törkeimmistä tuoteväärennöstapauksistamme oli tullin pari vuotta sitten pysäyttämä erä, joka sisälsi Suomen markkinoille tulossa olleita ratin keskiöiden turvatyynyjä, jotka olivat pelkkiä tyhjiä muovikuoria. Niiden pitäminen pois korjaamoiden hyllyiltä on yksi merkittävistä onnistumisistamme yhteistyössä tullin ja Kolsterin kanssa”, Arto Toivonen sanoo.
Tullivalvonta- ja tullipysäytysasioissa Kolsterilla on sopimus Toyota Motor Europen kanssa, joka kantaa Euroopan tasolla päävastuun Toyota Brand Protection Program -ohjelmasta. Yhteistyö on Euroopan laajuista, ja myös Toyota Motor Europe on ollut tyytyväinen Suomen markkinoilla saavutettuihin erinomaisiin tuloksiin.
”Olemme kouluttaneet jo kymmenen vuoden ajan pitkäjänteisesti tullin henkilöstöä tunnistamaan tuoteväärennöksiä, ja Kolsterin IPR-tuki yhteisissä koulutustilaisuuksissamme on ollut arvokasta. Toyotan, Kolsterin ja tullin yhteistyö on ollut esimerkillistä ja ainutlaatuista”, Arto Toivonen kertoo.
Pitkäjänteinen brändin puolustaminen on vaikuttanut siihen, että Toyota on tänä päivänä autoalan arvokkain brändi.
Toyota on pitänyt autoalan ykkössijaa hallussaan yhtäjaksoisesti jo kuusi vuotta ja kasvattanut brändinsä arvoa vuosi vuodelta. Vuoden 2018 The BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands -tutkimuksessa brändin arvoksi määriteltiin lähes 30 miljardia dollaria.
Toyota on valmistanut yhteensä 250 miljoonaa autoa vuoden 2017 loppuun mennessä, viime vuodet noin 10 miljoonaa autoa vuosittain, ja käytössä oleva autokanta on maailman suurin. Ei siis ole ihme, että brändin maineella ratsastajiakin löytyy laidasta laitaan.
Markkina- ja tullivalvonnan haaviin jää jatkuvasti laittomia Toyota-logollisia lisävarusteita tai oheistuotteita, joissa vain huijareiden mielikuvitus on rajana: avaimenperiä, lippalakkeja, saunan lämpömittareita, kalsareita ─ jopa potenssipillereitä. Viime vuosina erityisesti Toyota Gazoo Racing -rallitallin tuotteet ovat yleistyneet tuoteväärennöksinä, ja ulkomaisilla verkkosivustoilla hyväksikäyttö on harmillisen yleistä.
”Toyotalla kesti nykyisen maineen saavuttamisessa 80 vuotta. Haluamme suojata valtuutettuja Toyota-korjaamoita ja -jälleenmyyjiä epäreilulta kilpailulta ja varmistaa laatuimagon säilymisen. Tässä työssä Kolster on meille arvokas kumppani.”
Arto Toivonen (vas.) ja Jyrki Mäkelä huolehtivat Toyota-brändin laatumaineesta Suomen markkinoilla. Kuvassa Toyotan Suomen-ensiesittelyyn vuonna 1964 tuotu Crown.