25.6.2020
Tunnettu tavaramerkki nauttii tavallista vahvempaa suojaa – myös Kiinassa. Pekingin korkein oikeus mitätöi SAGA®-tavaramerkkiin sekoitettavissa olevan samankaltaisen tavaramerkin kiinalaisen rekisteröinnin. Omien tavaramerkkioikeuksien valvonnalla ja määrätietoisella oikeuksien puolustamisella voi saada hyviä tuloksia aikaan myös Kiinassa, tapausta hoitanut Kolsterin edustaja kertoo.
Turkishuutokauppayhtiö Saga Fursin SAGA®-tavaramerkki on saanut merkittävän voiton Pekingin korkeimmassa oikeudessa. Tuomioistuin mitätöi kiinalaisen yrityksen rekisteröimän EASTSAGA-logotavaramerkin, jonka se katsoi olevan sekoitettavissa aiemmin rekisteröityyn SAGA®-tavaramerkkiin. Tuomioistuimen päätös oli lopullinen sana vuonna 2017 alkaneessa monivaiheisessa tavaramerkkiriidassa, johon liittyi myös tavaramerkkioikeuksien loukkaus.
SAGA®-tavaramerkin laatumainetta yritetään toistuvasti hyödyntää luvatta turkiskaupan suurmarkkinoilla Kiinassa, joten Saga Fursin tavaramerkkistrategiaan kuuluu omien oikeuksien ja brändin aktiivinen ja pitkäjänteinen puolustaminen.
Tavaramerkkiloukkaus huomattiin Kolsterin asiakkaalleen tekemässä säännöllisessä tavaramerkkivalvonnassa. Kiinalainen vuonna 2001 perustettu yhtiö, Beijing Eastsaga Garment Co. Ltd, oli saanut rekisteröinnin EASTSAGA since 1969 -logomerkille.
”Jätimme mitätöintivaatimuksen tavaramerkkirekisteröintiä vastaan sillä perusteella, että merkki aiheuttaa kuluttajien keskuudessa sekaannusvaaran Saga Fursin aikaisemmin rekisteröimään SAGA®-tavaramerkkiin Kiinassa”, Kolsterin edustaja kertoo.
Kiinan tavaramerkkivirasto hyväksyi mitätöintivaatimuksen, mutta kiinalaisyhtiö valitti päätöksestä Pekingin IPR-tuomioistuimeen. IPR-tuomioistuin hylkäsi valituksen ja piti mitätöintipäätöksen voimassa. Yhtiö valitti asiasta edelleen Pekingin korkeimpaan oikeuteen – jonka päätöksellä kiinalaisyhtiön tavaramerkkirekisteröinti on nyt lopullisesti mitätöity.
”Merkittävää päätöksessä on positiivisen lopputuloksen lisäksi tuomioistuimen antama vahvistus, että SAGA® on pitkään jatkuneen ja laajan käytön myötä saavuttanut tiettyä mainetta Kiinassa, ja on siten vahvasti erottamiskykyinen tavaramerkki Kiinan markkinoilla.”
Tavaramerkkiriidan ratkaisu ja vahvan erottamiskyvyn osoittaminen tuomioistuimelle edellyttivät näyttöä SAGA®-merkin käytöstä Kiinassa sekä argumentointia merkin saavuttamasta maineesta Kiinan markkinoilla.
”Kattavan käyttönäyttömateriaalin kerääminen ja esittäminen viranomaiselle oli ratkaisevaa lopputuloksen kannalta.”
Tavaramerkin mitätöintiprosessin rinnalla Kolster lähestyi kiinalaisyhtiötä myös varoituskirjeellä tavaramerkin loukkauksesta. Yhtiö oli alkanut käyttää laajasti SAGA 1969 ja EASTSAGA since 1969 -logomerkkejä myymilleen nahka- ja turkisvaatteille vuonna 2018 – yhdistettynä harhaanjohtavaan ja pitkään toimintahistoriaan vuodesta 1969.
Se myös väitti virheellisesti Saga Furs Oyj:n olevan heidän kansainvälinen yhteistyökumppaninsa. Yhtiö käytti mainonnassaan iskulauseita “SAGA, the eternal classic” ja ”Choosing SAGA to define your own classic life – by SAGA clothing”, jotka loukkasivat Saga Fursin tavaramerkkioikeuksia Kiinassa.
”Lähestyimme kiinalaista yhtiötä varoituskirjeellä, jossa vaadimme heitä poistamaan kaiken loukkaavan materiaalin ja tavaramerkit yhtiön kotisivuilta, markkinointimateriaaleista ja itse tuotteista.”
Varoituskirjeen saatuaan kiinalaisyhtiö ensin kiisti syyllistyneensä tavaramerkin loukkaukseen. Yhtiö kieltäytyi poistamasta oma-aloitteisesti materiaalia internetistä.
”Saimme kuitenkin Alibaban verkkokaupoissa olleet myynti-ilmoitukset poistettua tekemillämme ’take down’-pyynnöillä, jotka perustuivat päämiehemme aikaisempiin rekisteröityihin tavaramerkkeihin. Alibaban IPR-valvontaosasto poisti ilmoitukset saatuaan pyynnön ja asianmukaiset perustelut.”
Loukkaavan materiaalin saaminen pois kiinalaisyhtiön kotisivuilta edellytti useamman varoituskirjeen lähettämistä.
”Asiassa ehdittiin jo käynnistää niin sanottu hallinnollinen menettely loukkauksen lopettamiseksi. Tässä vaiheessa yhtiö poisti itse materiaalin, ennen kuin viranomainen olisi puuttunut asiaan. Hallinnollinen menettely on hyvä tapa saada loukkaus loppumaan nopeasti ja mahdollisimman pienillä kuluilla.”
Saga Furs on toiminut Aasian markkinoilla jo yli 30 vuotta, ja noin puolet yhtiön myynnistä suuntautuu perinteisenä turkismaana tunnettuun Kiinaan. Markkina-alue on tärkeä, joten Saga Fursin muotiliiketoiminnasta ja tavaramerkkisalkusta vastaava johtaja Tia Matthews on tyytyväinen työvoitoista brändin puolustamisessa Kiinassa.
”Tuotteiden korkea laatu ja kestävä kehitys ovat tärkeitä elementtejä Saga Fursin toiminnassa ja brändissä. Meille on tärkeää, että kuluttajia ei johdeta harhaan väärillä mielikuvilla. Sen vuoksi jokainen voitto oman brändin puolustamisessa on meille arvokas. Puutumme kaikkiin tietoomme tuleviin loukkauksiin systemaattisesti”, Matthews sanoo.
LUE LISÄÄ
Onko yrityksesi menossa Kiinaan? Huomioi ainakin nämä neljä asiaa, niin säästät aikaa ja rahaa