Polarmoss jalostaa jäkälästä designtuotteita – IPR turvaa kasvua Aasiaan ja Amerikkaan
20.01.202020.1.2020
Palleroporonjäkälä on Hailuodon kultaa. Perinteikäs jäkäläyritys Polarmoss jalostaa siitä nyt värjättyjä sisustuselementtejä maailmanlaajuisille designmarkkinoille. Designtuotteiden matkaa Hailuodosta Aasian ja Amerikan kasvumarkkinoille turvaa teknisten ratkaisujen ja brändin suojaus.
Eipä ensimmäisenä tule mieleen, että Perämerellä Hailuodon saarella kasvaa kansainvälinen designhitti: palleroporonjäkälä.
Alkujaan raakajäkälän viejänä tunnettu Polarmoss heräsi jäkälän jalostusmahdollisuuksiin jo parikymmentä vuotta sitten ja alkoi kaikessa hiljaisuudessa opetella jäkälän värjäystä. Onneksi.
”Kun viherseinäbuumi nosti päätään maailmalla kymmenisen vuotta sitten, pääsimme nopeasti mukaan uuteen viherseinä- ja sisustusmarkkinaan värjätyillä jäkälätuotteillamme, Polarmossin toimitusjohtaja Pauli Karvosenoja muistelee liiketoiminnan merkittävää murrosvaihetta.
Nyt Polarmoss tunnetaan korkean jalostusasteen designtuotteistaan. Jo yli puolet yhtiön edelleen käsityönä nostamasta jäkälästä värjätään, ja se menee jalostettuina lopputuotteina eli erilaisina sisustuselementteinä maailmalle. Luonnonmukaisuus, pehmeys ja pohjoinen eksotiikka tekevät poronjäkälästä halutun sisustusmateriaalin.
”Tänä päivänä merkittävä osa liikevaihdostamme muodostuu sisustuselementeistä. Liikevaihtomme on käytännössä noin kolminkertaistunut jalostettujen lopputuotteiden myötä alle kymmenessä vuodessa”, Karvosenoja kertoo.
Tekniset ratkaisut suojattu hyödyllisyysmallilla
Viimeiset seitsemän vuotta tuotteita on kehitetty vahvasti. Jäkälän värjäysmenetelmään, sisustuselementteihin sekä erityisesti niiden seinäkiinnitykseen liittyy paljon erikoisosaamista ja keksinnöllisyyttä. Polarmossilla ymmärrettiin pian, että keksinnöt pitää myös suojata.
Kolsterin Oulun toimiston patenttiasiamies Harri Antila on jo sisustustuotteiden alkuvaiheista lähtien auttanut Polarmossia arvioimaan, mitkä teknisistä ratkaisuista on mahdollista suojata ja mikä on sopiva suojamuoto ja suojausaste.
Sisustuselementeissä erikoismenetelmällä pehmeäksi käsitelty, palosuojattu ja värjätty jäkälä kiinnitetään taipuisaan huopapohjaan erityisellä liimaseoksella ja edelleen seinään koukkutarranauhalla. Se on omalla tuotesektorillaan ainutlaatuinen kokonaisuus. Keksintö onkin suojattu tärkeimmillä markkinoilla hyödyllisyysmallilla.
Harri Antilan mukaan hyödyllisyysmalli on hyvin soveltuva suojamuoto monenlaisille teknisille tuoteparannuksille, ja pienillekin yrityksille kustannustehokas ja harkinnan arvoinen suojamuoto patentin rinnalla.
”Hyödyllisyysmalli on nopea tapa suojata tuotekehityksen tuloksia. Se antaa kielto-oikeuden suoraa tuotekopiointia vastaan ja mahdollistaa myös loukkauksiin puuttumisen”, Antila kuvaa hyödyllisyysmallin etuja.
Polarmoss tunnetaan laajasti – erityishaasteita brändin suojaukseen
Palleroporonjäkälää on viety Hailuodosta maailmalle, erityisesti Keski-Eurooppaan, jo 1930-luvulta lähtien. Polarmossin pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja Markku Sipola on jäkäläyrittäjä kolmannessa polvessa.
Jäkälää on käytetty perinteisesti floristiikka-alalla hautaseppeleissä ja kukkasidonnoissa sekä pienoisrautateiden puissa ja arkkitehtien pienoismalleissa.
Nykyisin palleroporonjäkälä ja sen uudet käyttötavat tunnetaan laajasti myös pohjoista luontoa ja eksotiikkaa arvostavassa Aasiassa. Sen myötä tutuksi on käynyt myös nimi Polarmoss.
”Aasiassa muita jäkälälajeja tunnetaan hyvin huonosti, joten siellä Polarmoss on muodostunut yleisnimeksi palleroporonjäkälälle sen suurimpana ja pitkäaikaisena toimittajana. Hyvästä tunnettuudesta on meille toki etua, mutta se tekee brändin suojauksesta ja tavaramerkkien rekisteröinnistä myös haastavaa”, Karvosenoja kertoo.
Tavaramerkin tärkein tehtävä on erottaa yrityksen tuotteet kilpailijoiden tuotteista. Siksi se ei saisi muuttua yleiskieleksi.
”Tavaramerkki menettää erottamiskykynsä, jos se muuttuu yleissanaksi eli kansanomaisesti, se vesittyy. Niin kävi aikoinaan esimerkiksi tuotenimille Heteka, Mono ja Kännykkä. Tuotetta suoraan kuvailevaa sanaa tai yleissanaksi muodostunutta tuotenimeä on erittäin vaikea saada rekisteröityä tavaramerkiksi”, selventää Kolsterin tavaramerkkiasiamies Hilkka Kerminen, joka on auttanut Polarmossia tilanteen taklaamisessa ja brändin suojauksessa tulevaisuuden kasvumarkkinoilla.
Luokitukset, logo ja erottamiskyky avainroolissa
Brändin kansainvälinen suojaus on Polarmossille erittäin tärkeää, sillä värjätyt sisustustuotteet kiinnostavat nyt kaikkialla maailmassa. Polarmossin tuotteita viedään jo yli 40 maahan.
”Meillä on paljon asiakkaita Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa, erityisesti Japanissa ja Etelä-Koreassa. Ne ovat myös alueet, joilla markkinoimme tulevaisuudessa eniten. Se heijastuu myös tavaramerkkisuojaukseen”, Karvosenoja kertoo.
Polarmoss on jo aiemmin rekisteröinyt yhtiön nimestä ja kuviomerkistä koostuvan tavaramerkin EU-alueella. Sen jatkona keihäänkärkituotteen, POLARMOSS HEX® -seinäelementin tavaramerkkisuojausta on laajennettu Aasiaan ja Pohjois-Amerikkaan kansainvälisen rekisteröintijärjestelmän kautta.
”On tärkeää, että yhtiöllä on rekisteröitynä myös kuviomerkki, sillä logo yhdessä Polarmoss-sanan kanssa on kilpailijoista erottava elementti tilanteessa, jossa yhtiön nimi, pääbrändi, on vaarassa vesittyä yleisnimeksi. Tavaramerkin erottamiskykyä voi lisätä myös pääbrändiin lisätyillä muilla erottavilla elementeillä, kuten POLARMOSS HEX® -tuotenimessä on tehty”, Hilkka Kerminen kertoo.
Tavaramerkkejä rekisteröitäessä tai uudistettaessa erityisen tärkeitä ovat myös oikeat ja tarkat luokitukset, jotka määrittävät sen, mitä suojan piiriin kuuluu. Erityisesti yrityksen toiminnan laajentuessa uusille tuotesektoreille ja markkinoille on tärkeää käydä läpi sekä uusien että aiempien tavaramerkkirekisteröintien luokitukset. Siihen on hyvä käyttää asiantuntijan apua, sillä yritykset kompastuvat tyypillisesti juuri tavaramerkkien kansainväliseen luokitusjärjestelmään.
”Hoidimme tavaramerkkisuojausta aiemmin itse, joten Kolsterilla varmistettiin, että uudet tavaramerkkirekisteröinnit kattavat myös tulevaisuudessa kaikki ne tuotteet, joiden myyntiä suojauksen on tarkoitus vauhdittaa ja suojata. Luokitukset täsmennettiin ja päivitettiin vastaamaan tarpeitamme”, Karvosenoja kertoo.
Sisustuselementit tuovat polaarisen luonnon lähelle
Polarmoss on omalla erikoistuotesektorillaan hyvin vahva kansainvälinen tekijä.
”Olemme ainoa yritys maailmassa, jolla on koko tämä jalostusketju omassa hallinnassaan: jäkälän nosto kivijalkana, värjäystoiminta ja omat sisustustuotteet”, Karvosenoja toteaa.
Yhtiö myy sekä raakajäkälää, värjättyä jäkälää että lopputuotteita.
”Visiomme on levittää polaarisia luonnontuotteita globaaleille markkinoille, tuoda aitoja materiaaleja arvostaville ihmisille yhteys luontoon myös sisätiloissa, puhutella heitä ja saada heidät pysähtymän luontokokemuksen äärelle.”
Jäkälä on uusiutuva mutta rajallinen luonnonvara, joten Polarmoss harkitsee jatkossa tarkkaan, mille markkinoille ja millä hinnalla erityisesti raakajäkälää toimitetaan.
”Esimerkiksi Kiinassa olisi paljon kysyntää laadukkaalle jäkälälle, mutta emme halua tilannetta, jossa toimitamme sinne raaka-ainetta, joka jalostetaan halvalla ja levitetään kilpailevina tuotteina markkinoille, missä itse toimimme”, Karvosenoja kuvaa yhtiön varovaista suhtautumista Kiinan markkinoihin.
Hänen mukaansa Euroopan sisustustuotemarkkinoilla hintataso on jo rapautumassa, sillä erilaisia luonnonmateriaaleista tehtyjä sisustuselementtejä on ollut saatavilla jo pitkään. Polarmoss hakee nyt jalostetuilla tuotteillaan kasvua ison ostovoiman uusilta markkinoilta Aasiasta ja Amerikasta, missä eksoottisia luonnonmateriaaleja ja pohjoismaista designia arvostetaan. Myös Kiinassa kiinnostus Polarmossin lopputuotteita kohtaan on heräämässä Shanghain alueen useisiin toimistokohteisiin toimitettujen sisustuselementtien myötä.
”Uusien markkinoiden valloituksessa ja laajenevan tuotesortimentin kansainvälisessä IPR-suojauksessa on yhä paljon näkökulmia, joita joudumme jatkossakin pohtimaan. Näissä pohdinnoissa on hyvä pitää suojauksen ammattilaiset mukana.”
Haluatko keskustella teknisten innovaatioidesi tai brändisi kansainvälisestä suojauksesta?