Oletko koskaan ajanut tukkirekan perässä ja miettinyt pelonsekaisin tuntein, miten ihmeessä kuorma pysyy paikoillaan? Pihtiputaalainen Simo Marttala tietää, miten tukki- tai puutavaralasti sidotaan turvallisesti – ja kaiken lisäksi vain parissa minuutissa.
Kuljetusyrittäjä Simo Marttala ajaa rekkaa yli satatuhatta kilometriä vuodessa. Rekan ratissa on ollut aikaa miettiä, ja Marttala on käyttänyt tämän ajan hyödyllisesti. Pohdinnan tuloksena on syntynyt tukku keksintöjä.
”Kaipa minä olen aina ollut keksijäluonne ja varsinkin nyt aikuisiällä yrittäjänä. Auton lisäksi toinen paikka, jossa ideoita syntyy ja jalostuu, on sauna. Kun huomaa jonkin idean toimivan myös käytännössä tulee hyvä fiilis pidemmäksi aikaa”, Marttala, 55, sanoo.
Simo Marttala odottelee patenttisuojaa kehittämilleen automaattisille sahatavaran kuormansidontajärjestelmälle ja tukkikuorman ketjunkiristinjärjestelmälle vielä kuluvan vuoden aikana. Molemmat keksinnöt nopeuttavat ja helpottavat lastinsidontaa huomattavasti. Kuljettajan ei tarvitse kontata ketjujen tai liinojen kanssa kuorman päällä, vaan lastin saa kiinnitettyä kaukosäätimellä ohjaamalla rekan vierestä.
”Juuri tuossa Keiteleellä lastia ottaessani ajattelin, miten mukavaa hommaa tämä on. Ei tarvitse edes hanskoja panna käteen, ja kuorma on sidottu turvallisesti muutamassa minuutissa”, Marttala kertoo.
Simo Marttala Oy on tehnyt Kolsterin kanssa yhteistyötä vuodesta 2018. Hänellä on jo neljä patenttia, joista kolme liittyy vaikeissa tieoloissa tai maastossa ajettavan ajoneuvon telille asennettavaan telajärjestelyyn ja yhtä hyödynnetään rekan kuormatilassa.
”Kolster on auttanut minua patenttiasioissa, ja yhteistyö on toiminut hienosti. Odottelemme sidontajärjestelmistä patentteja vielä tämän vuoden puolella”, Marttala kertoo.
Kuormansidonta- ja ketjunkiristinjärjestelmien lisäksi Marttalalla on työn alla vielä kolmaskin patentointi: tukkirekan pankonsiirtojärjestelmä. Polttoainetta säästyy, kun ilman lastia kulkevan tukkirekan ylöspäin sojottavat pankot on hydraulisesti koottu yhteen nippuun hytin taakse. Marttala on kehittänyt pankonsiirtojärjestelmää ja hakenut sille patenttia yhdessä toisen kuljetusyrittäjän, Jani Ylälehdon kanssa.
Kolsterin patenttiasiamies Ilkka Väänänen on ollut Simo Marttalan kanssa tiiviissä yhteistyössä vuodesta 2022.
”Toimimme Kolsterilla usein suurten asiakkaiden kanssa, ja tämä on ollut siihen nähden poikkeuksellista ja nopeasyklistä työtä. On ollut rikastuttavaa itsekin panna kädet saveen, olla mukana ideoimassa ja nähdä tuotteen kaari läpi patenttihakemusprosessin”, Väänänen kertoo.
”Pyrimme seuraamaan tuotteen kehittymistä sinäkin aikana, kun odotamme välipäätöstä Patentti- ja rekisterihallituksesta. Näin meillä parhaimmillaan on jo valmiina vaihtoehtoja, miten vastaamme välipäätökseen. Pystymme ohjaamaan patentointia mahdollisimman hyvin lopputuotetta suojaavaksi.”
Sahatavaran kuormansidontajärjestelmä on asennettu rekan ”lokinsiipeen”.
Marttala markkinoi ja myy tuotteitaan Suomessa itse muun muassa alan messuilla, tapahtumissa ja lehdissä.
”Kiinnostusta on ollut lupaavasti”, Marttala kertoo.
Ulkomaisilla markkinoilla, tähän saakka lähinnä Ruotsissa, hänellä on apunaan kuormansidontatuotteita valmistava närpiöläinen NWE Network Engineering Oy, joka on myös ollut seuraamassa Marttalan sidontajärjestelmien kehittymistä.
”Minulla ei oikein riitä kielitaito, ja NWE:llä on ammatti-ihmiset markkinointi- ja myyntityöhön ulkomailla. Olemme jättäneet Kolsterin kanssa kuormansidontaratkaisuista patenttihakemukset Ruotsissa, mutta rahkeet eivät riitä sen laajemmalle. Eurooppapatentti ja valvonta tulisivat nykyisillä markkinanäkymillä liian kalliiksi – ellei sitten jostain löytyisi hyviä sponsoreja.”
Simo Marttala ajaa lähes päivittäin rekkaa Keiteleen sahalta Pietarsaaren satamaan. Muu aika täyttyykin omien keksintöjen kautta syntyneiden tuotteiden jatkokehittämisestä, markkinoinnista ja myynnistä.
”Ja kyllähän sitä uusia keksintöjäkin on aina mielessä.”