Referenssit

Sopimukset ja IP-oikeudet palvelemaan yrittäjää – Pomenian satumaailma sai kansainväliset siivet

Kirjoittanut Kolster | 04.03.2021

Pomenia-maailman luonut satutaiteilija Petronella Grahn on oivaltanut urallaan, että arvokkain omaisuus on aineetonta. Kun oikeudet omiin ideoihin pysyvät visusti omissa käsissä immateriaalioikeuksien rekisteröinneillä ja hyvillä sopimuksilla, isotkin visiot voivat toteutua.

Vuosi 2021 on Pomenialle jännittävä, ja ilmassa on paljon ”taikapölyä”.  Pomenia on nousemassa siivilleen globaaleille markkinoille sopimuskumppaninaan kansainvälinen media- ja tuotantotiimi sekä suomalaisena IPR- ja lakikumppaninaan Kolster. Työn alla on globaaliin levitykseen suunnattu animaatioelokuva ja tv-sarja – ja kansainvälinen POMENIA-brändi satuhahmoineen ja oheistuotteineen.

Petronella Grahnilla on takanaan yli 20 vuoden oppimismatka kansainväliseen liiketoimintaan. Siinä missä Pomenia on “taikamaailma, missä mahdotonkin on mahdollista ja seikkailu suurenmoista”, yritysmaailmassa Grahn on oppinut ”uimaan haiden joukossa” ja puolustamaan oikeuksiaan oman luomistyön tuloksiin. Hän on myös oivaltanut, miten tärkeää on tunnistaa oma ydinosaaminen – ja löytää ympärilleen se paras tiimi, joka voi auttaa liiketoimintavision toteuttamisessa.

”Minulla on aina ollut syvä palo tuoda luomani satumaailma mahdollisimman laajasti nähdyksi, kuulluksi, seikkailluksi ja koetuksi. Sen toteutumiseen on tarvittu paljon sisukkuutta ja uskoa omaan tekemiseen. Lisäksi on tarvittu onnea siinä, että olen lopulta löytänyt Pomenialle ne oikeat yhteistyökumppanit: kansainvälisen kovan luokan mediatiimin, päätuottajanaan palkittu David ’Dave’ Mousley – ja Sanna Häikiön kaltaisen, immateriaalioikeudet ja kansainvälisen sopimusjuridiikan hallitsevan, käytännönläheisen lakimiehen”, Petronella Grahn kertoo.

Pomenian siipien kantavuutta on jo testattu kotimarkkinoilla. Syksyllä 2020 ilmestyi Pomenia-kirjatrilogian ensimmäinen osa yhteistyössä Kumma-kustannuksen kanssa. Samassa yhteydessä julkaistiin satumaailmaan liittyvät pedagogiset materiaalit: satujooga- ja tunneseikkailukortit sekä lautapeli. Julkaisujonossa on lisäksi yli 20 pienempää Pomenia-tarinaa.

”Onnistuin joulun alla nousemaan kahdella kirjallani Mitä Suomi lukee -listalla suoraan kymmenen myydyimmän joukkoon sijoille viisi ja seitsemän heti Mauri Kunnaksen jälkeen, ja trilogian ensimmäistä osaa myytiin enemmän kuin Finlandia-palkittua kirjaa. Olen siitä aika onnellinen.”

Tällä hetkellä animaatiotuotannossa on käynnissä valmisteluvaihe. Lisäksi neuvottelut kirjojen käännösoikeuksista ovat käynnissä.

”Paras valttini kansainvälisissä neuvottelupöydissä on se, että omistan edelleen 100 % kaikista IP-oikeuksista Pomenia-satumaailmakonseptiin.

"Sanna Häikiö Kolsterilta on käynyt läpi Pomenian kaikki sopimukset IP-oikeuksien ja globaalin liiketoiminnan näkökulmasta. Kolsterin kanssa olen myös varmistanut tavaramerkkisuojaukseen ja tekijänoikeuksiin liittyviä asioita erityisesti Kiinassa.”

Kaikki lähti lohikäärmehatusta – oivallus uuteen liiketoimintaan syntyi Kiinassa

Petronella Grahnista ei alun perin pitänyt tulla satutaiteilijaa. Hän opiskeli rakennusmestariksi, tapasi tulevan miehensä ja kuuden lapsensa isän – ja alkoi kertoa iltaisin lapsilleen itse keksimiään satuja. Syntyi unien ja seikkailujen satumaailma Pomenia, jonka hahmoja ja seikkailutarinoita Grahn on kuvittanut ja saduttanut yhdessä lastensa kanssa vuodesta 1997 lähtien.

”Olen aina ollut taiteellinen ja luova. Olen säveltänyt, soittanut ja piirtänyt koko ikäni, mutta yrittäjä minusta tuli sattumalta. Kaikki lähti lohikäärmehatusta, jonka piirsin, kaavoitin ja ompelin esikoispojalleni. Pian muutkin halusivat samanlaisen, enkä lopulta ehtinyt enää ommella hattuja itse. Päätin perustaa lastenvaateyrityksen.”

Pomenia-satumaailman hahmoihin perustuvaa lastenvaatemallistoa valmisti parhaimmillaan lähes 80 kotimaista alihankkijaa. 2000-luvun alussa Grahnin perustamasta Tinttu.com:ista muodostui yksi Suomen ensimmäisistä merkittävistä tekstiilialan verkkokaupoista Suomessa. TINTTU oli myös ensimmäisiä suomalaisia lastenvaatemerkkejä alan isoilla kansainvälisillä messuilla, muun muassa Tanskassa, Saksassa, Venäjällä ja Kiinassa. Kysyntä räjähti käsiin, ja samanaikaisesti kokeneet teollisuusompelijat ympäri Suomea alkoivat siirtyä eläkkeelle eikä uusia osaajia tullut tilalle.

”Vuoteen 2010 mennessä olin jo siirtänyt kaiken tuotannon Aasiaan. Silti tuntui, että en pysynyt tuotannollani kysynnän perässä. Käännekohta oli, kun istuin Kiinassa isolla kävelykadulla vuonna 2012 ja katsoin ohivirtaavia ihmismassoja, kaksiviikkoinen kuudes lapseni mukanani. Havahduin miettimään: Kiina valmistaa tuotteita koko maailmalle. Miten pieni suomalaisyritys pystyy koskaan kilpailemaan Kiinan kanssa tuotemyynnillä ja valmistuksella?”

Kävelykadulta Grahn suuntasi Kantonin lastenvaatemessuille vain huomatakseen, että Pomenian satuhahmoja oli jo kopioituina paikallisen valmistajan teepaitoihin. Niillä oli tehty liikevaihtoa jo ennen kuin hän oli edes tietoinen asiasta. Hän päätti muuttaa suuntaa.

”Oivalsin, että osaamiseni ja liiketoimintani ydin ei olekaan siinä, että olen valmistanut sen lohikäärme- tai peikkohatun tai teepaidan, vaan se, että olen piirtänyt ne satuhahmot ja kertonut niiden ympärille tarinat.”

Pienilläkin siivillä voi lentää – tarvitaan vain lohikäärme Sisun rohkeutta

Kotiin palattuaan Grahn alkoi toden teolla miettiä, miten hän reitittäisi todellisen kyvykkyytensä johonkin uuteen, ja saisi parhaiten tuotua Pomenia-satumaailman lasten käsiin. Hän istui olohuoneen lattialle ja keräsi ympärilleen kaikki ne tarinat ja yhteensä noin 250 satuhahmoa, jotka hän oli vuosien aikana luonut ja piirtänyt.

”Laitoin kaikki tarinat ja hahmot yksiin kansiin. Sen jälkeen rakensin kaupallisen satumaailma- ja liiketoimintakonseptin, Pomenia-kartan, joka tähtäsi jo lähtökohtaisesti Suomen markkinoiden ulkopuolelle.”

Pomenian yksi keskeisistä satuhahmoista on lohikäärme Sisu, jolla on selässään kultaiset siivet. Sisun haasteena on, että hän ei uskalla lentää: siivetkin ovat niin pienet, että niitä ei oikein edes ylety näkemään. Kaveri, koppakuoriainen Koppis, hankkii kuumailmapallon, jotta lohikäärme voittaisi pelkonsa ja hioisi lentotaitojaan. Korin reunalta lohikäärme hivuttautuu ensin varovasti kivelle – kunnes huomaa siipienkin kantavan. Tarinan opetus on, että et voi tietää mitä osaat ja mihin pystyt, jos et uskalla yrittää.

Lohikäärme Sisun rohkeudella Grahn päätti luopua lastenvaatetuotannosta vuonna 2016 ja hypätä johonkin uuteen.

”En kuitenkaan halunnut lähteä kirjoittamaan vain satukirjoja, sillä lapset ovat nykymaailmassa vahvemmin pelien kuin kirjojen maailmassa. Rakastan pelejä, joten päätin lähteä tekemään digitaalista mobiilipeliä.”

Grahn löysi sijoittajan ja pelikehittäjän, ja projekti eteni hyvin. Kuitenkin vain pari viikkoa ennen pelin suunniteltua julkaisua peliyhtiö ajautui taloudellisiin vaikeuksiin, eikä mobiilipeli koskaan nähnyt päivänvaloa. Grahn luuli pudonneensa tyhjän päälle, mutta lopputuloksena syntyikin jotakin paljon suurempaa. Siihen tarvittiin sisukkuutta ja ripaus taikapölyä.

”Päätin, että en luovuta. Lähdin kiertämään pelimessuja ympäri maailmaa. Istuin neuvottelupöydissä Ruotsissa, Saksassa ja Yhdysvalloissa. Tein hetkessä korkeakouluopinnot siitä, miten sopimustekninen maailma toimii.”

Sitten onnekas sattuma astui peliin. Grahnin ensimmäinen sijoittaja sattui olemaan huipputuottaja David Mousleyn naapuri. Hän oli esitellyt Mousleylle Pomenia-konseptia.

”Pian istuinkin jo neuvottelupöydässä Manchesterissa Mousleyn tiimin ja muiden kansainvälisten tuottajamoguleiden kanssa, jotka ovat olleet mukana tuotteistamassa isoja tarinoita kuten Teletappeja, Puuha-Peteä, Star Warsia ja muita menestysbrändejä. Se tuntui melkein utopistiselta.”

Korkeakoulu sopimuksiin ja IP-oikeuksiin kantapään kautta

Jo paljon ennen kuin Grahn istui kansainvälisiin neuvottelupöytiin, hän oli oppinut pitkällä urallaan, miten tärkeää on huolehtia oman erikoisosaamisen suojauksesta. TINTTU-lastenvaatemallisto oli korkeakoulu tekijänoikeuksiin, tavaramerkkeihin, domaineihin ja hyvien sopimusten merkitykseen alihankkijoiden ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa.

”Kun näin TINTTU-mallistoni lohikäärmehatusta kotimaista alkuperää olevan kopion ymmärsin, että tärkeimmät suojattavat asiat myös kotimaan markkinoilla toimivalle yritykselle ovat brändi ja tuotenimi. Kaikki hyvät ja kiinnostavat ideat kopioidaan, ja vain brändillä voit erottautua kopioijistasi. Tavaramerkkirekisteröinnin lisäksi on tärkeää varata heti myös tavaramerkkiin liittyvä domain-nimi.”

Immateriaalioikeuksien merkityksen sopimuksissa Grahn oivalsi, kun hänen piti miettiä, miten siirtää omaa suunnittelua alihankkijoille ja muille yhteistyökumppaneille niin, että oikeudet luovan työn tuloksiin pysyvät omissa käsissä.

”Olen ottanut asioista selvää ja oppinut kantapään kautta. Ymmärsin, että kaikkia potentiaalisia kumppaneita, joiden kanssa keskustelet ideoistasi, pitää sitoa salassapitosopimus ja kilpailurajoitus, eikä omista IP-oikeuksista pidä luopua.”

Grahn sanoo oppineensa uimaan haiden joukossa, mutta oivaltaneensa myös sen, että kansainvälisessä liiketoiminnassa haiden hyökkäyksiä torjumaan tarvitaan myös ammattimaista juridista tukea ja luotettavia kumppaneita.

Kun mobiilipelisuunnitelma kaatui, Grahn joutui taistelemaan IP-oikeuksistaan Pomenia-konseptiin. Mukana ollut kumppani tulkitsi yhteistyösopimuksen ehtoja omaksi edukseen ja syntyi kiista siitä, kenelle luomistyön tulokset kuuluvat projektin päättyessä.

”Googlasin immateriaalioikeuksiin perehtyneitä juristeja läpi ja soitin useisiin toimistoihin, mutta tuntui, että hinnat, asenne ja IPR-osaaminen eivät vastanneet odotuksiani. Kun pääsin keskustelemaan tilanteestani Kolsterin Sanna Häikiön kanssa, tiesin heti, että tässä on etsimäni juristi.”  

Sopimusriita saatiin hoidettua neuvotteluteitse sovintosopimuksella. Se myös turvasi Pomenian IP-oikeuksien säilymisen Grahnin hallussa.

”Kolster-yhteistyö alkoi tämän sopimusriidan ratkaisulla, mutta on sen jälkeen syventynyt ja kasvanut seuraavalle tasolle. On tullut selväksi, että Kolsterilla on hyvät verkostot ja laajaa IPR-, sopimus- ja lisensointiosaamista.”

Brändinrakennusta Walt Disneyn, Star Warsin ja Abban jalanjäljissä

Luodessaan Pomenia-satumaailmalle liiketoimintasuunnitelmaa, Grahn luki paljon elämäkertoja ja bränditarinoita oppiakseen, miten menestysbrändit ovat onnistuneet kasvattamaan liiketoimintansa globaaliksi. Hän perehtyi muun muassa Walt Disneyn, Abban ja Star Warsin tarinoihin.

”Esimerkiksi Star Wars tienasi käsittämättömän summan ei suinkaan itse elokuvalla, vaan sen oheistuotteilla. Oivalsin, että Pomenian tarina ja brändi pitää tuoda laajasti näkyväksi, mutta liikevaihto syntyy lopulta lisenssi- ja oheistuotesopimuksista.”

Sen vuoksi IP-oikeudet ovat kriittisiä: ilman niitä ei oikein ole mitään, mistä neuvotella. Sijoittajienkin intoon lähteä mukaan vaikuttaa paljon se, ovatko IP-oikeudet selkeitä, ja kuinka monta sopankeittäjää ja nälkäistä suuta kattiloiden ympärillä pyörii.

”Britit kysyivät neuvottelupöydässä, paljonko minulla on omaa IPR:ää jäljellä tässä Pomenia-konseptissa. Kun kerroin, että omistan sataprosenttisesti kaiken, he olivat yllättyneitä. He sanoivat, että yleensä siinä vaiheessa, kun heidän kanssaan tullaan keskustelemaan, alkuperäistä IPR:ää on enää jäljellä noin kolmasosa.”

Mousleyn tuottajatiimi oli myös kiinnostunut kuulemaan, miten konsepti on syntynyt.

”Kerroin heille vähän anteeksipyydellen, että olen tehnyt asiat väärin päin: aloitin lastenvaatemallistosta. He vastasivat, että se on juuri se syy, miksi Pomenia on kiinnostava: olen tehnyt kaiken eri tavalla kuin muut. Heille tarjotaan ympäri maailmaa jatkuvasti satuja ja tarinoita, mutta kenelläkään muulla ei ole ollut kuutta lasta, joiden kanssa tarinat ovat syntyneet, eikä myöskään valmista tuotemaailmaa.”

Maailma tarvitsee uusia satuja – ja Suomi uusia kulttuurivientituotteita

Kansainvälinen tuotantotiimi tekee nyt työtä sen eteen, että Pomenia-satumaailman peikot, keijut, lohikäärmeet ja muut satuhahmot tulevat globaalisti tunnetuiksi. Tiimiin on liittynyt mukaan myös suomalainen palkittu animaatiostudio Anima ja tuottaja Antti Haikala, jotka tunnetaan muun muassa uuden Muumilaakso-sarjan tekijöinä.

Menossa on mobilisointivaihe, jossa koko Pomenia-brändi on hiottu myyntikuntoon ammattitiimien kanssa. Kaikki sisällöt ja kuvitukset on dokumentoitu, IP-omaisuus kartoitettu, tavaramerkkirekisteröinnit varmistettu ja kaikki sopimukset käyty läpi. Brändiä on verrattu muihin satubrändeihin maailmalla, ja tarinoiden toimivuutta on arvioitu eri kulttuureissa.

”Sanna Häikiö on Pomenian lakimies kansainvälisissä sopimuksissa varmistamassa, että Pomenian etu toteutuu. Yhdessä brittitiimin kanssa on rakennettu sijoitusinstrumentti ja sopimuspaketti, jonka kanssa lähdetään maailmanvalloitukseen.”

Grahnin luoma Pomenia-maailma on enemmän kuin hauska seikkailu. Se opettaa lapsille kaikki ne taidot, mitä he elämässään tarvitsevat: rohkeutta, sinnikkyyttä, luovuutta, mielikuvitusta, iloa ja rakkautta. He oppivat hyväksymään erilaisuutta itsessään ja muissa, tuntemaan empatiaa, kunnioittamaan luontoa, selviytymään vaikeuksista ja luomaan jotakin uutta.

”Visioni on, että Pomeniasta tulee globaali brändi. Maailma tarvitsee uusia satuja, ja Suomi voi olla tunnettu muustakin lastenkulttuurista kuin Muumeista. Nyt hiomme kansainvälistä myyntiä kuntoon, ja teemme sen alojensa parhaiden osaajien kanssa – Kolster on yksi näistä osaajista.”

Lohikäärme Sisu on hypännyt kuumailmapallon korin reunalta ja lähtee kohta lentoon.

Tarvitsetko asiantuntija-apua sopimuksissa, riidanratkaisussa tai brändisi kansainvälisessä suojauksessa? 

LUE LISÄÄ

Lisenssisopimuksen FAQ-vinkkejä parhaaseen tulokseen

Onko yrityksesi menossa Kiinaan? Huomioi ainakin nämä neljä asiaa, niin säästät aikaa ja rahaa