Skip to content

McDonald’s menetti kanahampurilaisten Big Mac -tavaramerkin EU:ssa

14.06.2024

Pikaruokaketju McDonald’s menetti osittain yksinoikeutensa Big Mac -tavaramerkkiin EU:ssa. McDonald’s ei onnistunut vakuuttamaan Euroopan unionin yleistä tuomioistuinta tavaramerkin todellisesta käytöstä. ”Brändin tunnettuuskaan ei poista tarkan dokumentaation tarvetta”, IPR-yritys Kolsterin eurooppatavaramerkki- ja mallioikeusasiamies Kristiina Kaislisto sanoo.

Yhdysvaltalainen pikaruokaketju McDonald’s on hävinnyt oikeusriidan irlantilaista Supermac’s-pikaruokaketjua vastaan Euroopan unionin yleisessä tuomioistuimessa. Kiista koski McDonald’sin tunnetun kerroshampurilaisen Big Mac -nimen EU-tavaramerkkirekisteröintiä. Unionin yleisen tuomioistuimen kesäkuun alussa antama päätös kumosi EU-tavaramerkkirekisteröinnin osittain, eikä se enää suojaa kanahampurilaisia eikä pikaruokaravintolapalveluita.

Tuomioistuin katsoi ratkaisussaan, ettei McDonald’s ole antanut riittävää näyttöä tavaramerkin käytöstä kaikissa niissä tuotteissa ja palveluissa, joihin merkki on rekisteröity. Unionin yleinen tuomioistuin kumosi osittain Euroopan unionin teollisoikeuksien virasto (EUIPO) aiemman päätöksen ja kavensi näin Big Mac -tavaramerkin suojaa EU:ssa. Tavaramerkki jäi voimaan vain osaan niistä luokista, joihin se oli alun perin rekisteröity.

”Tapaus on hyvin tyypillinen tavaramerkkiriita. Tuomioistuimen ratkaisu osoittaa, kuinka tärkeää rekisteröidyn tavaramerkin todellinen käyttö ja objektiivinen näyttö siitä ovat. Esimerkiksi McDonald’sin todisteet olivat pääosin oman henkilökunnan lausuntoja, mikä ei nähtävästi vakuuttanut tuomioistuinta. Laajalti tunnettujenkin brändien on todistettava tavaramerkkinsä käyttö”, Kolsterin partneri, eurooppatavaramerkki- ja mallioikeusasiamies Kristiina Kaislisto sanoo.

McDonald’s on rekisteröinyt EU-tavaramerkin Big Mac vuonna 1996. Supermac’sin ja McDonald’sin tavaramerkkikiista alkoi jo vuonna 2016. Supermac’silla on Irlannissa runsaat sata hampurilaisravintolaa.

”Rekisteröidyn EU-tavaramerkin kumoamista voi vaatia, jos merkkiä ei ole otettu käyttöön viiden vuoden kuluessa sen hakemuspäivästä tai käyttöä ei ole ollut yli viiteen vuoteen. Tällaisia kumoamiskanteita onkin vireillä paljon.”

Unionin yleisen tuomioistuimen tuoreesta ratkaisusta on mahdollista valittaa edelleen Euroopan unionin tuomioistuimeen.

Dokumentoidut todisteet varmistavat selustan

Tavaramerkin rekisteröinti antaa yksinoikeuden sen käyttöön. Jos esimerkiksi kilpailija vaatii rekisteröinnin kumoamista käyttämättömyyden perusteella, merkin haltijan on esitettävä näyttöä tosiasiallisesta käytöstä kyseisellä markkina-alueella.

Todisteet eli niin sanottu käyttönäyttö voivat olla esimerkiksi mainos- ja myyntiesitteitä, laskuja, asiakkaille suunnattua materiaalia tai valokuvia, joissa tavaramerkki näkyy rekisteröidyssä muodossa selvästi.

”EU:n käytännön mukaan riittää, kun merkin käytön osoittaa yhdessä jäsenmaassa. Oman selustan varmistamiseksi käyttönäytön kerääminen tulisi aloittaa merkin rekisteröintipäivästä lähtien. Kannetapauksissa pätevä asiantuntija auttaa keräämään ja toimittamaan todisteet oikeassa muodossa”, Kristiina Kaislisto sanoo.

”Jo tavaramerkkiä hakiessa kannattaa miettiä tarkasti, mihin luokkiin tavaramerkkinsä rekisteröi. Jos rekisteröinti kattaa paljon luokkia, se kutsuu herkästi kilpailijan tekemään kumoamiskanteen.”

OTA YHTEYTTÄ

Kristiina Kaislisto
Partner, European Trademark and Design Attorney
kristiina.kaislisto@kolster.com
+358 50 524 2416

Lue lisää:

Tiedätkö Suomen vanhimman voimassa olevan tavaramerkin?
Käytä, valvo ja puolusta tavaramerkkiäsi – muuten voit menettää sen
Käyttönäyttö takaa yksinoikeuden tavaramerkkiisi – näin se onnistuu