21.8.2020
Suomalaisten yritysten helmasyntinä on olla turhan sinisilmäisiä: eihän kukaan ole kiinnostunut tästä minun pienestä tuotemerkistäni. Kyllä on! Maailmalla toimii useita yrityksiä, joiden liiketoimintaa on tuotemerkkien tai brändien kaappaaminen. Siksi merkit kannattaa suojata jo ennen maailmanmarkkinoille suuntaamista.
Tavaramerkkien kaappaus on yleistä esimerkiksi Kiinassa ja muualla Aasiassa. Siellä toimii rehtien lisäksi myös vilpillisiä yrityksiä. Niiden bisnes on rekisteröidä Aasian markkinoille tuloa suunnittelevien länsimaisten yritysten tavaramerkkejä.
”Törmäämme näihin tapauksiin usein Kolsterillakin. Olemme hoitaneet useampia Kiinan markkinoihin liittyneitä toimeksiantoja tällä alueella”, sanoo Kolsterin partneri, eurooppatavaramerkki- ja mallioikeusasiamies Kristiina Kaislisto.
Kaappareita kiinnostavat hyvin erityyppiset tavaramerkit. Liipasimella olevaa toimialaa tai yrityskokoa ei pysty määrittelemään ennalta.
”Tapauksia on urheiluseuroista kuluttajatuotteisiin. Ei ole helppo arvata tavaramerkkikaapparin mielenkiinnon kohdetta – jopa ulkomaisen urheiluseuran nimi saattaa kiinnostaa näitä yrityksiä, jos se nousee esiin kaapparille sopivassa asiayhteydessä”, Kaislisto kuvailee.
Jos vilunkipelaajat ehtivät rekisteröidä tuotemerkit ennen kuin yritys itse tekee sen, lopputuloksena on yleensä erittäin kallis ja hankala takaisinostamisen prosessi. Takaisinhankinnassa ei usein edes onnistuta, jos kyseessä on merkki, jota ei ole aiemmin käytetty kohdemaassa eikä rekisteröinnin alkuperäinen haltija ole siellä tuttu.
”Brändien ja tavaramerkkien rekisteröiminen heti kansainvälistymispolun alkumetreillä on paljon helpompaa ja edullisempaa kuin juridisten keinojen käyttäminen niiden takaisin saamiseksi”, korostaa Kaislisto.
Jokaisen yrityksen kannattaa olla huolellinen brändinsä ja tuotemerkkiensä suojaamisessa. Parasta huolellisuutta on ennakointi. Erityisesti yrityksen pääbrändi ja tärkeimmät tuotemerkit kannattaa suojata ajoissa. Suojausta ei silti kannata tehdä liian aikaisin tai siltä varalta, että joskus olisi mahdollista kansainvälistyä.
”Tuotemerkit on järkevää suojata yleensä noin puolta vuotta tai vuotta ennen kuin aloittaa toiminnan suunnittelemillaan markkinoilla."
"Liian aikaisin suojausta ei kannata tehdä, koska tavaramerkkirekisteröinti on kumottavissa mikäli tavaramerkkiä ei käytetä kyseisessä maassa. Käytännöt ja suojausajat vaihtelevat maittain”, Kristiina Kaislisto kertoo.
Kansainvälistyvän yrityksen kannattaa keskittyä oman liiketoimintansa kehittämiseen ja luottaa IPR-asioiden selvittämisessä alan asiantuntijoiden apuun.
”Kolsterilla on paljon kokemusta ja hyvä osaaminen sekä verkosto brändikaappausten hoitamiseen, niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin”, Kaislisto tähdentää.
Asiantuntija-avun hyödyntämiseen on tarjolla myös Business Finlandin innovaatiosetelirahoitusta.
”Kenenkään ei siis tarvitse keksiä pyörää uudelleen, vaan brändin suojaamisessa voi luottaa ammattilaisten osaamiseen. Moni on kiittänyt, että lopulta avun käyttäminen etukäteen tulee halvemmaksi kuin kaapatun brändin tai tuotemerkin takaisin ostaminen”, Kristiina Kaislisto sanoo.
Kolsterilla on 146 vuoden perspektiivi tavaramerkki-, patentti- ja muissa aineettoman omaisuuden eli IPR-asioiden (Intellectual Property Rights) suojaamisessa. Myös suomalaisten yritysten IPR-osaaminen on kasvanut ajan mittaan.
”Vanhat tunnetut suomalaiset brändit osaavat jo oikein hyvin suojata ja hallinnoida aineetonta omaisuuttaan. Myös uudet kansainvälistyvät yritykset ovat usein jo ajan hermolla ja osaavat ottaa oikeudet huomioon sekä kysyä apua suojaamiseen”, Kristiina Kaislisto kertoo.
”Yhdessä asiassa monilla on silti vielä opittavaa: aineettomankin omaisuuden suojauksessa tärkeintä on ottaa haltuun kokonaisuus, ei vain yksittäisen tuotemerkin suojaus tai verkkosivuston osoite. Kokonaisuutta hallitaan IPR-strategian avulla. Se on yhdessä tekemämme käsikirja siitä, kuinka juuri kyseisen yrityksen kannattaa huomioida IPR-asiat eri toimissaan ja missä vaiheessa. Manuaalia on myös tärkeä päivittää aina, kun yrityksen strategia muuttuu tai tulee muita muutoksia, esimerkiksi uusia tuotemerkkejä”, sanoo Kaislisto.
Kristiina Kaislisto
Partneri, Eurooppatavaramerkki- ja mallioikeusasiamies
kristiina.kaislisto@kolster.com
050 524 2416
Tutustu tavaramerkkipalveluihimme
Näin viet tavaramerkkisi Kiinan markkinoille
Historiallinen voitto EU-tuomioistuimessa tuoteväärennösten vastaisessa taistelussa