Referenssit

Kasvun kiitoradalle! Kide Science saa lapset innostumaan tieteestä niin Suomessa kuin Kiinassa

Kirjoittanut Kolster | 12.06.2020

12.6.2020

Ensin innostuivat lapset, sitten vanhemmat, sitten rahoittajat. Lasten tiedekasvattaja Kide Science kansainvälistyy vauhdilla − kasvuveturina toimii Kiina ja salkusta löytyvät hyvät IPR-suojaukset. Koronakevät laittoi vipinää myös nuoren yhtiön tuotekehitykseen.

Kide Sciencen perustajat Jenni Vartiainen, Aino Kuronen ja toimitusjohtaja Sari Hurme-Mehtälä voivat olla saavutuksistaan tyytyväisiä. Kun monet pääomasijoittajat sulkivat rahahanojaan keskellä koronakriisiä, lasten varhaiseen tiedekasvatukseen erikoistunut yhtiö sai 1,5 miljoonan euron rahoituksen kiihdyttämään kansainvälistä kasvua.

Vuoden 2017 lopussa perustettu Kide Science on kerännyt yhteensä jo 2,4 miljoonaa euroa kotimaisilta ja kansainvälisiltä sijoittajilta. Keväällä 2019 lapsia innostava tiedekasvatuskonsepti osoitti kansainvälisen vetovoimansa houkuttelemalla mukaan merkittäviä koulutusalan sijoitusyhtiöitä Kiinasta, Singaporesta, Italiasta ja Britanniasta.

Kide Sciencen perustajat Sari Hurme-Mehtälä, Jenni Vartiainen ja Aino Kuronen.

”Nyt kahden ja puolen vuoden bisneksen pyörittämisen jälkeen toimimme Suomen lisäksi jo neljässätoista maassa. Kolsterin sopimus- ja tavaramerkkiasiantuntijat ovat tuoneet meille turvaa uusille markkinoille menoon ja pitäneet huolta siitä, että kaikki jälleenmyynti-, kumppani- ja lisensointisopimukset sekä IPR-perusta ovat kunnossa kansainvälisille markkinoille. Myös rahoittajat ovat halunneet varmistua siitä, että nämä asiat on hoidettu ammattimaisesti”, Sari Hurme-Mehtälä kertoo.

Kiinan presidentti vauhditti kansainvälistymistä

Erityisesti Aasiassa on nyt valtava kysyntä lasten varhaisvuosien tiedekasvatukselle. Kide Science oli vasta laajentamassa tiedekerhotoimintaansa kotimaassa, kun ensimmäisiä kyselyitä alkoi jo tulla Kiinasta. Yritys ei ollut edes ehtinyt aloittaa kansainvälistä myyntiä.

”Vientiin tuli vauhtia, kun Kiinan presidentti Xi Jinping julkaisi kirjan White Book of Education. Siihen sisältyi toimintasuunnitelma, jonka mukaan tieteen ja teknologian tasoa Kiinassa on nostettava merkittävästi vuoteen 2029 mennessä − ja panostettava erityisesti varhaiskasvatukseen. Hän nosti esille Suomen esimerkkinä maasta, jossa on laadukasta varhais- ja tiedekasvatusta”, Hurme-Mehtälä kertoo.

Pian kyselyitä kilahteli sähköpostiin myös muualta Aasiasta. Yhtiölle tuli kiire suojata Kide Science -brändi ja lasten tiedekasvatuskonsepti kansainvälisillä markkinoilla.

”Aloin selvittää toimistoja, joilla on Kiina-osaamista. Kuulin, että jos on aikeita Kiinan markkinoille ja tarvitaan Aasia- ja IPR-osaamista, kannattaa olla yhteydessä Kolsteriin."

"Tunsin myös toimitusjohtaja Timo Helosuon MBA-opintojeni kautta, joten hänelle oli helppo soittaa, päästä keskusteluissa alkuun ja löytää oikeat kontaktit.”

Lisensointi- ja jälleenmyyntisopimusmallit rivakasti kuntoon

Samalla kun Kide Science laajentui Suomessa, se solmi rinnalla kansainvälisiä kumppanuuksia nopeassa tahdissa. Kolsterin lakimies Sanna Häikiö on auttanut yhtiötä sopimuksissa uusien kumppaneiden kanssa.

Hän laati Kide Sciencelle selkeät ja helposti sovellettavissa olevat perussopimusmallit tiedekerhokonseptin lisensointiin varhaiskasvatuksen ammattilaisille, kuten päiväkotiketjuille tai kouluille sekä kansainvälisiä jälleenmyyntikumppaneita varten. Sopimuksia on työstetty myös franchising-yrittäjille sopiviksi.

”Sanna on pitänyt huolta siitä, että kaikki maa- ja tapauskohtaiset näkökulmat ja erilaiset asiakasryhmät ovat tulleet huomioiduiksi. Hän on neuvonut niin sopimusehdoissa, hinnoittelumalleissa kuin yleisissä tietosuoja-asioissakin”, Hurme-Mehtälä kuvaa yhteistyötä.

Lakineuvoja on tarvittu myös kansainvälisten kumppaneiden omien sopimusmalliehdotusten kommentoinnissa ja Kide Sciencen edun valvomisessa.

”Sanna on toiminut juridisena tulkkina sopimusehtojen käytännön merkitykselle ja auttanut varmistamaan, että voimme sitoutua niihin ilman liiketoimintariskejä.”

Viimeisin iso ponnistus oli, kun Kide Science solmi toukokuussa merkittävän sopimuksen Kiinassa OranBear -ketjun kanssa. Sopimuksen piiriin kuuluu 70 oppimiskeskusta eri puolilla Kiinaa.

”Sopimus on meille erittäin merkittävä. Sopimuksesta neuvoteltiin ja sitä jumpattiin kuntoon pitkään Kide Sciencen, Kolsterin ja kiinalaisen kumppanin välillä.”

Tällä hetkellä Kide Sciencellä on lisensointi- tai jälleenmyyntisopimukset paitsi Kiinassa ja Hongkongissa, myös esimerkiksi Taiwanissa, Vietnamissa, Singaporessa, Malesiassa, Bahrainissa, Thaimaassa, Indonesiassa sekä Australiassa. Suomessa Kide Sciencella on yhteistyösopimukset esimerkiksi Helsingin ja Salon kaupunkien sekä Touhula-päiväkotiketjun kanssa. 

Kiinassa voi rekisteröidä myös tekijänoikeudet

Kansainvälistä tavaramerkkisuojausta on laajennettu uusiin maihin samassa tahdissa kuin uusia kumppanuuksia on syntynyt.  Kide Sciencen suurimmat kasvuodotukset ovat Aasiassa ja erityisesti Kiinassa, joten yhtiö on halunnut suojata liiketoimintansa mahdollisimman hyvin näillä markkinoilla. Startup-yritys on joutunut kuitenkin myös tasapainoilemaan ja priorisoimaan kansainvälisen suojauksen laajentamista uusiin maihin rahoituskierrosten välissä.

”Kolster on auttanut miettimään, mitä kannattaa suojata, missä ja missä järjestyksessä. Lähdimme liikkeelle EU-tavaramerkin rekisteröinnistä ja jätimme heti sen jatkona tavaramerkkihakemuksen ensimmäisenä Kiinaan. Haemme tavaramerkille parhaillaan myös kiinankielistä rekisteröintiä – ja Kolsterin suosituksesta lisäsuojana tekijänoikeusrekisteröintiä logolle. Seuraavaksi alamme rekisteröidä tekijänoikeuksia myös kiinankielisille sisällöille.”

Kiinan immateriaalioikeusjärjestelmässä on mahdollista rekisteröidä tekijänoikeuksia. Tekijänoikeusrekisteröintiä voi hakea niin logoille kuin muillekin luovan työn tuloksille. Monelle yritykselle onkin yllätys, että myös tekijänoikeudet voi ja kannattaa rekisteröidä Kiinassa.

Kide Sciencen liiketoiminnan ydintä ovat brändi ja sisällöt: tekstit, videot, kuvat ja hahmot. Kumppanisopimuksissa on ollut oleellista huolehtia myös oikeuksista käännöksiin.

”Kolsterin avulla olemme varmistaneet jo sopimuksissa, että oikeudet myös paikallisten kumppaneiden kääntämiin sisältöihin ovat Kide Sciencella.”

Koronan myötä tiedekerhokonsepti laajentui koteihin ja etäopetukseen

Kun korona sulki koulut ja päiväkodit kaikkialla maailmassa, Kide Science käytti myynnistä liikenevän ajan tehokkaasti tuotekehitykseen, ja julkaisi nopeasti uuden koteihin tarkoitetun online-version lasten tiedekerhostaan.

"Olimme jo suunnitelleet, että tekisimme myös tuotteen koteihin. Nyt koronan myötä saimme hyvän aikaikkunan puskea sen valmiiksi ja markkinoille aiottua nopeammassa aikataulussa.”

Kide Sciencen uniikki malli leikillisestä ja tarinallisesta tiedekasvatuksesta perustuu alun perin FT Jenni Vartiaisen väitöstutkimustyöhön Helsingin yliopistolla. Pedagoginen malli nojautuu opettajan tai vanhemman ohjauksessa leikilliseen fantasiamaailmaan, jossa lapset leikkivät tutkijaa. Tarinoissa robotti Hoseli on usein joutunut pulaan, ja lasten tulisi pelastaa se tutkimuksista tuottamansa tiedon avulla.

Mallia testattiin kolme vuotta kestäneessä tutkimusprojektissa Jenni Vartiaisen ja Aino Kurosen vetämissä 3−6-vuotiaiden lasten tiedekerhoissa. Osassa niistä myös vanhemmat saivat olla mukana. Kun tutkimus päättyi, sekä lapset että vanhemmat halusivat ehdottomasti jatkaa, sillä tiedekerhot olivat heidän mielestään ”paras harrastus ikinä”.

Konsepti on laajentunut opettajien vetämistä tiedekerhoista myös mobiiliseikkailuiksi. Kide Sciencen perustajat ovat tuttuja myös Pikku Kakkosen Tiedonjyvä -ohjelmasta, joka hyödyntää samaa pedagogiikkaa. Yhtiöllä on lisäksi Sanoman Oppi&ilon kanssa julkaistu lasten tiedekirjasarja.

Kide Sciencen ja Suomen koulutusvienti nousuun!

Maailman väestö kasvaa, ja kaikissa kehittymään pyrkivissä maissa on tunnistettu, että koulutus ja lasten varhaiskasvatus ovat keskeinen väylä nostaa hyvinvointia ja talouden kilpailukykyä. Vuonna 2018 Suomen koulutusviennin arvo oli yhteensä 365 miljoonaa euroa, ja vientiä edistävän kasvuohjelma Education Finlandin tavoitteena on nostaa viennin arvo miljardiin euroon vuoteen 2030 mennessä. Tästä kasvusta myös Kide Science tavoittelee omaa siivuaan.

”Nyt kun meillä on isot pääomasijoittajat mukana, tavoitteena on skaalata liiketoimintaa nopeasti ja kasvaa kansainvälisesti.”

Tiedekerhoja sekä vanhemmille että lapsille löytyy maailmalta muitakin, mutta Kide Science on pioneeri nimenomaan alle kouluikäisten lasten varhaisessa tiedekasvatuksessa.

”Me tiedämme, mikä saa pienet lapset innostumaan tieteestä, ja materiaali on pedagogisesti laadukasta. Pidämme yllä lasten omaa uteliaisuutta, ja he voivat itse ottaa selvää siitä, miten maailma ympärillä toimii. Olemme luoneet kokonaisen fantasiamaailman Kide Science -konseptin ympärille.” 

Online-alustan sekä jo olemassa olevien englanninkielisten sisältöjen myötä Kide Science aikoo seuraavaksi testata tiedekasvatuskonseptiaan Britannian ja Yhdysvaltojen kotikoulumarkkinoilla. Lisäksi Kide Science tavoittelee entistä isompia kumppanuuksia.

”Käymme parhaillaan neuvotteluja merkittävän elektroniikkalaitevalmistajan kanssa siitä, voisivatko Kide Science -koulutussisällöt olla käyttöliittymäikonin kautta jo valmiiksi sisällä heidän uusissa kuluttajatuotteissaan.”    

Oletko perustamassa yritystä tai onko yrityksesi kansainvälistymässä?
Ota yhteyttä laki- ja IPR-asiantuntijoihimme:

LUE LISÄÄ

Onko yrityksesi menossa Kiinaan? Huomioi ainakin nämä neljä asiaa, niin säästät aikaa ja rahaa

Nuori yritys & IPR: Suojaa aineeton omaisuutesi heti, niin ei tarvitse katua myöhemmin

Näin viet tavaramerkkisi Kiinan markkinoille: tutustu säädöksiin ja päivitä IPR-strategiasi

Helsinki on Juneyao Airin portti Eurooppaan – lakikumppanina Kolster