Referenssit

Katso ranteeseesi – siinä saattaa olla satoja Polarin patentteja

Kirjoittanut Kolster | 21.09.2020

Kaikki haluavat kehittyä. Tästä oivalluksesta on syntynyt urheilijoiden jokapäiväinen kumppani Polar – ja satoja ainutlaatuisia innovaatioita. Polar Electron tutkimusjohtaja Jyrki Schroderus tuntee brändit ja patentit ja osaa vaatia parasta myös IPR-kumppanilta, sillä fysiikan alalta väitellyt filosofian tohtori on itse entinen patenttiasiamies.

”Olemme aina uskoneet oman tutkimustyön ja tieteen voimaan.” Näin tutkimusjohtaja Jyrki Schroderus tiivistää Polarin menestyksen peruspilarin.

Rakkaus tutkimukseen on siivittänyt vuosikymmenten varrella Polarin teknologiakehitystä – ja tuonut sille koko toimialaan kohdistuvia patentteja.

Ensimmäinen radikaali innovaatio syntyi 1970-luvun lopussa, kun Polar loi ja toi markkinoille maailman ensimmäisen kannettavan sykemittarin. 2000-luvun alussa yhtiö kehitti kiihtyvyyssensorin aktiivisuuden mittaukseen ja toi markkinoille maailman ensimmäisen aktiivisuuskellon. Meni kuitenkin 15 vuotta ennen kuin aktiivisuuskelloista tuli trendi.

”Alan edelläkävijän tehtävä on luoda uutta teknologiaa tulevaisuuden menestystuotteille”, Schroderus sanoo.

Polar oli etujoukossa kehittämässä optista sykemittausta, joka on viime vuosina syrjäyttänyt nopeasti EKG-pohjaisen, sykevyön käyttöön perustuvan mittauksen. Uusi teknologia mittaa sykkeen ranteesta, ja sykekelloista onkin jalostunut tyylikkäitä, yhä mukavampia ja monipuolisempia 24/7-elämänkumppaneita.

”Olemme kehittäneet optisia sykemittauskelloja nyt jo neljä teknologiasukupolvea ja päässeet maailman huipulle niiden laadussa, tarkkuudessa ja käytettävyydessä. Uusimmat tuotteet ovat Polar Unite -fitnesskello sekä Polar Grit X ‑outdoor-urheilukello.”

 

Iskukykyä IPR-suojauksesta ─ hovihankkijastrategialla

Viime vuosina Polarin laajaan tuoteperheeseen on tuotu paljon Smart Coaching -ominaisuuksia, jotka antavat tarkkaa tietoa esimerkiksi treenikuormituksesta, palautumisesta, juoksutehosta ja unesta sekä proteiinien, hiilihydraattien ja rasvojen kulutuksesta.

”Kannettavasta sykemittarista on tullut kannettava urheilulaboratorio, johon sisältyy henkilökohtainen treeniohjaus ja valmennus verkko- ja mobiilipalveluna. Tämä tuotteiden, sovellusten ja palveluiden kokonaisuus, Polar Flow -ekosysteemi, on ollut Polarille iso teknologia- ja palveluharppaus.”

Kannettava urheilulaboratorio kätkee sisäänsä jo satoja patentteja ja patenttihakemuksia. Ne suojaavat sekä ydinteknologiaa että lukuisia ohjelmistoilla toteutettavia tuotepiirteitä, jotka parantavat käyttäjän kokemusta ja tuovat hänelle hyötyjä.

Omia keksintöjä ja tuoteominaisuuksia pidetään Polarilla niin arvokkaina ja ainutlaatuisina, että oikeudet niihin on haluttu pitää tarkasti omissa käsissä suojaamalla keksinnöt mahdollisimman hyvin ja kattavasti.

”Kolsterista on muodostunut vuosikymmenten aikana patentti-, tavaramerkki- ja mallisuojauksen hovihankkija Polarin ekosysteemissä.”

Hyvä patenttiasiamies ei ole robotti

Polar löytää hovihankkijastrategiasta lukuisia hyötyjä.

”Hyvin toimiessaan pitkään jatkunut yhteistyö säästää kaikkien kalenteriaikaa. Sekä teknologian että muun kontekstin hallitseva patenttiasiamies saa kivuttomasti aikaan uuden patenttihakemuksen jo tunnin palaverin ja muutaman dokumentin pohjalta  ja lopputulos on silti todella hyvä.”

Viime vuosina Polarin apuna ovat ahkerimmin olleet Kolsterin Oulun-yksikön patenttiasiamiehet. Vuosina 2001–2007 hovihankkijan viittaa kantoi myös Schroderus itse, sillä hän oli aiemmin Kolsterin patenttiasiamies.

Schroderuksen mukaan olennaista on luottamus IPR-kumppanin ammattitaitoon ja huolella laadittuihin patenttihakemuksiin. Silloin voi itse keskittyä asian ytimeen eli patenttivaatimuksiin ja vain varmistaa, että asioista on yhteisymmärrys.

”Hyvä patenttiasiamies ei ole robotti, joka tekee vain mitä sanotaan. Jos näin on, saamasi palvelu ei ole hyvää.”

Taitava patenttiasiamies rakentaa pyramidin

Taitava patenttiasiamies rakentaa patenttihakemusta kuin pyramidia, Jyrki Schroderus sanoo.

Pyramidin huippu on arvokkain asia, joka halutaan suojata. Pyramidissa on silti oltava riittävästi tukikerroksia ja sisäänrakennettuja varasuunnitelmia, jos alkaa näyttää siltä, että patentti ei menisikään suunnitellusti läpi. Varautumalla yllätyksiin jo patenttihakemusta kirjoittaessaan patenttiasiamies saa vietyä hakemuksen maaliin niin, että pyramidin huippu on yhä suojassa, vaikka osasta laajempia patenttivaatimuksia ehkä jouduttaisiinkin luopumaan patentin läpi saamiseksi.

Patentointiprosessin kovimmat paikat tulevat eteen välipäätösvaiheissa, sillä sieltä tulevat myös yllätykset. Silloin punnitaan patenttiasiamiehen ammattitaito ja luovuus. Samalla koeponnistetaan toden teolla myös asiamiehen ja asiakkaan yhteistyön toimivuus. Jos patenttitutkija ajaa negatiivisella välipäätöksellään hakijan nurkkaan, sieltä on päästävä patenttiasiamiehen avulla pois.

”Kun patenttiasiamies osaa käyttää luovuuttaan, lopputulos on erinomainen. Se ratkaisee paljon patentin lopullisessa suojapiirissä."

"Suojapiirin määrittelyä ei voi koskaan täysin ulkoistaa, mutta Kolsterin patenttiasiamiehet tekevät proaktiivisesti hyviä ehdotuksia, jotka ovat hyvällä osumatarkkuudella myös meidän kannaltamme oikeita ja bisnesstrategian mukaisia. Silloin välipäätösvaiheista päästään sukkana eteenpäin.”

IPR on riskinhallintatyökalu ja patentti kilpailuetu

Patentoinnissa Polarin strateginen valinta on ollut suojata keksintöjä etuajassa, jo tutkimusvaiheessa. Aikainen patenttihakemuksen jättöpäivä tuottaa laajemman suojapiirin, mutta samalla se tarkoittaa, että yhtiön on oltava valmis investoimaan sellaisiin asioihin, jotka eivät tuota heti.

”Pienelle yritykselle kyse on isoista asioista. Sen vuoksi Polarkin on noussut hitaasti mutta vakaasti. Ensimmäisten kaupallisten tuotteiden saaminen markkinoille kesti aikoinaan kauan. Olemme myös patentoineet paljon aikaamme edellä sellaisia teknologioita – esimerkiksi energiankulutuslaskennan – jotka on tuotu kaupallisiin tuotteisin vasta lähes parikymmentä vuotta myöhemmin.”

Polarilla patentteihin ja muihin IP-oikeuksiin suhtaudutaan riskinhallintatyökaluina. Sen vuoksi yhtiö ei suojaa pelkästään asioita, joita se itse ottaa käyttöön omissa tuotteissaan, vaan pyrkii kohdistamaan patentteja myös koko toimialalle.

”Silloin patentit toimivat kaikkein tehokkaimmin riskinhallintatyökaluina ja aseena kilpailijoiden hyökkäyksiä vastaan. Toimialapatentit vaativat syvää asiantuntijuutta, riittävää osaajapoolia ja hyvää patenttinenää, mutta Polar on ehdottomasti onnistunut myös näissä toimialapatenteissa.”

Schroderus painottaa, että patentti on kielto-oikeus. Yritykset eivät suoraan hyödy patenteistaan, ellei liiketoimintamallina ole lisensointi. Kielto-oikeuteen sisältyy vahva pelote siitä, että yritys voi päätyä oikeuteen IP-oikeuden loukkauksesta. Oikeuden eteen joutuminen on aina merkittävä riski, joka sitoo paljon yrityksen resursseja ja saattaa johtaa isoihin korvauksiin tai pakkolisensointiin.

”Kilpailijoiden IPR-toiminnasta kannattaa olla hyvin perillä. Polarin oma IPR-osasto seuraa alan patentointia tarkasti. Tavaramerkkipuolella käytämme Kolsterin palvelua kilpailijoiden IPR-toiminnan seuraamiseen.”


Arvokkain IPR-omaisuus on Polar®-brändi sillä ei ole eräpäivää

Vaikka patentointi onkin Polarin tutkimusjohtajan DNA:ssa, hän nostaa Polar®-brändin pyramidin huipulle.

”Polarin tärkein ja arvokkain IPR-omaisuus on brändi. Nostan sen patenttien yläpuolelle, sillä brändi on globaali, eikä sillä ole eräpäivää.”

Kolster on toiminut jo pitkään Polarin hovihankkijana sekä tavaramerkkien että laitteiden muotoilun suojauksessa. Polarin brändi on tunnettu ympäri maailman, sillä Polarin tuotteita käyttävät miljoonat ihmiset.

”Voi sanoa, että Polar on demokratisoinut liikuntateknologian ja digitaalisen valmennusteknologian käyttöä. Ajan saatossa teknologia on saatu hiottua suurien valmistusmäärien teolliseen tuotantoon. Sen myötä tuotteiden hinnat on saatu sille tasolle, että lähes jokainen aktiiviliikkuja pystyy halutessaan hankkimaan itselleen maailman parhaan ja tieteellisesti testatun urheilulaboratorion.”

Tarvitsetko IPR- tai lakiapua ainutlaatuisen teknologiasi, brändisi tai muotoilusi suojaamiseen ja kaupallistamiseen?

Referenssiä päivitetty 26.1.2024