30.9.2016
Kun on innovatiivinen ongelmanratkaisija, myös suomalainen pk-yritys voi nousta maailmanluokan toimijaksi ja suunnannäyttäjäksi omalla erikoisosaamisalueellaan. Kauhajokelainen sairaalateknologiayritys Serres on saanut vahvan jalansijan globaaleilla markkinoilla sairaaloiden leikkaussaleissa käytettävien imupussijärjestelmien valmistajana.
Toimitusjohtaja Mika Hagberg kertoo, että yrityksessä on tehty pitkäjänteistä tuotekehitystyötä 80-luvun alusta lähtien peruskeksinnön ja ensimmäisen koetuote-erän jalostamiseksi maailmanluokan kaupallisiksi menestystuotteiksi. Nykyinen asema maailmanmarkkinoiden kakkoseksi sairaaloiden imupussijärjestelmissä on ollut pitkän matkan juoksua.
Matkan varrella on pitänyt ratkaista vaikea yhtälö: miten valmistaa laadukkaita, muovisia kertakäyttötuotteita kustannustehokkaasti kotimaassa niin, että ne ovat kilpailukykyisiä myös esimerkiksi Kiinassa, missä hintakilpailu on viety äärimmilleen.
Ydinkeksinnön turvaava patentti on sekin jo läpäissyt kymmenen vuotta kestäneen tulikokeensa ison eurooppalaisen kilpailijan hyökkäyksessä.
”Kun on ylivertainen tuote, hinnasta ei tarvitse erityisesti keskustella”
Tuotteen kehittäminen lähti liikkeelle asiakastarpeesta ja potilasturvallisuudesta. Sairaaloissa kertakäyttöisten imupussien on oltava ehdottoman tiiviitä, jotta leikkaussalipotilaiden eritteet saadaan kerättyä turvallisesti.
"Kun mietimme yrityksen strategiaa 2000-luvun alkupuolella vaiheessa, jolloin päätimme panostaa voimakkaaseen kansainväliseen kasvuun, teimme ison päätöksen. Tuotannon siirtäminen halvemman tuotannon maihin oli tuolloin trendi, mutta päätimme luottaa suomalaiseen osaamiseen, automaatioasteen nostoon ja innovaatioihin. Tästä päätöksestä seurasi meidän ehdottomasti paras kilpailutekijä tänä päivänä eli ylivertainen laatu", Mika kertoo.
"Olemme kehittäneet tuotetta ja uusia tuotesukupolvia ennen kaikkea tuotannon näkökulmasta. Tuotantolinjasto, valmistettavuus ja tuote ovat kehittyneet yhdessä. Valmistus Suomessa on kannattavaa ja hinnat ovat kilpailukykyiset, mutta hyvä tuote mahdollistaa kuitenkin kilpailijoita korkeamman hinnan."
Serreksen tuotteita myydään jälleenmyyjien kautta Serres-brändin alla jo noin 40 maassa. Sairaalatuotteet ovat erikoistuneiden jakelijoiden hallussa. Heille valitun tuotepaletin korkea laatu on paras myyntivaltti omankin brändin kannalta. Hagbergin mukaan jakelijat haluavat aina tietää, onko tuotteilla patentteja ja miten uniikkeja ne ovat. He haarukoivat, miten pian markkinoille on tulossa suoria kilpailijoita, joten he ovat hyvin kiinnostuneita tavarantoimittajiensa IPR:istä ja laadusta.
Korkealla laadullaan Serres on jo saanut hyvän referenssin USAn markkinoilta. Alkuvuodesta 2016 Amerikan parhaaksi valittu sairaala Bostonissa koekäytti Serreksen tuotteita, ja he halusivat saada niitä heti laajemmin käyttöönsä. Myös Serreksen paikalliset jakelijat ovat alkaneet hyödyntää referenssiä ja Serreksen laatumainetta uusien ovien avaamisessa.
Hagberg arvioikin, että USA on jo lähitulevaisuudessa yrityksen suurin yksittäinen vientimarkkina.
”Laatu ja nopeus tehokkaimmat suojat ― IPR yksi työkaluista”
Toinen tärkeä kasvualue on kehittyvillä markkinoilla Aasiassa. Erityisesti Kiinassa on paljon kasvupotentiaalia.
Hagbergin mukaan ylivertainen laatu ja nopeus ovat markkinoilla parhaat kilpailuvaltit myös Kiinassa – ja sitä kautta tehokkaimmat suojat liiketoiminnalle.
Huhujen mukaan Kiinassa olisi jopa 300 yritystä, jotka valmistaisivat vastaavia sairaalatuotteita. Kiinasta ei kuitenkaan ole noussut merkittäviä kilpailijoita esimerkiksi Eurooppaan tai Amerikkaan.
"Jos olet jo markkinoilla, asiakas on tyytyväinen ja sinulla on ylivertainen laatu, ja kun pysyt jatkuvasti edellä kilpailijoitasi, motivaatio vaihtaa sinua kopioivan yrityksen tuotteeseen on rajallinen, Mika huomauttaa."
Serres on patentoinut innovaatioitaan myös Kiinassa, mutta kilpailukykyarsenaalissa pitää olla muutakin.
"Jos linnoittaminen olisi ainoa voittava strategia, shakkikin olisi aika tylsä peli. Kiinassakaan patentti ei ole itseisarvo, mutta se on yksi työkalu pakissa. Tarpeen ylivertainen tyydyttäminen ja erityisesti nopeus ovat parhaat suojat – silloin kilpailijat ovat aina takanasi. Kun on kyky olla innovatiivinen ja lähellä asiakasta, sitä yhdistelmää on vaikea lyödä", Mika painottaa.
”IPR on taitolaji ja hallitustasoinen asia”
Serreksessä IPR-suojaus koetaan kuitenkin niin tärkeäksi, että se on hallitustasoinen asia. Hallituksessa keskustellaan IPR-strategiasta ja tehdään tärkeät päätökset teknologian ja brändin suojaamisesta ja oikeuksien puolustamisesta.
IPR on kiinteä osa tuotekehitystä, ja kaikki uniikit piirteet on päätetty suojata. Yrityksessä tehdään paljon freedom to operate -selvityksiä, jotta se ei loukkaa toisten oikeuksia.
IPR-kumppanilta Serres haluaa vahvaa ja laaja-alaista asiantuntijuutta ja strategista konsultointia siihen, miten suojausta voi parhaiten käyttää lisäämään kilpailukykyä. Kokemusta, ulkopuolista sparrausta ja hyvää dialogia IPR-kumppanin kanssa arvostetaan.
"On hirveän vähän asioita, joissa kannattaa olla itse maailman paras. Haemme aina sopivinta kumppania, jolla on tarvittava osaaminen, resurssit ja mielenkiinto meidän asioiden hoitamiseen. IPR-alueella Kolster on osoittanut osaamisensa ja ansainnut paikkansa. Olemme saaneet perusteltuja näkemyksiä siihen, miten suojauksessa ja oikeuksien puolustamisessa kannattaa toimia. IPR on ehdottomasti taitolaji, jossa on kyse vahvasta osaamisesta. Tulemme tekemään tulevaisuudessa entistä vaativampia ja monimuotoisempia tuotteita, joten myös IPR-palvelun on oltava yhtä monimuotoista", Mika sanoo.
”Patentin puolustaminen alkaa patenttihakemusta kirjoitettaessa”
Serreksen ydinteknologiaa suojaavan patentin puolustaminen on sekin ollut todellista pitkän matkan juoksua.
Yrityksestä on kuitenkin löytynyt rohkeutta lähteä puolustamaan omia oikeuksia kymmenen kertaa isompaa kilpailijaa vastaan patenttiriidassa, joka sai alkunsa jo vuonna 2006 ja saatiin päätökseen tänä keväänä tuomioistuimen päätöksellä, Serreksen eduksi.
"Riita osoitti, että IPR on yksi valtti kilpailijaedun pitkäaikaisessa hyödyntämisessä. Konkreettinen opetus tästä sapelien kalistelusta oli myös se, että patentin puolustaminen alkaa jo siinä vaiheessa, kun patenttihakemusta kirjoitetaan. Kun patentti pannaan tulikokeeseen oikeudessa, vasta silloin nähdään", miten hyvin se on tehty.
Kolsterin kokeneet patenttiasiamiehet auttavat vahvan patenttisalkun ja IPR-strategian luonnissa:
Ossi Huhtanen
Partner, European Patent Attorney
ossi.huhtanen@kolster.com
LUE LISÄÄ
Patenttisalkun rakentaminen strategisesti kannattaa
Hyvän ja huonon patenttihakemuksen ero voi olla miljoona euroa
Patenttiasiamies on riskirastien konkari